صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

معاون صنایع دستی کشور از ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی خبر داد

عقد قرارداد به وقت خرداد

زیست بوم - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشوراز ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی خبر داد. بیمه هنرمندان صنایع دستی که در چند سال اخیر به یکی از مهم‌ترین مشکلات این هنرمندان بویژه در دوران شیوع کرونا تبدیل شده بود، سرانجام طی مکاتبات وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رئیس‌جمهور محقق شد. براساس دستور رئیس‌جمهور قرار شد تا بیمه ۱۰ هزار نفر از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی که از این تعداد ۸ هزار نفر هنرمند صنایع دستی و ۲ هزار نفر راهنمایان گردشگری هستند برقرار شود. مریم جلالی ابراز امیدواری کرد که بعد از ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی مراحل کنترل و نظارتی تا اوایل خردادماه انجام شود تا آنها بتوانند در این ماه شاهد عقد قرارداد بیمه این افراد باشند.
حمایت پوشش بیمه‌ای یکی از جدی‌ترین مشکلات و مسائل صنعتگران صنایع دستی است. آنها سال‌هاست نسبت به نبود آن گلایه می‌کنند. بر همین اساس، یکی از مهم‌ترین مسائلی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم از همان آغاز مورد توجه قرار داد بیمه هنرمندان صنایع دستی بود. فعالان صنایع دستی کشور معتقدند اگر مزیت‌های قانونی حق بیمه در کارگاه‌های صنایع‌دستی برقرار شود، دلگرمی بزرگی برای آنها خواهد بود. آنها می‌گویند بیمه برایشان اهمیت به سزایی دارد چون این حرفه اغلب آینده‌ای به لحاظ درآمدی ندارد و چرخ زندگی بسیاری از آنها تا زمانی می‌چرخد که کار کنند و برای همین دچار مشکلات زیادی برای بازنشستگی هستند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تقدیر از تلاش رئیس‌جمهور و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، درباره جزئیات این موضوع نیز گفت: بحث تأمین اعتبار منجر به طولانی شدن این بحث شد به طوری که تا انتهای سال گذشته طول کشید. از بهمن سال ۱۴۰۲ به دنبال ابلاغیه از سازمان تأمین اجتماعی، لیست اسامی افراد واجد شرایط را جمع‌آوری کردیم. اسامی توسط استان‌ها ارسال و در چند مرحله پایش شد.
ضرورت توجه به معیشت هنرمندان
جلالی بر ضرورت توجه به بحث معیشتی هنرمندان تأکید کرد و گفت: افراد برای بیمه شدن علاوه بر مجوز میراث فرهنگی باید کارت فنی حرفه‌ای نیز داشته باشند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه قبل از تحت پوشش قرار گرفتن بیمه، فرایند کنترل و بازرسی تأمین اجتماعی نیز انجام می‌شود، بیان کرد: افراد باید حتماً در رشته خود کار کنند، معاینات پزشکی هم انجام دهند و سپس فرایند لازم در سامانه طی می‌شود.
خردادماه زمان احتمالی عقد قرارداد بیمه
به گفته معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی از مجموع ۱۰هزار سهمیه بیمه‌ای که در این طرح تعلق گرفته است، تعداد ۸ هزار نفر هنرمند صنایع دستی و ۲ هزار نفر راهنمایان گردشگری را شامل می‌شود. همچنین، مراحل کنترل و نظارتی شرایط
بیمه شوندگان تا اوایل خردادماه انجام می‌شود تا به عقد قرارداد بیمه عملیاتی شود.
چه کسانی برای بیمه در اولویت هستند؟
او با بیان اینکه اولویت ما گروه سنی بوده است، گفت: باتوجه به اینکه اگر سن افراد از ۵۰ سال عبور کند امکان تحت پوشش قرار گرفتن بیمه آنها نیست، لذا مقرر شد در این مرحله اولویت سنی ما ۴۰ تا ۵۰ سال باشد و افرادی که سابقه و تأثیرگذاری بیشتری در صنایع دستی دارند مشمول شوند.
او با بیان اینکه یک شغل زمانی پایدار است که فرد بتواند بعد از بازنشستگی مستمری دریافت کند، گفت: در صورت درگذشت هنرمند صنایع دستی، خانواده او می‌تواند از مستمری آن استفاده کند و حتی اگر فرد از کار افتاده شود نیز می‌تواند از این بیمه استفاده کند. همچنین این افراد توسط سازمان تأمین اجتماعی و بازرسان ادارات میراث فرهنگی استان‌ها پایش می‌شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی