صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۶

مرور

اعلام نتایج آزمون دبیری
 تا اواسط خرداد
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی، تابستان در کلاس‌های پودمانی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی آموزش می‌بینند و برای اول مهر آماده به خدمت می‌شوند.
به گزارش ایرنا، علی فرهادی روز چهارشنبه درباره کمبود معلم در مدارس اظهار کرد: در مهر1402 تعداد 203هزار کمبود معلم قطعی داشتیم. آزمون استخدامی‌آموزگاری و دبیری دیر اعلام شد اما امسال چند تدبیر اندیشیده شده است که یکی از این موارد این است که از معلمان شاغل و بازنشسته به صورت اضافه تدریس بهره‌مند شویم.
وی ادامه داد: ۲۸ هزار معلم ابتدایی در آزمون آموزگاری داریم که برای اول مهر جذب خواهند شد. آزمون دبیری هم ۲۸ اردیبهشت برگزار و تا اواسط خرداد نتایج آن اعلام می‌شود.
 
۴۴ میلیون خدمت دارویی رایگان
سال گذشته بیش از ۴۴ میلیون خدمت دارویی در داروخانه‌های مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور به‌صورت کاملاً رایگان به بیمه‌شدگان این سازمان ارائه شده است.
سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد: این سازمان با تحت پوشش داشتن ۴۶ میلیون نفر از اقشار مختلف مردم، در بخش درمان، مستقیم دارای ۴۰۳ داروخانه در مراکز درمانی ملکی سراسر کشور است که با حضور و فعالیت ۶۴۰ داروساز، به بیمه‌شدگان و بازنشستگان ارائه خدمات می‌کنند.
بر اساس آخرین آمارهای این سازمان، سال گذشته بیش از 99/9 درصد نسخه‌های مراکز درمانی این سازمان به‌ صورت الکترونیکی در داروخانه‌های مراکز درمانی تأمین اجتماعی ثبت شده و داروهای تجویزی برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان به‌صورت کاملاً رایگان ارائه شده است.
تأمین اجتماعی در بخش درمان غیرمستقیم نیز با بیش از ۱۵ هزار داروخانه در بخش خصوصی و دولتی طرف قرارداد است.
 
ناباروری
 20 درصد از زوج‌های ایرانی
دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران با بیان اینکه ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی در کشور نابارور هستند، گفت: حرارت موبایل و لپ‌تاپ و مشاغلی مانند کار در نانوایی، جوشکاری و آجرپزی می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود.
حمید چوبینه در حاشیه بیست و سومین کنگره انجمن علمی‌باروری و ناباروری ایران عنوان کرد: افزایش سن ازدواج به ویژه در زنان و تمایل به فرزنددار نشدن در ابتدای ازدواج ازجمله موضوعاتی بوده که به ناباروری در جامعه دامن زده اما با توجه به ورود بیمه‌ها به این مسأله، درمان ناباروری با موفقیت‌ها و آمار مثبت زیادی درحال انجام است به طوری که ۹۰ درصد کسانی که دچارمشکلات ناباروری هستند و در سن باروری قرار دارند، به کمک تکنولوژی‌های نوین بومی‌امکان فرزندآوری پیدا می‌کنند.
 
استخدام بیش از 1500 ماما
دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از جامعه مامایی به کار خواهد بست، از استخدام بیش از هزار و 570 ماما در سال گذشته خبر داد و گفت: تعدادی از ماماها در سراسر کشور تبدیل وضعیت شده‌اند.
به گزارش وبدا، شکیبا محبی تبار در این خصوص گفت: بر اساس قانون جوانی جمعیت ما مکلفیم که حمایت ویژه‌ای از ماماها انجام دهیم. محبی تبار افزود: دولت تمام تلاش خود را برای گروه‌های مختلف مامایی انجام خواهد داد.

محدودیتی برای تأمین داروهای بیماران خاص نیست
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هیچ محدودیتی برای تأمین داروی بیماران خاص اعمال نمی‌شود. برخی از شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم از فروش دارو به ایران ممانعت می‌کنند که دلیل برخی کمبودهای مقطعی همین محدودیت‌های بین‌المللی است.
به گزارش ایرنا، سید حیدر محمدی به مناسبت روز جهانی بیماران خاص و صعب‌العلاج افزود: در سازمان غذا و دارو به صورت مستمر هر مسیری را برای تأمین داروی بیماران سپری و تلاش می‌کنیم در حد نیاز عزیزانی که نسبت به داروی داخلی حساسیت دارند به داروی وارداتی نیز دسترسی داشته باشند.
وی تصریح کرد: عمده داروی بیماران خاص در کشور تولید می‌شود اما ممکن است درمورد برخی کمبودها بحث تولید داخل و نمونه خارجی باشد که طبیعتاً مکلف هستیم داروهایی را که دارای مشابه تولید داخل هستند و اثربخشی آنها به اثبات رسیده مورد حمایت قرار دهیم، اما در صورتی که اثبات شود نمونه داخلی روی بیمار اثرگذار نیست سهم کمی از بازار از طریق واردات تأمین می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی