تأثیر ناپایداری‌های جوی بر ناپایداری تحصیل دانش آموزان عشایر

سیل از کنار مدرسه عشایر رد می‌شود

غزل رضایی/ سیل از اواخر سال گذشته 20 استان کشور را درگیر کرد و برخی فعالیت‌ها با چالش روبه‌رو شد اما تحصیل دانش‌آموزان مناطق عشایری بیش از سایر بخش‌ها تحت تأثیر سیل و باران‌های رگباری قرار گرفت. علی تیرگیر، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره وضعیت دانش‌آموزان عشایر در مناطق مختلف کشور که درگیر سیل شده‌اند توضیح می‌دهد: وضعیتی که اکنون کشور در مواجهه با سیل دارد، بیشتر در بافت رودخانه‌ها و حاشیه آنهاست.
وی با اشاره به اینکه وضعیت دانش‌آموزان و مدارس عشایری در سه استان سیلزده کشور از سوی وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته، بیان می‌کند: با توجه به بررسی‌هایی که ما از وضعیت فعلی استان خوزستان، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد انجام داده‌ایم نشان می‌دهد، خوشبختانه دانش‌آموزان عشایر تحت تأثیر سیل قرار نگرفته‌اند.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره سیل اسفند سال گذشته که موجب تعطیلی مدارس در سیستان و بلوچستان و وقفه آموزش برخی از دانش‌آموزان عشایری شد، می‌گوید: این موضوع پس از دو هفته با کمک نیروهای جهادی و دولت حل شد و روال کار مردم و تحصیل دانش‌آموزان عشایر منطقه که تحت تأثیر سیل قرار گرفته بودند به حالت سابق برگشت. البته تعداد مدارسی که در آن زمان درگیر سیل شدند کمتر از انگشتان یک دست بود. همان زمان آقای وزیر نماینده ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان، به خصوص مناطق سیلزده، فرستادند و خوشبختانه مدارس توانستند در یک زمان خیلی کوتاه به شرایط سابق خود برگردند.
وی با بیان اینکه سیل و هرگونه شرایط جوی چه تأثیری بر تحصیل دانش‌آموزان عشایری می‎گذارد، می‌گوید: یکی از الزامات کوچ، قرار گرفتن در موقعیتی است که شرایط آب و هوایی در آن منطقه مطلوب و مناسب باشد. عشایر در واقع نقاطی را برای اسکان انتخاب می‌کنند که دارای مرتع مناسب برای دام‌ها و وضعیت جوی پایداری برای زندگی خودشان باشد. البته که طبیعی است اتفاقاتی در این مناطق رخ دهد اما جانمایی‌ای که عشایر برای خود می‌کنند کاملاً تعریف شده است؛ به نوعی که آنها می‌دانند در کدام نقاط کمتر در تیررس بلاهای طبیعی خواهند بود.
تیرگیر اضافه می‌کند: تغییر اقلیم و مختصات زیست مردمان عشایری شاید دستخوش ناهمواری‌های آب و هوایی نشود؛ زیرا به تعبیر دیگر عشایر به عنوان مثال زمانی در خوزستان حضور پیدا می‌کنند که آب و هوا در آنجا مناسب است. به طور کلی کمتر از ۲۰ درصد جامعه مخاطب عشایری ما دانش‌آموزان کوچ رو و نزدیک به ۸۰ درصد مدارس عشایری، ثابت هستند. بنابراین با توجه به تغییر سازکار کوچ، دانش‌آموزان از آسیب بدی آب و هوا یا سیلاب‌ها و مسائل طبیعی کمتر آسیب می‌بینند.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که بنابراین ما دیگر نمی‌توانیم به آن ۸۰ درصد که یکجانشین شده‌اند، عنوان عشایر بدهیم، می‎‌گوید: با توجه به شاخص‌های وزارت کشور و سازمان امور عشایر به عنوان متولیان امر جامعه عشایری که میز آموزش و پرورش آن تحت عنوان دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر تعریف شده، روستاهایی که دارای ضریب محرومیت بالا، دارای شرایط معیشتی خاص، دارای موقعیت‌های جغرافیایی خاص و مرزی باشند، همچنین با داشتن کد عشایری، دارای همپوشانی صد درصدی دانش‌آموزان عشایری با مناطق مرزی باشند، تحت عنوان آموزش و پرورش عشایر، مورد حمایت ما خواهند بود.
جستجو
آرشیو تاریخی