صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۶

پردیس مسافری شرق تهران خردادماه افتتاح می‌شود

یک پایانه هوشمند

مهسا قوی قلب
خبرنگار

چند وقتی است زمزمه پایان کار پایانه شرق تهران به گوش می‌رسد و مسافران دائمی‌می‌پرسند، پایانه جدید کجا احداث خواهد شد؟ به گزارش «ایران» پایانه جدید شرق تهران که پردیس مسافری شرق نامیده خواهد شد، در زمینی به مساحت تقریبی ۱۳ هکتار، در منتهی‌الیه بزرگراه شهید زین‌الدین و تقاطع بزرگراه شهید یاسینی و نزدیک بوستان سرخه‌حصار واقع شده ‌است و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، اجرای سیستم هوشمندسازی در این مرکز تبادل سفر است. با افتتاح این پروژه و انتقال تعاونی‌های پایانه قدیمی‌به محل جدید، ضمن آزادسازی بخشی از عرصه‌های داخل شهر برای تغییر کاربری به فضاهای تفرجگاهی و گردشگری، پایانه‌ای مدرن و هوشمند در اختیار مسافران برون شهری قرار می‌گیرد.
 پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافری و حمل بار شهر تهران با اشاره به اینکه پردیس مسافری شرق هوشمند و نوین است، گفت: در پایان تابستان به این سمت می‌رویم که فرایند جایگزینی تکمیل شود. البته در خردادماه فاز اول افتتاح می‌شود و اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برون شهری در پایانه جدید مستقر می‌شوند. سالن اصلی در سه طبقه بنا شده و مجموعه‌های رستورانی، تجاری، تریا، فضای ویژه مادر و کودک، مددکاری اجتماعی، اتوماسیون بار و در طبقات پایین بخش‌های اداری واقع شده‌اند. در طبقه همکف نیز سالن انتظار و محل خرید بلیت و 34 پل برای سوار و پیاده شدن از اتوبوس طراحی شده است. فضایی هم برای خوابگاه رانندگان خانم به صورت مجزا در نظر گرفته شده است.
 علیمردانی در پاسخ به این سؤال خبرنگار «ایران» که چند در برای ورود و خروج پیش‌بینی شده و فاصله تا ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی‌درون شهری به چه میزان است، توضیح داد: دو در غربی و شرقی در پایانه وجود دارد. اتوبوس‌ها از در غربی تردد می‌کنند و ورود و خروج درون شهری هم از در شرقی صورت می‌گیرد. در عین حال ورود به بزرگراه یاسینی هم بسیار ایمن خواهد بود. در این مجموعه بهترین خدمات حمل و نقل عمومی‌مانند خطوط تاکسی و اتوبوس و مترو پیش‌بینی شده است. البته این فضاها بیرون پایانه‌ها وجود دارد ولی در این پایانه در مسافتی نزدیک به در ورودی، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی‌پیش‌بینی شده است.
وی افزود: ۹۰ درصد پوسته بیرونی پایانه ساخته شده و دو المان خاص معماری در خصوص سردر شرقی و پاسیوها طراحی شده است. البته سعی شده بیشتر از المان‌های ایرانی در معماری استفاده شود و نهایت استفاده از نور خورشید و پایین آوردن مصرف انرژی نیز شده است. برای کلیه سردرها از نشانه‌هایی که سفر را تداعی می‌کند بهره گرفته شده است. این پایانه انسان محور بوده و فقط برای تردد خودرو پیش‌بینی نشده است، درعین حال هم پایانه‌ای دوستدار خانواده است و فضاهای خوبی در آن برای خانواده‌ها طراحی شده است. این پایانه دوستدار طبیعت است و از طریق پلی به سرخه حصار نیز متصل خواهد شد. پلی هم با عنوان پل طبیعت در پردیس شرق احداث می‌شود که ویژه پیاده‌روی است.
به گفته مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافری و حمل بار شهر تهران، هوشمند‌سازی پایانه‌ها شباهت زیادی به فرودگاه‌ها دارد و ایستگاه مترو هم در ساختمان پایانه پیش‌بینی شده است. همچنین حدود دو هکتار زمین برای بهره‌برداری به صورت پارک سوار پیش‌بینی شده و پارک خودروهای شخصی نیز در این مکان انجام می‌شود.
علیمردانی گفت این پروژه سال‌ها متوقف شده بود اما حالا به صورت شبانه‌روزی فعال است. همچنین بخشی از پروژه مولدسازی شده و بخشی هم به صورت مشارکتی به فروشگاه شهروند محول شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی