صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

مدیرکل دفتر امور مراتع هشدار داد

مراقب قارچ‌های سمی باشید

زیست بوم/ مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به مصرف خودسرانه قارچ‌های موجود در طبیعت و گیاهان دارویی هشدار داد. ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با توجه به نزدیک بودن برداشت‌های بهاری از مردم درخواست کرد تا از مصرف خودسرانه گیاهان و قارچ‌هایی که نمی‌شناسند خودداری کنند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز در روزهای اخیر از افزایش سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که تنها در یک ماه گذشته ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های خود رو، دچار مسمومیت و ۱۴ نفر از آنها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. اتفاقی که اغلب در فصل بهار به خاطر افزایش بارش‌ها و رویش قارچ‌ها اتفاق می‌افتد. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ذهن مردم را به خود مشغول کرده این است که چطور می‌توان قارچ‌های سمی را از غیرسمی در طبیعت تشخیص داد و آیا همه قارچ‌هایی که در طبیعت می‌رویند سمی هستند؟
او گفت: مطالعات متخصصین و کارشناسان مربوطه نشان می‌دهد قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی داشته و بسیار خطرناک هستند. تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان‌پذیر است. او با تأکید براینکه بر اساس گزارش‌های واصله برای سم قارچ، پادزهر وجود ندارد و معالجه میسر نیست، بیان کرد: بر همین اساس تنها راه ممکن جلوگیری از صدمات مصرف این نوع گیاهان و عدم برداشت گیاهان ناشناخته است که علاوه بر صدمات جانی، به اکوسیستم مرتعی آسیب می‌رساند، تنوع زیستی را از بین می‌برد و  باعث تخریب منابع می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی