صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

اجرای برنامه شهر دوستدار سالمند در 9 استان
تبریز- رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از اجرایی شدن برنامه «شهر دوستدار سالمند» در ۹‌استان کشور با بالاترین سالمند از جمله آذربایجان شرقی از سال‌جاری خبر داد.
 مژگان رضا‌زاده با بیان اینکه در سال‌های آینده با مشکل تک جنسیتی سالمندی مواجه خواهیم بود و اغلب سالمندان را زنان تشکیل خواهند داد، گفت: باید راهکارهای لازم برای زندگی بهتر زنان سالمند و فعال داشته باشیم. وی با بیان این‌که با وجود زحمات بسیاری که در حوزه جوانی جمعیت انجام می‌شود، به سمت سالمندی جمعیت حرکت می‌کنیم، اظهار کرد: در سال ۱۴۳۰ بالغ بر۳۰ درصد از جمعیت کشور سالمند خواهد بود که لازم است تا زیرساخت‌های مربوطه به شکل جدی پیگیری شود.


پُرشدن کامل مخازن ۹ سد مهم
ایران زمین -  مخازن سدهای دز در خوزستان، ارس در آذربایجان شرقی، جگین در هرمزگان، سد ایلام در استان ایلام، خیرآباد و پیشین در سیستان‌وبلوچستان، آزاد و قشلاق در کردستان و رودبار در لرستان به‌طور کامل و صددرصدی پُر شدند .
به گزارش تسنیم در زمان حاضر با وجود ۳۳ میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۷ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۳ درصد این ظرفیت خالی است.

سد نهند تبریز سرریز شد
شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: سد نهند که ۱۳ درصد از آب  آشامیدنی شهر تبریز را تأمین می‌کند، پس از گذر از یکدوره خشکسالی، سرریز شد.
براساس این گزارش، کاهش بارش‌ها و تداوم خشکسالی‌ها باعث شده بود سال گذشته سهد نهند در اتفاقی بی‌سابقه خشک شود. در تابستان سال گذشته در زمان اوج مصرف حتی حجم مرده سد هم مورد استفاده قرا گرفته بود اما امسال لطف به لطف الهی روز گذشته این سد سرریز کرد.
شرکت آب منطقه‌ای تأکید کرده است با توجه به بارش برف مناسب در زمستان گذشته و بارندگی‌های اخیر، ضمن تدابیر انجام‌گرفته و کنترل برداشت با همکاری فرمانداری، بخشداری، شوراها و دهیاری‌ها و همراهی کشاورزان منطقه و همچنین توقف کامل مصرف آب سد نهند، به لطف خدا این آبگیری کامل شده است. البته از شهروندان تبریزی تقاضا داریم با مصرف بهینه آب این شرکت را در برقراری تأمین پایدار آب همراهی کنند.
 

رتبه اول آذربایجان‌غربی در تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در سطح کشور
ارومیه- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان رتبه اول در سطح کشور از نظر تنوع گونه‌های گیاهان دارویی دارد.
 خسرو شهبازی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور است، افزود: در این استان بیش از ۴۶۰ گونه گیاه دارویی شناسایی شده و در حال حاضر تعداد ۷۰ الی ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی بهاری در استان مورد برداشت قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون اساسی‌ترین مشکل در رابطه با گونه‌های منحصر‌به‌فرد استان، برداشت بی‌رویه و غیراصولی این گونه‌ها از عرصه‌های طبیعی است.
شهبازی با اشاره به گونه‌های‌ گیاهان خوراکی بهاری و دارویی در معرض انقراض اظهار کرد: گونه‌‌های در حال انقراض شامل‌ شنگ‌، گندله‌، قاز‌ایاغی‌، دوه دبانی‌، آویشن‌، کهلیک‌ اوتی‌، نعناع کوهی‌، گول آقا، مرزه کوهی‌، کنگر، ریواس، اوه لیک‌، سالمانجا، اسفناج وحشی‌ و بولاغ اوتی‌ هستند که در این‌‌باره‌ اداره کل‌ منابع‌ طبیعی‌ و آبخیزداری استان دستورالعمل‌ و بخشنامه‌‌هایی را در خصوص کنترل و برخورد بـا برداشت‌ غیرقانونی‌ و بدون برنامه‌ از عرصه‌‌های طبیعـی‌ صادر کرده است‌.


هیچ مدرسه‌ای در یزد
 به فروش  نمی‌رسد
یزد- از هفته پیش خبر‌هایی از فروش برخی مدارس دولتی یزد در قالب طرح مولد سازی سبب نگرانی والدین دانش آموزان این استان شده بود اما روز گذشته(سه شنبه)مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد این موضوع را تکذیب کرده است. «محمد کاظم رحیمی نژاد» با تأکید بر اینکه هیچکدام از مدارس فعال این استان در طرح فروش مولدسازی قرار ندارد اظهار داشت: مولد سازی بخشنامه‌ای است که دولت ابلاغ کرده و در استان یزد  تنها ۵ مدرسه شامل این طرح می‌شود.
وی ادامه داد: مدارس ابراهیم آباد مهریز، سخوید تفت و 3  مدرسه در شهرستان خاتم که همگی خالی از دانش‌آموز و حتی سکنه بوده شامل این طرح شده است. با این حال هنوز هیچگونه اقدامی در زمینه فروش این 5 مدرسه صورت نگرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی