صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۶

سخنگوی قوه قضائیه:

95 درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی و پیامکی است


نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه روز چهارشنبه برگزار شد.
به گزارش ایرنا، اصغر جهانگیر با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از سند تحول و تعالی قوه قضائیه به هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین اختصاص دارد، از صدور بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی عدم سوء‌پیشینه به صورت خودکاربری خبر داد. سخنگوی قوه قضائیه به مصادیقی از هوشمندسازی و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید در اقدامات قضایی اشاره کرد و گفت: یکی از خدمات سامانه صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه است که در گذشته زمان زیادی صرف آن می‌شد، اما امروز میانگین صدور آن کمتر از ۲۴ ساعت است. سخنگوی قوه قضائیه درباره صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه گفت: در سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی صادر شد که بیش از ۵۰ درصد آن توسط افراد از داخل منزل بود، زیرا واگذاری امور غیرفنی و غیرپیچیده و غیرتخصصی به مردم در تسهیل فعالیت‌های بین مردم و حاکمیت نقش بی‌بدیلی داشته است.
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به معایب ابلاغ‌های سنتی گفت: در گذشته ابلاغ‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو بود؛ ابلاغ‌ها به‌صورت قانونی پست می‌شد که موجب می‌شد ابلاغ به دست افراد در زمان مقرر و مناسب نرسد. وی با بیان مزایای ابلاغ الکترونیکی افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد ابلاغ‌ها به‌صورت الکترونیکی و پیامکی صورت می‌گیرد و این امکان فراهم شده که افراد از موضوعات قضایی خود بموقع باخبر شوند و همچنین از پرونده‌سازی علیه فرد و تحت تعقیب قرار گرفتن افراد جلوگیری می‌کند. این امکان برای ایرانیان خارج از کشور نیز فراهم شده است تا بتوانند ابلاغ‌های‌شان را دریافت کنند. جهانگیر اظهار داشت: استفاده از فناوری‌های نوین کمک کرده تا میان کلانتری‌ها و دادسراها اتصال برخط برقرار شود تا مردم با ثبت شکایت در کلانتری‌ها، دیگر لازم نباشد مجدد به دفتر خدمات قضایی الکترونیکی جهت ثبت شکایت در دادسرا مراجعه کنند.

راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک رایگان
جهانگیر به سامانه‌های الکترونیک موجود برای ارتباط میان مردم و دستگاه عدلیه اشاره کرد و گفت: سامانه ارتباط مردمی سامع، سامانه سجام معاونت پیشگیری از وقوع جرم، سامانه نظارتی سازمان بازرسی و سامانه مرکز حفاظت از جمله سامانه‌هایی است که در خدمت مردم است تا بدین‌وسیله بتوانند با دستگاه قضایی در ابعاد مختلف ارتباط داشته باشند. سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: زمانی که استفاده از سامانه‌های الکترونیک توسعه پیدا کند در مناطق محروم خودش را بیشتر نشان می‌دهد. قوه قضائیه برای خدمات جهادی در حوزه‌هایی که با محرومیت بیشتری مواجه هستند، دفتر خدمات الکترونیک جهادی رایگان را راه‌اندازی کرده است. اکنون در ۱۵ استان دایر و در بیش از ۱۱۰۰ نقطه محروم و فاقد امکانات در حال اجراست.

افشای اطلاعات حساب‌های بانکی ممنوع است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره افشای اطلاعات حساب‌های بانکی گفت: کنترل حساب‌های بانکی جز در مواردی که برای کشف جرم یا تحقیقات باشد ممنوع است و دستگاه قضایی با انتشاردهندگان اسناد مالی مردم که مخل امنیت و حریم خصوصی مردم باشد، قاطعانه برخورد می‌کند و این مسأله قابل پیگرد است.

ثبت صوت و تصویر دادگاه‌ها
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت نصب دوربین در دادسراها و محاکم  گفت: درباره ثبت صوت و تصویر دادگاه‌ها، اکنون همه بخش‌های شعب محاکم پوشش صوتی دارند و پوشش تصویری نیز مطلوب است و بخش اندکی پوشش تصویری ندارد که به مسائل بودجه‌ای برمی‌گردد. پوشش صوتی در محاکم مطابق قانون به نحو مطلوب انجام می‌شود و درمورد تصویر هم در صورت نظر موافق رئیس دادگاه امکان تصویربرداری وجود دارد. وی ادامه داد: همه محاکم که پرونده‌های مهمی در جریان رسیدگی دارد، مجهز به ثبت صوت و تصویر است و در این زمینه اتفاق مبارکی رخ داده است.

دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه گفت: بی‌شک مسأله مبارزه با فساد در هر بعدی حتی اگر به فرزندان مسئولان کشور برگردد، جزو افتخارات قوه قضائیه است که در این زمینه پیشتاز است و نشان می‌دهد در مبارزه با فساد خط قرمزی وجود ندارد و بدون ملاحظه‌کاری اقدام و اعلام می‌کند. وی افزود: رسیدگی  به این پرونده به صورت غیرعلنی نیست بلکه علنی است و افراد می‌توانند آزادانه در دادگاه شرکت کنند و از آن مطلع شوند.

هیچ کالای فاقد استانداردی اجازه ترخیص ندارد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره ورود قوه قضائیه به ادعای فردی درباره ترخیص ۴۷ هزار تن روغن‌ آلوده گفت: درباره خبر روغن‌های آلوده ریاست قوه قضائیه به این موضوع ورود کرد و به دادستان‌ها دستور داد که اجازه ترخیص هیچ محصول فاقد استانداردهای لازم چه روغن و چه کالاهای دیگر داده نشود و تا امروز روغن‌های غیراستاندارد ترخیص نشده است.
روغن‌های ترخیص شده از حداقل استانداردهای لازم برخوردار بود؛ همچنین درخصوص روغن‌های مطرح شده و براساس آخرین گزارش، در رابطه با این روغن‌ها تصمیم‌گیری نشده و اکنون در انبار نگهداری می‌شود و بزودی تعیین تکلیف خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: تاکنون پنج هزار و ۳۰۰ شکایت علیه این شرکت و مالکان در دستگاه قضایی مطرح شده و پرونده در حال رسیدگی است. وی ادامه داد: شناسایی اموال متهم در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار دارد و ضابطان با تلاش و پیگیری درصدد هستند تا اموال مردم را بازگردانند و جبران خسارت صورت گیرد. نکته قابل توجه این است که با دستور ریاست قوه قضائیه از همه ظرفیت‌های قانونی برای استرداد اموال تا قبل از مرحله رسیدگی به پرونده استفاده می‌شود تا زمینه برگشت وجوه مردم فراهم شود.

جستجو
آرشیو تاریخی