صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

بحران هزینه‌های زندگی در اسرائیل

امیر فرشباف / با افزایش نرخ تورم در سرزمین‌های اشغالی و بالا گرفتن تب بحران معیشت، انتقادات از اسموتریچ وزیر دارایی پرحاشیه رژیم و اختلافات بر سر مشکلات اقتصادی در کابینه صهیونیستی شدت گرفته و مقامات کابینه یکدیگر را به ناکارآمدی متهم می‌کنند. به گزارش «تایمز اسرائیل» بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر را متهم می‌کند که با استفاده نکردن از منابع مالی متعلق به تشکیلات خودگردان فلسطین که توسط دولت صهیونیستی مصادره شده، مانع از ابتکار عمل برای کاهش هزینه‌های سرسام آور زندگی شده است.
طبق این گزارش، اسموتریچ به نتانیاهو گفته: «متأسفانه، شما به دلایل نامشخص از اجرای قانون جلوگیری می‌کنید.» او همچنین نتانیاهو را متهم کرده بیش از آنکه نگران «اسرائیلی ها» باشد، نگران تشکیلات خودگردان است.
این روزنامه صهیونیستی می‌افزاید که اسموتریچ از ملاقات با نتانیاهو برای بحث در مورد هزینه‌های زندگی شهرک نشینان امتناع کرده و از این موضوع به عنوان اهرمی برای فشار بر نخست‌وزیر جهت حمله به رفح استفاده می‌کند.
درمقابل، نتانیاهو نیز سعی دارد اسموتریچ را به عنوان مقصر اصلی افزایش هزینه‌های زندگی در اراضی اشغالی معرفی کند. از نظر او، وزیر دارایی تنها به توسعه شهرک‌سازی اهمیت می‌دهد و درک درستی از پیچیدگی‌های اقتصادی ندارد. تحلیلگران صهیونیست نیز معتقدند که اسموتریچ با انعقاد قراردادی، مدیریت اقتصاد رژیم را به مقامات بانک مرکزی و بخش‌هایی از وزارت دارایی واگذار کرده است. یکی از مقامات ارشد دفتر نتانیاهو گفته: «مدیریت اقتصاد اسرائیل برای او خیلی زیاد است. اسموتریچ برای اولین بار در زندگی خود وارد وزارت دارایی شده است و زمان برد تا بفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است، بنابراین تصمیم گرفت معامله‌ای انجام دهد... او به آنها (مقامات بانک مرکزی و وزارت دارایی) گفته: شما خود مراقب اوضاع اقتصادی باشید، فقط تسویه حساب‌ها را به من بدهید!»
جستجو
آرشیو تاریخی