صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

وزارت امورخارجه مطرح کرد

پیشنهاد مذاکره درباره میدان گازی «آرش» به کویت

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در محل نمایشگاه کتاب برگزار شد. ناصر کنعانی در این نشست در پاسخ به سؤالی در مورد بیانیه جدید شورای همکاری خلیج فارس و ادعاهای مطرح شده در آن در ارتباط با میدان گازی آرش و موضع ایران در ارتباط با این ادعاها گفت: ما مکرراً در این زمینه توضیح داده‌ایم و مواضع اصولی خود را اعلام کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه مرزهای دریایی ایران و کویت به صورت دقیق تحدید نشده است و در همین چهارچوب نمی‌توان از سهم کشورها نسبت به مالکیت میدان گازی آرش سخنی به زبان آورد، گفت: تاکنون ۹ دور مذاکرات حقوقی و فنی بین ایران و کویت برای تحدید حدود مرزها انجام شده است و ما در تلاش هستیم که بتوانیم دور دهم این مذاکرات را برگزار کنیم.
کنعانی تصریح کرد: از نظر ایران تنها مسیر در این ارتباط، انجام گفت‌وگوهای صریح، فنی و حقوقی بین تیم‌های کارشناسی دو کشور است؛ بدون توسل به سازکارهای رسانه‌ای و جنجال‌های رسانه‌ای. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هر اقدام یک جانبه‌ای بدون در نظر داشتن منافع ما در ارتباط با میدان گازی آرش از نظر تهران غیرقابل قبول است و ما از کشور دوست، کویت، دعوت می‌کنیم به جای صدور بیانیه‌های غیرسازنده، برای دستیابی به توافقی پایدار که متضمن منافع دو کشور باشد به پای میز مذاکره بیاید.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره مواضع و اظهارات مداخله‌جویانه کشورهای غربی از جمله امریکا و آلمان درباره احکام قضایی در ایران هم گفت: این مواضع ناشی از تناقض، دورویی و نفاق است.
کنعانی با بیان اینکه این کشورها شعارهای رنگین و پرزرق و برق می‌دهند اما در عمل بدترین رویکرد را در زمینه حقوق بشری دارند، ادامه داد: ایران هرگونه اظهارنظر مداخله‌جویانه مقام‌های غربی را در امور داخلی کشور بویژه در ارتباط با مسائل قضایی و پرونده‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران مردود می‌شمارد و این اظهارات بی‌اساس و بی‌پایه را رد می‌کند.

در دکترین هسته‌ای ایران هیچ تغییری ایجاد نشده است
وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با برخی از اظهارنظرها طی روزهای اخیر مبنی بر احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران در صورت تهدید بیشتر و جدی دشمنان گفت: ایران بارها مواضع اصولی خود در ارتباط با مخالفت در تولید، نگهداری و انباشت و اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی بر اساس دکترین هسته‌ای خود را که مبتنی بر رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران و فتوای مقام معظم رهبری است را اعلام کرده و بر همین اساس ایران، معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های کشتارجمعی از جمله معاهده منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و... را امضا کرده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر مخالفت ایران در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تأکید و فتوای خود مبنی بر حرام بودن استفاده از این سلاح‌ها را مبتنی بر دین اسلام اعلام کرده‌اند.

افتتاح سفارتخانه مجازی فلسطین
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دستگاه دیپلماسی در راستای اجرای قانون مجلس اقدامات زیادی را هم در حوزه بررسی‌های سیاسی، حقوقی و فنی و هم در چهارچوب سازکار اجرایی آن انجام داده و جلسات متعددی برگزار شده و از نظرات مشورتی تعداد قابل توجهی از سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف و سفارت فلسطین در تهران استفاده کرده است.
وی گفت: در نتیجه مشورت‌های انجام شده، سازکارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی فلسطین در صفحه وزارت امور خارجه به عنوان مرحله آزمایشی آغاز شده و مدتی است گشایش پیدا کرده تا بتوانیم نواقص را به صورت کامل تصحیح کنیم و گام بعدی را انجام دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی