صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

انگلیس شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کرد

 وصال روحانی
روزنامه نگار


درخواست‌های جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های جدی و شدیدتر در‌ مورد اسرائیل به‌خاطر جنایات جنگی شرم‌آور این رژیم در نوار غزه دائماً رو به تزاید است. همچنین کشورهایی طی 10 روز اخیر در روند داد و ستدهای خود با رژیم غیر‌قانونی تل‌آویو تغییراتی را ایجاد کرده‌اند. اما در این بین بریتانیا هم دیروز (شنبه 15 اردیبهشت) مدعی شد که مرحله دوم تحریم‌های خود در قبال دو گروه و چهار شهرک‌نشین صهیونیست را به سبب جنایات در کرانه باختری به اجرا درآورده است.
به گزارش دیلی اکسپرس، طی بیش از 7ماهی که از آغاز «طوفان‌الاقصی» می‌گذرد، فزون‌تر از 800 فقره خشونت مفرط  در این منطقه گزارش شده که منجر به شهادت حداقل 600 فلسطینی شده است. دیوید کامرون نخست‌وزیر اسبق انگلیس که در مجلس اعیان این کشور عضویت دارد، در اظهاراتی که به‌نظر می‌رسید فقط مصرف داخلی دارد و تنها برای راضی کردن خیل مردم معترض بریتانیا به جنایات جاری در غزه بر زبان او جاری می‌شود، روز گذشته گفت: «شهرک‌نشین‌های اسرائیل امنیت جاری در کرانه غربی را با عملیات مختلف ایذایی و نظامی خویش شکننده‌تر از قبل کرده‌اند و این چیزی است که دولت لندن برنمی‌تابد.» وی افزود: «دولت اسرائیل باید مسئولیت تمام عملیات تهاجمی خود در منطقه را برعهده گیرد و هرچه سریع‌تر به وضعیت آشفته کنونی پایان بخشد، زیرا در غیر این صورت انگلیس از اعمال تحریم‌های تازه در قبال اسرائیل پرهیز نخواهد کرد.»
به گزارش ایندیپندنت، در تضاد با اظهارات کامرون، مجازات‌های قبلی مقرر توسط دولت انگلیس از تحریم یک گروه دست راستی اسرائیلی به نام «لهاوا» و لغو آزادی سفر و بستن حساب‌های بانکی چهار عضو یک گروه رادیکال دیگر اسرائیلی به نام «هیل تاپ یوت» فراتر نرفته است؛ مجازات‌هایی به غایت کوچک که حتی در مورد اجرای صوری آن هم تردید اساسی وجود دارد.
در میان کشورهای شاخص اروپایی به جز انگلیس که شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کرده، فرانسه نیز در پی تحریم اسرائیل است. به گزارش «لو پاریزین»، استفان سیورن وزیر خارجه فرانسه در این ارتباط گفت: «ما تدابیر مختلفی را برای اعمال آنچه می‌خواهیم، در ذهن داریم و یکی از آنها اعمال تحریم‌های تازه در‌ مورد اسرائیل است.» سیورن به وضوح از کیفیت و میزان این تحریم‌ها سخن نگفت اما به‌نظر می‌رسد که این تحریم از مجازات‌های صوری بسیار سبکی که امریکا، کانادا و بریتانیا در‌ مورد اسرائیل اعمال داشته‌اند، ‌فراتر نرود.

جستجو
آرشیو تاریخی