راحله امینیان در گفت‌ و‌گو با «ایران» درباره پویش زندگی با آیه‌ها می‌گوید

یک تغذیه مناسب برای نسل امروز

راحله امینیان مجری صداوسیما بر این نظر است: «پویش زندگی با آیه‌ها در شرایط امروز جامعه و گرایش نسل جوان به تغذیه‌های فست‌فودی، توانسته خوراکی مناسب و جذاب برای این نسل باشد. این پویش از یک کار کوچک شروع شد و به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفت.»
این فعال فرهنگی در ادامه صحبت‌هایش بیان داشت:«جامعه امروز نیازمند یک الگوی مناسب و درست است. با رصد اخبار دنیا یا مطالعه یافته‌های دیگران می‌توان به این نتیجه رسید که بشریت گم‌کرده جدی ای دارد به نام آرامش. اما این آرامش به‌دلیل نبود الگویی مناسب وجود ندارد و هرکسی با سبک و سیاق خود زندگی‌اش را مدیریت می‌کند. اما ما به‌عنوان یک مسلمان، کتاب قرآنی داریم که تمام موارد زندگی ما را مانند یک چراغ راه روشن کرده است.» او ادامه داد: «قرآن می‌تواند حکم همان چراغی را داشته باشد که زندگی فردی و اجتماعی ما را روشن و در نهایت به جامعه تسری پیدا کند تا ما جامعه‌ نورانی داشته باشیم. نگاه ما به قرآن باید اینگونه باشد. همان‌طور که در طول ماه مبارک خود را قائل به خواندن یک جزء قرآن می‌دانیم، در طول ایام سال هم این روند را ادامه دهیم.»

پویش «زندگی با آیه‌ها» طرحی نو و آسان برای تدبر در قرآن
امینیان با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از پویش زندگی با آیه‌ها گفت: «این پویش خواندن روزی یک آیه بود و مورد استقبال واقع شد. اما اگر بنا بر خواندن و حفظ و تدبیر روزی 10 آیه بود، قطعاً کار کمی سخت‌تر می‌شد و چندان مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. ولی کار برای مخاطبین این پویش کار کم زحمتی است و با ادامه این پویش اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.»
او افزود: «اگر کسی در 30 روز ماه مبارک رمضان با این پویش همراه شده باشد، امروز 30 آیه حفظ است. اگر همین قدم‌های کوچک و شمرده و پیوسته را در ادامه این پویش برداریم، به راحتی می‌توانیم قرآن را وارد زندگی‌هایمان کرده و در آن تدبر کنیم.» این فعال فرهنگی با پیش‌بینی میزان استقبال از گام جدید این پویش در تابستان گفت: «این پویش در ایام تابستان که اوقات فراغتی هم وجود دارد، قطعاً اثرگذار و با استقبال مضاعفی روبه‌رو خواهد شد؛ به این دلیل که این پویش شناخته شده است و نیازی به معرفی و اطلاع‌رسانی ندارد و یک‌قدم بسیار مؤثر در این زمینه برداشته شده و مهم تداوم آن است. بنابراین اگر به همین ترتیب آهسته و پیوسته پیش برود و مستمر باشد، ان‌شاءالله نتایج خوبی خواهد داشت.»

پویش «زندگی با آیه‌ها» گامی حساب شده برای نسل جوان
به گفته امینیان، «مخاطب جامعه امروز ما دانش‌آموزان و دانشجویان هستند که در اغلب موارد، بخصوص در حوزه مباحث دینی مقاومت‌هایی دارند؛ بنابراین باید در مقابل نسل امروز خیلی حساب شده قدم برداشته شود و گام‌هایمان گل درشت و شعاری نباشد چرا که همین قدم‌های کوچک اما مستمر بسیار اثرگذارتر از کارهای در عمل انجام شده و سنگین است.»
او تأکید کرد:«برای اجرای کارهای فرهنگی در فضای دانشگاه‌ها و مدارس یا برای جذب جامعه‌ حتی خاکستری، اقدامات باید با فکر و خیلی به‌روز باشد؛ تا اثرگذاری مثبت آن را مشاهده کنیم، بخصوص برای نسل نوجوان ما که متأسفانه دانش و شناختش از قرآن در حد همان کتاب قرآن مدرسه است.»این فعال فرهنگی پویش زندگی با آیه را گامی حساب شده برای نسل جوان دانست و توصیه کرد: «پویش زندگی با آیه‌ها با کمک یک تیم متخصص در حوزه‌های مختلف و با استفاده از روانشناس‌ها و جامعه‌شناسان زبده، حتماً اثرگذارتر خواهد بود، چون فطرت انسان خداجوست؛ یعنی هرچقدر هم نسل امروز بخواهد گارد بگیرد اگر درست به سمت آن برویم، یقیناً آن فطرت بیدار و آگاه است و کمک می‌کند.»

چگونگی گسترش پویش «زندگی با آیه‌ها»
امینیان به‌منظور اثرگذاری هرچه بیشتر این پویش گفت: «متأسفانه کارهای فرهنگی ما هر وقت دچار تعجیل شده شکست‌خورده است؛ لذا در کنار مستمر بودن پویش زندگی با آیه‌ها لازم است تا این پویش را بدون هیچ تعجیلی، خیلی تخصصی، طبق دانش روز و البته با استفاده از رسانه‌های نوین ارتقا داد.» او یکی دیگر از راه‌های اثرگذاری هرچه بیشتر این پویش را هدف قراردادن خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: «همه چیز از بدنه خانواده به نتیجه بهتری خواهد رسید. برنامه محفل در ورزشگاه آزادی ثابت کرد که وقتی خانواده‌ها جامعه هدف باشند، خودِ خانواده‌ها پای‌کار می‌آیند. کاری که ما می‌توانیم از بدنه خانواده شروع کنیم، موفق خواهد بود؛ لذا این پویش با هدف قرار دادن خانواده‌ها که در آن همه طیف از کودک، نوجوان، جوان و میانسال وجود دارد، قطعاً به موفقیت‌های بزرگی دست خواهد یافت.»

جستجو
آرشیو تاریخی