صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و سه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و سه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران مطرح کرد

از افزایش حقوق بازنشستگان تا تخصیص 1.5 همت برای سیلزدگان

روز گذشته در پایان جلسه هیأت وزیران، بسیاری از اعضای دولت در میان خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. این پاسخ‌ها را، که بیانگر عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف است، در ادامه می‌خوانید.

مرتضوی: بیکاران کشور شناسایی می شوند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه‌ای در حوزه اشتغال در این وزارتخانه خبرداد تا بیکاران سراسر کشور با مشخصات فردی، تحصیلات و محل زندگی شناسایی شوند. سیدصولت مرتضوی درباره بیمه کارگران هم گفت: نماینده کارگران و کارفرمایان در جلسات مربوطه پیشنهاد داده بودند افزایش بیمه با مبنای درستی باشد تا در دوران بازنشستگی کارگران اثر داشته باشد. بر همین اساس افزایش‌ها در ردیف‌های مبنا انجام شد که بیش از ۳۵ درصد است و نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است.
 
وحیدی: ایران و پاکستان در مبارزه
با تروریسم هماهنگ هستند
وزیر کشور نیز در واکنش به مطرح شدن دوباره نام نیکا شاکرمی از سوی رسانه دولتی انگلیس، گفت: اکنون که دانشگاه‌های امریکایی و اروپایی مملو از اعتراضات به نفع فلسطین است، رسانه‌‎های بیگانه می‌خواهند همه توجهات را از ظلم‌هایی که علیه معترضان اتفاق می‌افتد، دور کنند و در عین حال می‌خواهند چهره عملیات وعده صادق را مخدوش کنند که نخواهند توانست.
احمد وحیدی در پاسخ به سؤالی درباره توافق با پاکستان برای ورود به خاک این کشور به منظور تعقیب تروریست‌ها، گفت: مقامات پاکستانی کاملاً اظهار آمادگی کردند که با هماهنگی یکدیگر اقداماتی انجام دهیم. با وجود این اکنون بحث ادامه عملیات مطرح نیست، اما موضوع مهم این است که آنان هم کاملاً با جمهوری اسلامی ایران در موضوع مبارزه با تروریسم هم‌نظر هستند.
  نیکبخت: خرید 70 هزار تن
دانه روغنی از کشاورزان
همچنین وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برخی کارهای بر زمین مانده مانند تأمین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تأمین کنند. محمدعلی نیکبخت از خرید 70 هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان از سوی کارخانه‌های تولید روغن و بازرگانان خبر داد و گفت: در هیچ میوه فروشی کمبود کالا مشاهده نمی‌شود، کالاها تأمین شده و گرانی برخی کالاها ناشی از کمبود کالا نیست.
 
خلجی: استان تهران دارای محرومیت است
 رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، درباره چرایی توجه دولت به استان تهران و بازدید رئیس‌جمهور از مناطق مختلف آن گفت: به دلیل مرکز بودن تهران، این تصور وجود دارد که دارای امکانات مورد نیاز است، اما این در حالی است که تهران یکی از استان‌های محروم کشور است. سپهر خلجی با بیان اینکه باید با نگاهی متوازن و با توجه به همه بخش‌ها، محرومیت‌های تهران مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: با این نگاه، در دولت برنامه‌ریزی شد تا در کنار سفرهای استانی رئیس‌جمهور، سفر به استان تهران هم مورد توجه قرار گرفته و حوزه‌های مختلف و زیرساخت‌های استان تهران نیز مورد بازدید قرار گیرد.

خزعلی: اجرای طرح زیست عفیفانه
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هم درباره اقدامات این در حوزه حجاب و عفاف، از اجرا و پیگیری طرح زیست عفیفانه خبرداد که در آن، مربیانی از سراسر کشور با همکاری آستان قدس رضوی آموزش می‌بینند تا به والدین آموزش‌های لازم را ارائه دهند.
 
بهادری‌جهرمی: 1.5 همت
برای جبران خسارت سیل اخیر
سخنگوی دولت نیز اعلام کرد که هیأت وزیران روز گذشته هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت تنخواه برای جبران خسارت‌های سیل سیستان و بلوچستان اختصاص داد. علی بهادری‌جهرمی اضافه کرد: این مبلغ برای هزینه‌های ضروری اولیه در استان تعیین شده است، البته برای جبران کامل خسارت که بیش از این برآورد شده، پس از برآورد نهایی، درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد. وی مصوبه دیگر دولت را افزایش حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان عنوان کرد و گفت: مطابق این مصوبه، حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت، براین اساس در سال‌جاری حداقل حقوق بازنشسته‌ای که همسر و یک فرزند داشته باشد بیش از ۱۰ میلیون تومان خواهد بود شد. برای افزایش حقوق سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که مطابق روال هر ساله بود تعیین شد.
 
حسینی: ارائه اقدامات کنترل نوسانات ارزی به مجلس
سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور هم با اشاره به بحث‌های برخی کمیسیون‌های مجلس مبنی بر همکاری دو قوه برای کنترل نوسانات ارزی، اظهارکرد: همچنین مطرح شد که اگر دولت در این زمینه برنامه خود را اعلام نکند مجلس اقداماتی انجام خواهد داد که بر همان مبنا، پاسخی برای مجلس تهیه و در آن مجموعه کارهایی که در دولت درحال انجام است یا در آینده مدنظر است، تبیین شد.
 
عین‌اللهی: خدمات رایگان
به کودکان زیر 7 سال
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بیان اینکه هر حادثه یا بیماری که در هفت سال اول زندگی رخ دهد، در بقیه عمر باقی می‌ماند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، طرحی در دولت تصویب شد که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آنان ایمن شود. به گفته بهرام عین اللهی، این طرح به همه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.
 
دهقانی فیروزآبادی: 5برابر شدن تولید اول دانش‌بنیان‌ها
همچنین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از 5 برابرشدن قراردادهای شرکت‌های دانش بنیان با صنایع داخلی در زمینه «تولید بار اول» خبرداد. روح الله دهقانی فیروزآبادی اظهارکرد: «تولید بار اول» یکی از بهترین ابزارهای قانونی بود تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند بدون تشریفات و مناقصات زمان‌گیر، قرارداد محصولاتی را که برای اولین بار در کشور تولید می‌شود  با شرکت‌ها و صنایع متقاضی منعقد کنند. وی افزود: سال 1402 حجم قراردادهای تولید بار اول نسبت به سال قبل از آن 4.8 برابر شده است. دهقانی فیروزآبادی  ادامه داد: این یعنی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، نزدیک به 5 برابر قرارداد تولید بار اول داشتیم که عمدتاً در زمینه تولید تجهیزات راهبردی مانند تجهیزات نفتی، تجهیزات هوشمندسازی و تجهیزات نیروگاه‌ها بود.
 
زارع‌پور: بسته هدیه اینترنت
۳۰ گیگابایتی معلمان
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد: برای معلمان که از طریق شبکه شاد با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، یک بسته هدیه اینترنت در نظر گرفته شد که تا سقف ۳۰ گیگابایت، می‌توانند از اینترنت رایگان استفاده کنند. عیسی زارع‌پور گفت که این بسته به صورت خودکار برای کسانی که در شاد هستند، فعال می‌شود و نیازی به ثبت‌نام ندارد. وی همچنین از پایگاه پرتابی ماهواره‌ای جدید در چابهار خبرداد و ابراز امیدواری کرد امسال فاز اول آن به اتمام برسد.
 
جبلی: تحریف تاریخ در سریال حشاشین
همچنین پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما درباره پخش نشدن سریال حشاشین در ایران، با بیان اینکه ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده را که به درک اجتماعی لطمه می‌زند و افکار عمومی را منحرف می‌کند بگیرد، اظهارکرد: سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.
 
زاکانی: منفعت برخی در لغو قرارداد واردات واگن مترو
شهردار تهران هم در واکنش به افشای قرارداد خرید واگن‌های مترو و خودروهای برقی از چین گفت: برخی‌ها می‌خواهند تنها عده خاصی در کشور سود کرده و عموم مردم ضرر کنند. علیرضا زاکانی اظهارکرد: به خاطر توطئه‌های دشمنان نمی‌توانیم تمام مفاد قرارداد برقی‌سازی ناوگان عمومی پایتخت را جار بزنیم؛ اگر چه عده‌ای می‌خواهند این قرارداد را منحل کنند، ولی نمی‌توانند؛ این را به مردم نوید می‌دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی