صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۶

گزارش «ایران» از برگزاری جشن بزرگ امام رضایی‌ها در تهران با همکاری دولت و شهرداری

نقاره‌زن‌ها به تهران می‌آیند

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار


دهه کرامت چند روزی است که آغاز شده و به مناسبت تولد امام رضا(ع) در این دهه، روز جمعه مراسم اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها از میدان ولیعصر(عج) تا هفت‌تیر برگزار خواهد شد. روز تولد امام رضا(ع) یکشنبه هفته بعد است اما چون این مراسم قرار است در قم و مشهد نیز برگزار شود، تهران روز جمعه میزبان عاشقان گنبد طلایی حرم مطهر امام هشتم خواهد بود.
جمعه مسیر 4 کیلومتری رفت و برگشت میدان ولیعصر(عج) تا هفت‌تیر از ساعت 16 تا 22 با ویژه‌برنامه‌های متنوع، رنگ و بوی زیارت امام هشتم شیعیان را تداعی می‌کند. اگر دلتان برای ضامن آهو تنگ است، ساعت 8 شب در میدان ولیعصر، در حالی که گوش‌هایتان با صدای دلنواز نقاره‌ها نوازش می‌شود، می‌توانید به صورت زنده، صحن حرم را تماشا کنید و از راه دور زائر حرم مطهر امام رضا(ع) باشید.
 امسال محوریت ویژه‌ای برای این مراسم در نظر گرفته شده و آن هم جمع‌آوری کمک‌هزینه برای درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص بویژه سرطان، آزادی زندانیان، همچنین رهسپار کردن زائراولی‌هایی مانند زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و بهبودیافتگان اعتیاد به مشهد مقدس است. جشن امسال رنگ و بوی کنش اجتماعی گرفته که هم نشانه استقبال عمومی است و هم برنامه‌ ویژه برگزار‌کنندگان؛ پویشی که امید به زندگی و شادی و نشاط را برای کودکان مبتلا به سرطان به ارمغان می‌آورد.
ساعات 8 صبح و 8 شب صلوات خاصه امام رضا(ع) پخش خواهد شد و در همه میادین مناطق 22گانه چایخانه‌های رضوی از مردم پذیرایی خواهند کرد.
عباس حیدری، دبیر اجرایی جشن بزرگ امام رضایی‌ها، با اشاره به هماهنگی کامل مجموعه‌های شهرداری و دولت برای جشن بزرگ امام رضایی‌ها، به خبرنگار «ایران» می‌گوید: شعار «ایران حرم است» را سرلوحه اقدامات فرهنگی شهرداری در ایام ولادت امام رضا(ع) قرار دادیم. این شعار برگرفته از سخن حاج قاسم است که فرمود:«جمهوری اسلامی ایران، حرم است.»
حیدری با بیان اینکه جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مسیری چند کیلومتری در بیش از 10 شهر بزرگ کشور برگزار می‌شود، می‌گوید: امسال برای اینکه تاریخ جشن با شهرهای مشهد مقدس و قم همزمان نباشد و همچنین سبب افزایش ترافیک شهر نشود، با مجموعه آستان امام رضا(ع) و آستان حضرت معصومه(س) توافق شده است که روز جمعه به مراسم تهران اختصاص پیدا کند؛ البته علاوه بر جشن روز جمعه، شهرداری تهران برنامه‌های دیگری را نیز به مناسبت دهه کرامت، بویژه تولد امام رضا(ع) دارد. به عنوان نمونه بیش از ۳۰ ابرپرچم رضوی در سطح شهر بر فراز ساختمان‌های بزرگ برافراشته شده است، همچنین چایخانه‌های رضوی از روز دوشنبه در میادین بزرگ‌ مناطق ۲۲گانه پایتخت برپا شده و با همکاری مشترک آستان قدس رضوی و اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، سریال «روزی روزگاری برادر» از شبکه سه سیما از ساعت ۲۱:۱۵ پخش خواهد شد.
دبیر اجرایی جشن بزرگ امام رضایی‌ها در ادامه توضیحات خود اضافه می‌کند: هماهنگی‌های لازم برای اجرای نورافشانی و ویدیومپینگ انجام شده و همزمان با اجرای برنامه‌های ویژه، فضای شاد و مفرحی برای مردم و شرکت‌کنندگان برنامه‌ریزی شده است. استیج اصلی، میدان ولیعصر است اما به صورت ویدیویی و با صدا، همزمان در طول مسیر، مراسم ادامه پیدا می‌کند تا شاهد ازدحام کمتری در میدان ولیعصر باشیم.
او در پاسخ به این سؤال که خیران و دوستدارانی که تمایل به ارائه خدمات به مردم در روز میلاد باسعادت امام هشتم شیعیان دارند چگونه می‌توانند اقدام کنند، توضیح می‌دهد: سایت محبان‌الرضا با رویکرد ثبت‌نام از خادمین و موکب‌داران در حال فعالیت است و حدود 12 هزار خادم در بیش از 400 موکب برای پذیرایی و ارائه خدمات فرهنگی پیش‌بینی شده و خیابان‌های کریمخان و ولیعصر را پوشش می‌دهند. این در حالی است که احتمال داده می‌شود بیش از یک میلیون نفر در این اجتماع شرکت کنند و از خدمات موکب‌های متعدد پذیرایی، شهربازی و نظایر آنها بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه بخش عمده کار را خود مردم انجام می‌دهند، می‌گوید: دستگاه‌های فرهنگی و مدیریتی مسئول تهیه زیرساخت‌ها هستند و درعین حال نیروهای مردمی، برگزار‌کننده اصلی و موکب‌داران این جشن به شمار می‌روند.
به اعتقاد حیدری، کلیه پیش‌بینی‌های لازم با توجه به تجربه اجتماع بزرگ اربعین، برنامه 10 کیلومتری غدیر و جشن بزرگ امام رضایی‌ها در سال‌های قبل، انجام شده است و نیروهای امدادی از قبیل اورژانس، آتش‌نشانی و هلال‌احمر نیز در محل حضور دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی