صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۹

نمایشگاه نفت و گاز؛ نمادی از تحریم‌شکنی ایران

در دنیای تبلیغات‌زده امروز، گاهی شناخت و آگاهی از واقعیت تنها از طریق توجه به «نماد»ها ممکن است؛ نمادهایی که نمی‌گذارد جریان غالب رسانه‌ای در دنیای امروز، بتواند حقیقت را به شکلی که می‌خواهد روایت کند و در هدف خویش در انحراف افکار عمومی موفق باشد. شناخت، توجه و تقویت این نمادها یکی از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های رسانه‌هایی است که نه تنها مرعوب رسانه‌های غربی نمی‌شوند بلکه پرچم‌دار روایتی مبتنی بر واقعیت هستند و همین امر آنها را روبه‌روی رسانه‌های استکباری قرار می‌دهد.
طی سال‌های اخیر تلاش برای القای استیصال ایران در مقابل تحریم‌های همه‌جانبه امریکا و متحدانش، بخصوص در موضوع فروش نفت ایران، یکی از زمینه‌های اصلی مأموریت رسانه‌های غربی در مقابله با ایران بوده است. اینکه بارها اعلام شده است، چنان عرصه بر ایران تنگ شده که امکان فروش نفت حتی به همسایگان و کشورهای غیرغربی را ندارد، چنان گسترده بوده که گاهی حتی باعث دلواپسی در داخل و ایجاد جو روانی شده، تا جایی که گهگاه بازارهای مختلف را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.
اما در مقابل بارها و بارها در آمارهای اعلام شده رسمی داخلی و بین‌المللی بر این امر شهادت داده شده که هیچ گاه این تحریم‌ها نتوانسته مانع از بازاریابی و تبادل بین‌المللی نفت و گاز ایران شود. اما علاوه بر آن، این روزها می‌توان «نماد»ی را نشان داد که با شفافیت و قدرت، می‌تواند بر ادعای رسانه‌ها و دولت‌های غربی خط بطلان بکشد و بازگوکننده واقعیت توان بازاریابی، فروش و رونق مبادلات بین‌المللی ایران در زمینه نفت باشد. برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که همچون سال‌های گذشته با حضور جمع کثیری از شرکت‌های توانمند بین‌المللی، در کنار شرکت‌های مختلف ایرانی، برگزار می‌شود علاوه بر اینکه اهدافی چون ارائه آخرین دستاوردهای فناوری روز در حوزه صنعت نفت و گاز، گسترش تعامل با سایر کشورها و نیز رقابت با شرکت‌های نفتی مشابه در سطح جهانی، کمک به تقویت ساخت داخلی از طریق تبادل اطلاعات فنی و همچنین آشنایی صنعتگران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نسبت به دستاوردهای نوین را دنبال می‌کند، بلکه نمادی روشن و گویا از همراهی شرکت‌های مختلف نفتی دنیا با ایران است که باوجود تبلیغات غرب مبنی بر تحریم ایران، در چنین نمایشگاهی شرکت می‌کنند و با این کار علناً اعلام می‌کنند که حاضر به قبول تحریم‌های ظالمانه امریکا نیستند.
این نمایشگاه همچنین می‌تواند نمادی مهم باشد برای دلگرمی بیشتر مردم و پایه‌ای برای دریافت واقعیت جایگاه ایران در دنیای امروز و ناتوانی امریکا در زمینه بایکوت اقتصادی و نفتی ایران. علاوه بر این، نمایش دستاوردها و توانایی‌های شرکت‌های نفتی داخلی در این نمایشگاه نیز بازگوکننده ظرفیت‌های روبه افزایش و توانایی‌های فنی و صنعتی در زمینه نفت و گاز است که عمدتاً در شرایط تحریم ایجاد شده یا گسترش یافته است. به این ترتیب، ترکیب شرکت‌های داخلی و خارجی که در این نمایشگاه حضور یافته‌اند و توجه به سطح کیفی این نمایشگاه، از جنبه‌های متفاوت نمادی از تحریم‌شکنی ایران و گذر پرقدرت دولت از تبلیغات دروغینی است که سعی دارد ایران را کشوری آسیب‌دیده و مستأصل در مقابل غرب معرفی کند. همین موضوع اهمیت بسیار و توجه رسانه‌ها و آگاه‌سازی مردم درباره این نمایشگاه و عمومی‌سازی آنچه در این نمایشگاه بین متخصصان و دست اندرکاران نفتی می‌گذرد را بازگو می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی