صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

تلاش برای رفع نیاز ۳هزار
شرکت دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بر ظرفیت بالای ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایع معدنی و توانمندی این شرکت‌ها برای رفع نیازهای فناورانه این حوزه تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، محمدصادق خیاطیان افزود: به اعتقاد ما، حوزه معدن یکی از بخش‌هایی است که نفوذ فناوری و نوآوری در آن چندان اتفاق نیفتاده است. برگزاری برنامه‌ها و رویدادهایی مانند رویداد چادرو، حاکی از حرکت این صنایع به سمت استفاده بیشتر از فناوری و نوآوری است. ۳هزار شرکت دانش‌بنیان در زنجیره صنایع معدنی و ماشین‌آلات و... مشغول فعالیت هستند. آمادگی داریم در صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری متقابل، نیازهای فناورانه را احصا و به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ارائه کنیم. وی با اشاره به برگزاری رویدادهایی نظیر رویداد جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) در حوزه صنایع معدنی که در روزهای پایانی هفته اخیر برگزار شد، بیان کرد: صندوق نوآوری، حامی جدی هر اقدامی است که منجر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود.
وی گفت: شاید یک دهه قبل بیشتر به دنبال رشد و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بودیم، اما امروز درباره زیست‌بوم بالغی صحبت می‌کنیم که نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در آن مشغول فعالیت هستند. میزان فروش این شرکت‌ها در سال گذشته به ۵۳۰ همت (۵۳۰ هزار میلیارد تومان) رسیده است و بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر نیز در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال دارند.

سهم بازار اپراتورها از مکالمه
و پیامک کاربران
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) سهم بازار اپراتورها از مکالمه و پیامک کاربران را تا پاییز ۱۴۰۲ اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی رگولاتوری، سهم بازار مشترکان اپراتور اول ۵۳ درصد، اپراتور دوم ۴۳ درصد و اپراتور سوم ۴ درصد بوده است. همچنین خطوط فعال دائمی تلفن همراه از تابستان سال ۱۳۹۹ تا پاییز سال ۱۴۰۲ در هر سه اپراتور سیر صعودی داشته است.
همچنین در این گزارش، آمار ترافیک مکالمه ورودی و خروجی در حوزه تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران مشخص شده است. طبق این گزارش، بیشترین آمار ترافیک مربوط به مکالمه درون‌شبکه‌ای درون‌استانی است و مکالمه خروجی به سمت اپراتورهای ثابت در رتبه دوم این ترافیک قرار دارد. مکالمه خروجی به سمت اپراتورهای سیار، مکالمه ورودی بین‌الملل و همچنین مکالمه خروجی بین‌الملل هم کمترین آمار ترافیک را شامل می‌شوند.

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟
بر اساس آخرین اعلام مرکز ثبت دامنه کشوری تاکنون یک میلیون و ۶۲۵ هزار و۵۷۶ دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده که در این میان پسوند دات‌آی‌آر (ir.) بیشترین دامنه‌ فعال را دارد.
به گزارش ایسنا، از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۹۴ دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد. در واقع بیشترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ به‌طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از ۵هزار دامنه را ثبت کرده‌اند. دامنه‌هایی که بیشتر از هزار مورد ثبت‌شده دارند، co.ir با ۴۳۲۹ مورد، دامنه ایران با ۱۴۸۷ مورد و دامنه ac.ir با ۱۱۱۰ دامنه فعال هستند. همچنین دامنه‌های دیگری هم وجود دارند که کمتر از هزار مورد به نام آنها ثبت شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی