صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و سه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و سه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

تهران و آژانس در مسیر رفع کارشکنی تخریب‌گران

رئیس سازمان انرژی اتمی در آستانه سفر قریب‌الوقوع «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران تصریح کرد که رابطه ایران و آژانس بر اساس بیانیه سال ۱۴۰۱ همچنان پابرجاست و بررسی موضوعات اختلافی بر سر مکان‌های ادعایی، در دست بررسی است. «گروسی» اسفندماه سال گذشته، در نشست شورای حکام ادعا کرده بود که روند اجرای توافق با ایران برای حل‌وفصل مسائل اختلافی براساس مفاد بیانیه مشترک در تهران، متوقف شده است. این بیانیه پس از آن منتشر شد که مدیر کل آژانس اواخر سال ۱۴۰۱ به تهران سفر کرد و در خلال این سفر به تفاهماتی با مقام‌های ایرانی دست یافت که به صدور یک بیانیه مشترک انجامید. تداوم همکاری ایران و آژانس تحت لوای موافقتنامه‌ جامع پادمانی، تعیین روند حل‌وفصل مسائل باقیمانده مربوط به 4 مکان ادعایی «جابرابن حیان کرج»، «مریوان»، ورامین (تورقوزآباد) و سایت «شیان» و همچنین تفاهم برای تعیین چگونگی روند راستی‌آزمایی آژانس از محورهای مهم این توافق، به شمار می‌رفت. کمی پیش از صدور این بیانیه، پرونده اختلاف بر سر سایت «جابرابن حیان کرج» در ایستگاه آخر قرار گرفته بود. کمتر از 3 ماه بعد از دستیابی به این بیانیه، پرونده اختلافی ایران و آژانس با ابهام‌زدایی درباره سایت«مریوان» به دو موضوع ادعایی مرتبط با کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده در «تورقوزآباد» و «ورامین» منحصر شد.
تداوم فشار با وجود همکاری ایران
با وجود این تفاهم، کشورهای غربی عضو آژانس، نشست‌های شورای حکام را به محملی برای فشار و صدور قطعنامه‌های ادعایی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند. تصویب یک قطعنامه دیگر در نشست شهریورماه سال گذشته شورا که به‌رغم حسن‌ نیت تهران صورت گرفت، پیوندهای موجود را از خود متأثر ساخت و این واقعیت را نمایان کرد که تداوم همکاری سازنده تهران و آژانس باید توأم با آغاز راه تازه‌ای از سوی این نهاد بین‌المللی باشد؛ مسیری که در آن آژانس باید به میزانی که در ایجاد همکاری متقابل و کاستن از مسائل اختلافی با ایران سهم ایفا می‌کند، از درجات همکاری ایران سهم داشته باشد. دست‌اندازی غرب در این روند مسالمت‌جویانه سبب شد، «گروسی» در نشست اسفند سال گذشته همچنان نسبت به کاهش سطح تعاملات فی‌مابین ابراز نارضایتی کند. مدیر کل در مصاحبه‌ای که چند روز پیش با یک خبرگزاری غربی داشت، پا را از این هم فراتر گذاشت و ادعا کرد که زمان گریز هسته‌ای ایران به چند هفته رسیده است.

فراهم کردن مقدمات سفر «گروسی»
در چنین فضایی مقام‌های ایرانی برای نشان دادن بالاترین سطح همکاری‌های خود با آژانس در عین تدارک برگزاری یک کنفرانس بزرگ بین‌المللی، مقدمات سفر «گروسی» به ایران را فراهم کردند تا او هم یکی از میهمان‌های خارجی عالی‌رتبه این نشست باشد که قرار است هفته آینده در شهر اصفهان برگزار شود.
در همین رابطه، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در حاشیه نشست هفتگی هیأت دولت با اشاره به سفر مدیر کل آژانس تصریح کرد که از نظر ایران، بیانیه اسفند سال ۱۴۰۱ همچنان پابرجاست و تعامل با آژانس در چهارچوب این بیانیه ادامه دارد. اسلامی با اشاره به اینکه کارشکنی‌هایی از سوی جریان مخربی با هدف تحت‌ شعاع قرار دادن بیانیه مشترک ۱۴۰۱ صورت گرفته، تأکید کرد: «ما مذاکراتی را با آقای گروسی خواهیم داشت و مطمئن هستیم که این رفت‌وآمد‌ها و گفت‌و‌گو‌ها کمک به رفع این ابهامات می کند و در چهارچوب پادمان روابط ایران با آژانس تقویت شود.»
وی همچنین درباره آخرین تحولات مکان‌های اختلافی هم افزود: ما درباره مسائل پادمانی با شکلی که وضع شده همواره درحال تعامل با آژانس بوده‌ایم و درباره ۲ مکان ادعایی باقیمانده نیز درحال تبادل‌نظر هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی