صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیأت دولت مطرح کرد

جزئیات پیام ایران به امریکا قبل از «وعده صادق»

گفت‌و‌گوهای «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و رایزنی‌های منطقه‌ای پیرامون فرایند دیپلماتیک پایان جنگ غزه از سوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه مثبت ارزیابی شد. وزیر امور خارجه که روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت سخن می‌گفت، جزئیات تحولات مربوط به حمله نظامی ایران علیه اسرائیل را روایت کرد و علاوه بر آن از گفت‌و‌گوهای سازنده خود با همتای مصری‌اش در حاشیه نشست سازمان کنفرا نس همکاری اسلامی خبر داد. مجموعه رویدادهایی که نیاز به تحرک دیپلماتیک ویژه تهران دارند و دولت سیزدهم با نهادها و کشورهایی که تأثیر‌گذار در این بحران‌ها به شمار می‌آمدند، سعی کرده که نهایت تأثیرگذاری خود را به منصه ظهور بگذارد.

توصیه به واشنگتن
امیرعبداللهیان در سخنان روز گذشته خود جزئیات بیشتری از تحولات اخیر سیاست خارجی کشور را روایت کرد و با اشاره به حمله تلافی‌جویانه نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت: کشورهای غربی بویژه متحدان در حوزه اروپا تماس‌های فشرده‌ای با ایران داشتند. درخواست اول‌شان خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران و پاسخ ندادن به اقدامات رژیم صهیونیستی بود که محکم گفتیم حتماً به رژیم اسرائیل پاسخ داده می‌شود. او با اشاره به اینکه دو روز مانده به شروع عملیات ایران، درخواست غربی‌ها از ما این بود که اگر می‌خواهید بزنید، محکم نزنید و سعی کنید شدت عملیات‌تان کاهش پیدا کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران خود تصمیم گرفت که چگونه بزند، از چه نقطه‌ای و در چه زمانی عملیات کند و اجازه نداد تحت تأثیر دیگران قرار بگیرد، اما در عین حال به طرف امریکایی و غربی گفتیم ریشه در حل بحران غزه است. امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه دو روز قبل از عملیات وعده صادق به طرف امریکایی و کشورهایی که امریکا در آنجا پایگاه داشت اعلام کردیم هدف‌مان همسایگان و پایگاه‌های امریکا نیست بلکه رژیم اسرائیل است، افزود: در این پیام هشدار دادیم اگر امریکا وارد اقدام علیه منافع ایران شود پاسخ ما به‌ روی پایگاه‌های امریکا در منطقه فوری و قطعی خواهد بود. به دوستانمان که پایگاه‌های امریکا در کشورشان قرار دارد اعلام کردیم که روابط‌مان بر مبنای برادری است اما اگر امریکا دست از پا خطا کند پایگاه‌های امریکا را مورد هدف قرار خواهیم داد. امیرعبداللهیان این را هم گفت که عمده کشورهای همسایه به ما اعلام کردند به هیچ کشوری اجازه تعرض به ایران از خاکشان را نخواهند داد.

رایزنی‌های مثبت با «گروسی» و«سامح شکری»
وزیر امور خارجه، سفر مدیر کل آژانس به ایران را نیز مثبت خواند و اعلام کرد، در جریان این سفر ایده‌های مهمی برای همکاری نیرومندتر ایران و سازمان مطرح شد و تلاش می‌شود دو مسأله باقی مانده در مسیر همکاری‌های فنی و نه فشارهای سیاسی بیرونی حل شود. امیرعبداللهیان علاوه بر این به رایزنی‌هایی که در نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی از سر گذرانده است، اشاره کرد و دیدار خود با همتای مصری‌اش را مثبت ارزیابی کرد. او با اعلام اینکه گفت‌وگوهای خیلی خوبی با «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر داشتم، اعلام کرد: تهران و قاهره در مسیر تدوین نقشه‌ راه برای برگشت به روابط عادی دیپلماتیک بین دو کشور هستند.
 
دیدگاه ایران درباره آتش‌بس جنگ‌غزه
تهران نگاه مثبتی به مذاکرات آتش‌بس غزه دارد. این را امیرعبداللهیان درباره روندی که برای پایان جنگ در خاورمیانه از سوی کشورهای عربی و غربی جریان دارد، مطرح کرد و گفت: توافق نانوشته‌ای با طرف‌های غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم. غربی‌ها به ما گفتند در این مسیر حرکت خواهند کرد که امروز آثار مثبتی در این رابطه شاهدیم. حماس در چهارچوب اصول خودش و در طرحی واقع‌بینانه پاسخ ابتکار مصر و قطر را داده است. او با بیان اینکه اگر امریکایی‌ها و غربی‌ها به وعده‌های‌شان عمل کنند و نسبت به آتش‌بس در این مرحله پایبند باشند، همه چیز برای برقراری آتش‌بس پایدار و حل مسأله فراهم است، ادامه داد: اما نتانیاهو و اندک افراد افراطی در آن سوی این معادله همه تلاش‌شان را برای تداوم جنگ به کار می‌برند، چرا که آتش‌بس می‌تواند به معنای بحران جدید در داخل سرزمین‌های اشغالی باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی