صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۹

سهم اشتغال کشاورزی در 21 استان بالاتر از میانگین قرار گرفت

رکورد جدید کشاورزی در رفع بیکاری

ارزیابی داده‌های آماری از بازار کار در انتهای سال 1402 بیانگر آن است که سهم بخش کشاورزی در 21 استان کشور بالاتر از میانگین سهم کشوری آن (12.9) درصد بوده  است. توجه به اشتغال روستایی، افزایش صنایع جانبی و تبدیلی بخش کشاورزی در سه سال اخیر با وجود تداوم خشکسالی از مهم‌ترین دلایل افزایش سهم بخش کشاورزی در استان‌ها بوده است.
بررسی گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که وضعیت نرخ بیکاری، اشتغال و مشارکت اقتصادی در استان‌های کشور بهبود یافته است و به همین نسبت وضعیت بخش‌های اقتصادی در استان‌ها نیز اوضاع مساعدی داشته‌اند.
در سه ماهه انتهایی سال 1402 نرخ مشارکت 40.8 درصد و نرخ اشتغال 37.3 درصد بوده که نسبت به زمستان 1401 نرخ بیکاری کاهش، نرخ مشارکت و نرخ اشتغال افزایش یافته‌اند.بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش 8.6 درصدی نرخ بیکاری در انتهای سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 به‌صورت متوازن و متعادل در سراسر کشور رخ داده است. نشان به آن نشان که در 20 استان کشور نرخ  بیکاری کاهشی بوده و از این تعداد 16 استان بیشتر از میانگین نرخ بیکاری کل کشور با افت بیکاری مواجه شده‌اند. در این میان افزایش نرخ مشارکت 19  استان کشور این گزاره را یادآور می‌شود که بازار کار با رشد جمعیت فعال  در سال گذشته از پویایی برخوردار بوده است.
 
بررسی تعداد شاغلان در بخش‌های سه‌گانه
برپایه داده‌های ارائه شده از مرکز آمار، اقتصاد کشور به سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی تشکیل شده است. رشد هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند موتور محرکه اقتصاد کشور باشد و به رشد تولید ناخالص داخلی کشور کمک کند.در زمستان پارسال، سهم خدمات همچنان بالاترین میزان اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. سهم این بخش از اشتغال کشور در این فصل 53.6  درصد بوده است.
بخش صنعت نیز در رتبه دوم قرار گرفته که 33.5 درصد از شاغلان زمستان سال گذشته در این بخش فعالیت دارند. سهم بخش صنعت نسبت به انتهای سال 1401، 0.3 درصد با افزایش مواجه شده و در مقابل سهم بخش خدمات نیز 0.1 درصد کاهش یافته است.
بیش از 311 هزار کارجو توانسته‌اند در زمستان سال 1402، شغل خود را در بخش صنعت بیابند و بیش از 390 هزارکارجوی دیگر نیز شغل خود را در بخش خدمات یافته‌اند.سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور نیز در این فصل 12.9 درصد بوده است که نسبت به زمستان سال 1401، 0.1 درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که با وجود این میزان کاهش تعداد شاغلان بخش کشاورزی با افزایش مواجه شده و در این فصل نسبت به زمستان سال 1401، حدود 52 هزار کارجو در این بخش مشغول به کار شده‌اند.
تعداد شاغلان بخش کشاورزی از مجموع 24 میلیون و 193 هزار شاغل موجود در فصل زمستان سال گذشته، بالغ بر سه میلیون و 110 هزار شاغل بوده است.
 
سهم بیش از 10 درصدی در 26 استان
در زمستان سال 1402، اغلب استان‌های کشور، در سهم اشتغال بخش کشاورزی‌‌ بالاتر از میانگین کشوری بوده است.تحلیل داده‌های آماری گزارش مرکز آمار از بازار کار زمستان سال 1402، بیانگر این است که 21 استان کشور سهم اشتغال بخش کشاورزی‌‌شان بالاتر از 12.9 درصد بوده است.بجز پنج استان در 26 استان دیگر سهم اشتغال بخش کشاورزی بیشتر از 10 درصد بوده است. استان‌های یزد با 7.6 درصد، اصفهان با 6.9 درصد، قم با 2.8 درصد، البرز با 1.9 درصد و تهران با 1.5 درصد کمترین سهم اشتغال را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده‌اند.
 
رکورد داری اشتغال  کرمان
بیشترین اشتغالزایی در بخش کشاورزی در استان‌های کشور متعلق به استان‌های کرمان، خراسان شمالی، اردبیل، لرستان و آذربایجان غربی بوده است.
پنج  استان گفته شده، سهم اشتغال بخش کشاورزی‌‌شان بالاتر از 22 درصد بوده است. چنانچه در استان کرمان سهم بخش کشاورزی با 40.4 درصد بالاترین سهم را در بین بخش‌های سه‌گانه اقتصادی از نظر اشتغالزایی به خود اختصاص داده است. در این استان میانگین اشتغال بخش کشاورزی 27.5 درصد بیشتر از میانگین کشوری این بخش  بوده است.
سهم اشتغال بخش کشاورزی در خراسان شمالی که در رتبه دوم قرار گرفته 29.1 درصد است. رتبه سوم که به اردبیل اختصاص یافته 26.4 درصد بوده و لرستان با 23.2 درصد و آذربایجان غربی با 22.8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.استان‌های کرمانشاه و کردستان نیز در کانال  19 درصد قرار گرفته‌اند.
همدان، زنجان، هرمزگان و گلستان استان‌هایی هستند که میانگین اشتغال بخش کشاورزی‌‌شان درکانال 18 درصد قرار گرفته و بالغ بر6 درصد از نرخ میانگین کشوری میزان سهم‌‌شان بالاتر بوده است.
ایلام، خراسان جنوبی و گیلان در کانال 16 درصد و 4 درصد بیشتر از نرخ میانگین کشوری در رتبه‌های بعدی این شاخص قرار گرفته‌اند. استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان و مازندران در کانال 14 درصد و استان‌های فارس، قزوین نیز در کنال 13 درصد قرار گرفته‌اند. کانال 12 درصد نیز به استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است. به نظر می‌رسد که سیاست‌های فعال بازار کار در دولت سیزدهم، زمینه‌های لازم را برای ایجاد تعادل در بازار کار فراهم ساخته است. این نوع سیاست که
در بر گیرنده مکانیسم جست‌وجوی شغل، آموزش بیکاران، ایجاد شغل به طور مستقیم یا از طریق طرح‌های خود اشتغالی بوده است، کیفیت عرضه و تقاضای کار را متأثر کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی