گالری‌گردی در اردیبهشت‌ماه با نقاشی‌های مکرمه قنبری و نقاشی یک ناشنوا

اردیبهشت‌‌ماه زمان مناسبی است برای کسانی که می‌خواهند گالری‌گردی کنند، هنردوستانی که برنامه‌های نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی را دنبال می‌کنند، با سر زدن به گالری‌های تهران می‌توانند به تماشای آخرین کارهای هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری بنشینند که از مهم‌ترین آنها نقاشی‌های مکرمه قنبری، هنرمند نقاش خود‌آموخته و آثار هنرمند ناشنوایی است که از قدرت تکلم هم بی‌بهره است.در زیر نگاهی داریم به برنامه‌های هنری گالری‌ها که تا آخر اردیبهشت‌ماه نمایشگاه‌هایشان برپاست.

سعیده احسانی‌راد
خبرنگار

قصه‌های دریکنده در گالری سهراب
گالری سهراب با همکاری موزه مکرمه، قصه‌های دریکنده را با نمایش نقاشی‌های مکرمه قنبری، هنرمند نقاش خودآموخته به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه ۳۱ اثر روی دیوار رفت. همزمان با افتتاح این نمایشگاه مستندی از مکرمه به کارگردانی ابراهیم مختاری با عنوان «مکرمه، خاطرات و رؤیاها» که در سال ۱۳۷۶ ساخته شده نیز نمایش داده می‌شود.
شهاب شاه‌پرویزی، نویسنده و منتقد هنری در مورد مکرمه در چند سطر برای این نمایشگاه آورده است که «آثاری که قصه یک دنیاست. دنیایی رنگارنگ. رنگارنگی کوچک که سروته آن به قدر روستای «دریکنده» بود. کوچکی که در ساحت تصویرگرایانه «مکرمه قنبری» حامل قصه‌هایی عمیق است. قصه‌هایی فولکلور از ستیزه‌گران و ستیزه‌پذیران ناچار. ستیزه جهانی جبار با زنی تنها. زنی تنها و غریب در احاطه دیوچهره‌گان و اژدهارویان. آثار مکرمه در رنگ‌های روشن، در سادگی طرح‌های بداهه و فیگور‌های سوررئال؛ قصه درد‌هایی است فراموش نشده. فراموش نشده‌هایی فراتر از مرز‌های دریکنده، فراتر از مرز‌های قراردادی، فراتر از مرز‌های جنسیتی و حتی من و تو. مکرمه، نقاش درد تنهایی، غریبگی و سردرگمی است؛ همان درد مشترک آدمی. شاعری که قلم‌مو را جایگزین قلم نمود.»
این نمایشگاه تا هفدهم اردیبهشت‌ماه در گالری سهراب به آدرس خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، پلاک ۱۴۲ برقرار است.
 
سی‌ مرغ به یاد سیمرغ
نمایشگاه سی مرغ به یاد سیمرغ مجسمه‌های طاهـــا بهبهـــانی در گالری آرت سنتر به نمایش درآمد.
طاها بهبهانی نقاش، مجسمه‌ساز، طراح صحنه، کارگردان تلویزیون، تئاتر و مدرس است. او بیش از ۲۸ سال سابقه تدریس دارد.
آثار او را چهل‌وپنج کلکسیونر در امریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، دوبی، هلند و سوئیس در طول این سال‌ها خریداری و حفظ کرده‌اند.
طاها بهبهانی ۴۰ سال است به «پرندگان» روی بوم نقاشی و فلزات مجسمه‌ها جان می‌بخشد. این نمایشگاه تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه همه روزه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۲۱:۰۰ در گالری آرت سنتر بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان برپاست.
در استیتمنت نمایشگاه آمده است که در قلمرو عرفان، پرنده رهرو است، مرید است، مراد است، مقصد و مقصود است. پرنده انسان است، انسان کامل، عنقاست، سیمرغ است و سیمرغ حقیقت کامله جهان و کامل‌ترین وجود بشری است. پرنده به برکت بال‌های خویش و انسان به یاری بال‌های اندیشه، مرزهای مجازی حقیقت را درهم می‌شکنند و پهنه‌های فراسوی حقیقت را در‌می‌نوردند و این به تعبیری دیگر قلمرو سوررئالیسم است.
 
حرکت بشردوستانه هنرمندان برجسته تجسمی
سومین نمایشگاه «ماه دوم» در نگارخانه لاله برپا شد و هنرمندان تجسمی در حرکتی بشردوستانه درآمد حاصل از فروش آثار این نمایشگاه را برای حمایت از کودکان غزه اختصاص خواهند داد.
بعد از استقبال از نمایشگاه «ماه دوم» در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، سومین نمایشگاه «ماه دوم» با کیوریتوری محمدعلی سعیدی زیر نظر مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد. در این نمایشگاه منتخبی از آثار ۳۰ هنرمند معاصر تا ۲۶ اردیبهشت ماه در معرض نمایش قرار می‌گیرد.
در این نمایشگاه آثاری از ناصر اویسی، رضا بانگیز، اردشیر بروجنی، بهمن بروجنی، صادق بریرانی، طاها بهبهانی، صادق تبریزی، بهنام جلالی‌جعفری، هادی جمالی،مهدی حسینی، ابراهیم حقیقی، مصطفی خزایی، کامبیز درمبخش، محمدعلی سعیدی، هوشنگ سیحون، پرویز شاپور، منیژه صحی، امیر شاهرخ‌فریوسفی، منصور قندریز، عباس کیارستمی، مارکو گریگوریان، مرتضی گودرزی‌دیباج، حسین محجوبی، اردشیر محصص، ایراندخت محصص، بهمن محصص، مرتضی ممیز، بهداد نجفی‌اسدالهی، احمد نصرالهی و رضا هدایت در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.
نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله است.
 
«امروزِ دیروز» در آرتیبیشن
نمایشگاه آثار بهنام کامرانی با عنوان «امروزِ دیروز» در گالری آرتیبیشن به نمایش درمی‌آید. آثار کامرانی در این مجموعه بر پایه‌ عکس‌های قدیمی اما در مسیر و با نتیجه‌ای معاصر خلق شده است و در کنار چیدمان و ویدیو به نمایش درآمد.
کامرانی در بخشی از بیانیه این مجموعه نوشته است:«پرسش از نقاشی یا عکاسی؟ پرسش از بازنمایی، از تاریخ، از چهارچوب‌های حاشیه و حاشیه‌بندی. مجموعه‌ «امروزِ دیروز» برای من فراتر از نقاشی یا از آن خودسازی عکس‌های خانوادگی است. سنجیدن ظرفیت‌های نقاشی و تعمق در امکانات، پیش کشیدن تصاویر است. بازگشت به دیدنِ دیده شده‌هاست در آلبوم‌هایی از خانواده و دیگران؛ قدرت پدر در اوج جوانی، زیبایی زنی ناشناس بر چمن‌ها یا میزی چیده شده در حیاط به وقت تابستان و لباس‌ها و ژست‌ها در مکان‌ها.»
علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پل پارک‌وی، روبه‌روی بانک صنعت و معدن، پلاک ۲۷۹۸، مجموعه آرت‌هال مراجعه کنند.
 
نمایشگاه «پرنده، دیدنی است» در فرهنگان
نمایشگاه عکس‌های محمد‌امین کجوری با عنوان «پرنده، دیدنی است» در فرهنگان پاسداران آغاز به کار کرد.
این مجموعه عکس تصاویر گونه‌های متنوعی از پرندگان هستند که در بستری خارج از زیست خود نشان داده می‌شوند. این شیوه هیأتی اسطوره‌ای به این پرندگان می‌دهد و به لحاظ تکنیکی نیز از ژانر عکاسی حیات‌وحش را به ژانر فاین‌آرت مبدل می‌سازد. جزئیات اندام و فرم بدن آنها به رقصی تماشایی می‌ماند که در کنار هم بخشی از یک سمفونی را اجرا می‌کنند. به علاوه ذاتاً پرنده، طرح‌واره‌های زیبایی و رهایی را در ذهن بیننده یادآور می‌سازد.
محمدامین کجوری، کارشناس ارشد در رشته عکاسی از دانشگاه متروپولیتن لندن کجوری سابقه تدریس در دانشگاه‌ھای معتبر خارجی و داخلی، از جمله دانشگاه متروپولیتن لندن و دانشگاه ھنر تهران را در کارنامه خود دارد. وی ھم‌اکنون به عنوان عکاس، مؤلف و مدرس مشغول به فعالیت است.

نمایشگاه فال حافظ
تازه‌ترین نقاشی‌های گیزلا وارگا سینایی، نقاش مجاری‌الاصل مقیم ایران در نمایشگاهی با عنوان «فال حافظ» در گالری ویستا برگزار شد.
این هنرمند درباره نامگذاری نمایشگاه به نام فال حافظ گفته است: اولیـن تجربـه‌ام در مـورد فـال وقتـی بـود کـه در آن سـفر به شـیراز و حافظیـه رفتیـم. جلـوی حافظیـه قفسـی بـود بـا مـرغ عشـق و فـال‌فروشـی دیـدم کـه در دسـتش تعـدادی کاغـذ و پاکـت اسـت کـه از همسـرم در مورد آن پرسـیدم، گفـت که ایـن فـال حافظ است و مـا بـا حافـظ فـال می‌گیریـم. بعـداً کـه خــودم شــعرهــای حافــظ را خوانــدم، فهمیــدم چــرا می‌شود بــا حافــظ فــال گرفــت امــا بــا مولانا و ســعدی نمی‌شود، چــون بــه نظــر مــن شـعرهای حافـظ هرچنـد واقعـی اسـت و آدم بـا پوسـت و اسـتخوانش حـس می‌کند، امـا تـو را خوشـحال می‌کند و امیـد می‌دهـد. در اشـعار حافـظ همیشـه بهـار اسـت.
این نمایشگاه تا 24 اردیبهشت ماه از ساعت 16 تا 19 در خیابان مفتح جنوبی، خیابان خردمند جنوبی، بن‌بست شهید وحدتی‌منش سوم، پلاک۲، طبقه دوم برپاست.

نمایش آثار حجمی حبیب فرج‌آبادی در گالری اعتماد
تازه‌ترین آثار حبیب فرج‌آبادی در گالری اعتماد به نمایش درآمد. در این نمایشگاه آثار حجمی این هنرمند شامل نقاشی و آثار حجمی به نمایش درآمد. این نقاشی‌ها در ادامه‌ کارهای گذشته او پر از نشانه‌ها و کلماتی‌‌ هستند که میان رنگ‌ها، ضربه‌ها و خط‌ها دیده می‌شوند.
نمایشگاه حبیب فرج‌آبادی تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه در گالری اعتماد واقع در میدان هفت‌تیر، مفتح‌جنوبى، بن‌بست شیرودى، پلاک ۲۵ برپاست.
 
«نیست‌وَش» در خانه هنرمندان
نمایشگاه انفرادی عکس‌های راضیه نسبی با عنوان «نیست‌وَش» در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
«نیست‌وَش» تعبیری است که مولانا برای «خیال» در دفتر اول مثنوی به کار گرفته، در واقع خیال، نتیجه‌ حضور هر پدیده در اندیشه‌ ما و عدم حضور آن در دنیای واقع است؛ بنابراین تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد، هستِ نیست نما است و چون کارهای من بر مبنای خیال‌آمیز بودن استوار است، این عنوان را در نظر گرفتم.
نمایشگاه «نیست‌وَش» تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران برقرار است.
 
«در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی
بیش از صد اثر با محوریت سعدی، شاعر بلندآوازه ایرانی در موزه خوشنویسی ایران به نمایش درآمد.
در این نمایشگاه آثار خوشنویسی ازهنرمندانی چون میرعماد، رضا مافی، کیخسرو خروش، عباس اخوین، غلامحسین امیرخانی، اردشیر مجرد‌تاکستانی، قباد شیوا و... در رشته‌های نگارگری، خوشنویسی، طراحی گرافیک و هنر‌های ایرانی-اسلامی به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه تا هفتم تیرماه در موزه‌ خوشنویسی ایران در خیابان شریعتی، نرسیده به خیابان حقوقی، بن‌بست فولادوند برپاست.

 

بــــرش

«آرامش در سکوت» هنرمند ناشنوا

نمایشگاه انفرادی نقاشی مهسا خان‌احمدی با عنوان «آرامش در سکوت» در نگارخانه کلک‌خیال فرهنگسرای اخلاق برپا شد.
خان‌احمدی کارشناس رشته تصویرسازی و فارغ‌التحصیل کاردانی رشته گرافیک دانشگاه جامع علمی-کاربردی است که از سال ۸۰ تاکنون در فعالیت‌ها و مسابقات هنری شرکت کرده و از کودکی از نعمت شنوایی و تکلم بی‌بهره بوده است. این دهمین نمایشگاه انفرادی خان‌احمدی است و رسیدن به معنویت، آرامش، سکوت و نور الهی را در طرح‌هایش مدنظر قرار می‌دهد.
 وی در کارهایش به پرتره توجه خاص دارد اما سبک انتزاعی، رئال و مدرن نیز در کارهایش دیده می‌شود.
در این نمایشگاه ۲۱ اثر هنری در ابعاد متفاوت با موضوع تعالی انسانی و تکنیک رنگ روغن و اکریلیک به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه «آرامش در سکوت» تا 14 اردیبهشت‌ماه از ساعت ۹ تا ۲۰ در نگارخانه کلک‌خیال فرهنگسرای اخلاق در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب پارک گلزار، طبقه دوم برپاست.

جستجو
آرشیو تاریخی