صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

رئیس سازمان محیط زیست:

انتقال مجتمع پسماند آرادکوه قطعی است

زیست‌بوم -  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، انتقال مجتمع دفع پسماند آرادکوه را قطعی خواند. علی سلاجقه از تخلیه رودخانه پسماند جنوب تهران می‌گوید؛ زیرا منابع آب و خاک را با مشکل مواجه می‌کرد. سلاجقه بحث را به انتشار بوی نامطبوع تهران می‌کشاند و احتمال می‌دهد آن بوی نامطبوع با پساب جنوب تهران مرتبط باشد. او می‌گوید: به این مبحث ورود کرده‌ایم و با همکاری بخش خصوصی و شهرداری تهران، ساماندهی پسماندها در جنوب تهران را در دستور کار قرار داده‌ایم. در حال حاضر رودخانه پسماند در این منطقه در حال تخلیه است؛ چرا که منابع آب و خاک را با مشکل مواجه می‌کند.سلاجقه اقداماتی را که پیش از این در منطقه آرادکوه انجام شده خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: نظر سازمان حفاظت محیط زیست جابه‌جایی این سایت است. شهرداری تهران هم طرح استفاده از ظرفیت‌ دانش‌بنیان‌ها برای حل مسأله آرادکوه را مطرح کرده است و این موضوع در قالب کارگروه ملی مدیریت پسماند و به منظور تولید سوخت کارخانه‌های صنعت سیمان در دست پیگیری است.اوهمچنین از در دست اجرا بودن اقداماتی برای مکلف کردن صنایع منطقه جنوب تهران به انجام وظایف زیست‌محیطی خبر می‌دهد.

مدیریت مطلوب پسماندهای خطرناک
در حوزه مدیریت پسماندهای صنعتی کارهای بسیار خوبی در حال انجام است و رفع آلودگی از مبدأ، محل عبور و مقصد در حال انجام است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: در مدیریت پسماندهای بیمارستانی و خطرناک، غالباً وضعیت مطلوبی داریم. مشکلی میان ما و وزارت بهداشت وجود دارد که پس از تبدیل پسماند خطرناک به پسماند عادی، برخی دستگاه‌ها عادی بودن پسماند را تأیید نمی‌کنند. اخیراً در بازدیدی که از بیمارستان‌ها داشتیم شاهد این بودیم که ظرفیت خوبی ایجاد شده است و ان‌شاءالله با تصویب آیین‌نامه مربوطه مشکلات برطرف خواهد شد.

شهرداری در حال انتقال آرادکوه
قدمت فعالیت آرادکوه به قبل از انقلاب بازمی‌گردد و زیرساخت و تأسیسات آن سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته مسئول تنظیف شهر تهران، انتقال مجموعه آرادکوه با نگاهی زیست‌محیطی به‌منظور کاهش یافتن و بی‌خطر شدن آلاینده‌ها در دستور کار است. رضا محمدی، مدیرعامل سازمان پسماند اوایل اردیبهشت‌ماه سال‌جاری درباره موضوع انتقال آرادکوه گفته است که چنین اقدامی نیازمند بسترسازی و تمهیدات پیچیده است. مصوباتی برای اجرایی شدن این طرح وجود دارد، اما هنوز زمینی برای انتقال آرادکوه به شهرداری تهران تحویل داده نشده است.

چالش‌های انتقال آرادکوه
انتقال آرادکوه با چالش‌های متعددی همراه است. محمدی درباره چالش‌های پیش روی این پروژه گفته است: حدود 70 سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود. طبیعتاً بوی نامطبوع آنجا وجود دارد؛ لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه‌حل جلوگیری از آلودگی زیست محیطی، گاز متان موجود در آنجا استحصال شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقررشده بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود. در نهایت کارهای مقدماتی انجام شد و تا پایان خرداد ماه سرمایه‌گذار واجد شرایط قرارداد، برای استحصال گاز متان انتخاب خواهد شد.
این پروژه برای شهرداری تهران گران تمام می‌شود. اما به گفته محمدی آن را به‌عنوان یک راه‌حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد. محمدی از مهم‌ترین اقدامات در فرایند این جابه‌جایی را به حداقل رساندن آثار زیست‌محیطی ایجادشده دانست و گفت: این امر سال‌ها زمان می‌برد.باوجود محل قرارگیری دستگاه زباله‌سوز 6هزار تنی در آرادکوه، در صورتی که اقدامات جایگزینی و راه‌اندازی آن به سرانجام برسد، اساس جابه‌جایی آرادکوه برطرف خواهد شد. محمدی ادامه داد: قرارداد احداث شهرک بازیافت در آرادکوه منعقد شده است و تا پایان خرداد سال‌جاری این شهرک از لحاظ زیرساختی تأمین می‌شود. با این اقدامات کارگاه‌های غیرمجاز هم جمع‌آوری می‌شوند.مسئول تنظیف شهر تهران بحث نظارت بر تفکیک زباله‌ها در فرایندهای ثانویه را وسط کشید و گفت: روزانه حدود 7500 تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود که حداقل 1500 تن زباله خشک است. در شرایطی خاص زباله‌های خشک اطراف تهران در فرایندهای ثانویه تفکیک می‌شود اما بر این مراکز که در اطراف تهران قرار دارند نظارت قانونی صورت نمی‌گیرد و مجوزی هم از سوی سازمان محیط زیست دریافت نکرده‌اند. تاکنون بیش از 130 خودروی حمل زباله خشک توقیف و بیش از 85 مرکز جمع‌آوری زباله خشک پلمب شده است.

دو محل جدید پردازش زباله و پسماند
رضا شرفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، تیرماه سال گذشته در نشست بررسی مشکلات مجتمع پردازش آرادکوه درباره جابه‌جایی حتمی آن گفته بود: طرح جامع شهرداری تهران، سازمان پسماند را موظف کرده که دو محل جدید برای پردازش زباله و پسماند معرفی کند که کویر مٌره و محلی دیگر برای این موضوع معرفی شده بود.
شرفی گفته بود: در این مجموعه تلاش می‌کنیم که دفن را به حداقل برسانیم. شهردار تهران در این زمینه هدفگذاری کرده و بر اساس برنامه باید دفن به ۱۰ تا ۲۰ درصد برسد.
به گفته او، قرار است پروژه یکهزار و ۹۰۰ تنی که نزدیک به ۹ همت سرمایه‌گذاری اولیه آن است تا 3 سال آینده اجرایی شود که بر این اساس ۱۹۰۰ تن از زباله‌ها و پسماندهای شهر تهران وارد آرادکوه نخواهد شد و به منطقه آبعلی انتقال می‌یابد که در آنجا نیز با تجهیزات به روز و با کاهش حداکثری دفن، پردازش خواهد شد. استحصال گاز متان هم با همکاری شرکتی دانش‌بنیان اجرایی خواهد شد تا از تخریب بیشتر محیط‌ زیست جلوگیری شود و منافع آن در اختیار مردم کهریزک و باقرشهر قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی