صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

هشدار ائتلاف ضدامریکایی

فیلیپین را «اوکراین آسیا» نکنید

امیر فرشباف/ همزمان با پایان سفر وزیرخارجه امریکا به چین، دولت فیلیپین انعقاد توافق با پکن پیرامون جزایر مورد مناقشه را رد کرد و در مقابل، مخالفان دولت در مانیل نیز یک ائتلاف ضدامریکایی تشکیل دادند و نسبت به تبدیل فیلیپین به میدان جنگ نیابتی امریکا با چین هشدار دادند.
به گزارش «ساوت چاینا مورنینگ پست» همزمان با خروج بلینکن از چین، گیلبرتو تئودورو وزیر دفاع فیلیپین، ضمن «تبلیغاتی» خواندن ادعای پکن درباره توافق با چین بر سر جزایر موردمناقشه، گفت که «مانیل هرگز وارد پیمانی که حقوقش در آبراه‌ها را تهدید کند، نخواهد شد.»
بنا به این گزارش، سفارت چین در مانیل هفته گذشته اعلام کرده بود که دو کشور در اوایل سال‌جاری بر سر الگوی جدید مدیریت تنش‌ها پیرامون جزایر مرجانی توافق کرده‌اند.
شایان ذکر است که روابط پکن و مانیل در ماه‌های اخیر بارها بر سر جزایر مرجانی دچار تنش شده است که مقامات چین و احزاب داخلی منتقد دولت فیلیپین، نفوذ ایالات‌متحده در شرق آسیا را علت ایجاد تنش میان همسایگان می‌دانند. در تازه‌ترین اظهارنظر یانگ تائو، مدیر کل اداره امور امریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه چین، از واشنگتن خواست که آتش‌افروزی و تنش‌آفرینی را متوقف کند تا واقعاً صلح و ثبات در دریای چین‌جنوبی حفظ شود.
به گزارش «چاینا دیلی» تائو گفت: التهاب اخیر اوضاع در دریای چین جنوبی به مداخلات ایالات‌متحده گره خورده است. امریکا بارها چین را به انعقاد معاهده دفاعی با فیلیپین تهدید کرده است که این تهدید، ناقض اصول منشور سازمان ملل بوده و به صلح و ثبات در منطقه آسیب می‌رساند.
همچنین سفارت چین در مانیل، روز جمعه درمورد رزمایش مشترک امریکا و فیلیپین در دریای چین‌جنوبی در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای هشدار داد و اعلام کرد: ما هرگز به کسی اجازه نخواهیم داد در دریای چین‌جنوبی آشوب ایجاد کند.
به گزارش نیوزویک، پیش از این نیز هیأت دیپلماتیک چین در پاسخ به پرسشی از واکنش چین در مقابل اقدامات تحریک‌آمیز امریکا گفته بود ما با دخالت تحریک‌آمیز خارجی و بلوک‌بندی‌های تنش‌آفرین در دریای چین‌جنوبی مخالفیم؛ ارتش چین از نزدیک تحرکات را دنبال می‌کند و با اقدامات مؤثر، پاسخ قاطع خواهد داد.
 
ائتلاف ضدامریکایی در فیلیپین
همزمان با این رویداد، حامیان رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور سابق فیلیپین، ائتلافی را در مخالفت با اتحاد رو به گسترش مانیل با واشنگتن علیه پکن تشکیل دادند، این ائتلاف به حاکمان فیلیپین هشدار می‌دهد که کشورشان در حال تبدیل‌شدن به میدان جنگی نیابتی است که می‌تواند فیلیپین را به «اوکراین آسیا» تبدیل کند.
بنا به این گزارش، در پایان مراسم اعلام ائتلاف ضدجنگ در مانیل، این گروه طوماری را منتشر کرد که در آن خواستار جمع‌آوری امضاهایی در حمایت از پایان جنگ نیابتی و همچنین بیانیه‌ای در انتقاد از موضع دولت در مورد جزیره مرجانی توماس شول (مورد مناقشه چین و فیلیپین) شد.
در طومار ائتلاف آمده است: «ما این روایت غلط علیه چین به مثابه «متجاوز بی‌پروا» را بشدت رد می‌کنیم، همان‌طور که جهان باید رد کند.»
متن طومار همچنین تأکید می‌کند که راهبرد «ثقل‌گرایی» ایالات‌متحده در آسیا - با هدف تقویت اتحادهای امنیتی دوجانبه واشنگتن با تعدادی از کشورهای این قاره - ازجمله استفاده از فیلیپین به عنوان پیاده نظام راهبردی در بازی خطرناک خود، به تشدید تنش‌ها در منطقه منجر شده است.
پیش از این رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور سابق در مصاحبه با خبرگزاری گلوبال تایمز قول داده بود که اگر موفق شود مارکوس جونیور را از ریاست‌جمهوری برکنار کند، پایگاه‌های نظامی وابسته به امریکا را حذف خواهد کرد.
هرچند در جریان سفر بلینکن به چین برخی رسانه‌ها مدعی شدند، این سفر با هدف کاهش تنش میان دو کشور صورت گرفته اما نشانه‌های متعدد در میدان تحرکات نظامی و سیاسی حاکی از تصمیم کاخ سفید برای مهار چین با تمام ابزارهای موجود هستند. به گزارش «شین‌هوا»، بلینکن در این سفر به شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین اطمینان‌خاطر داده که ایالات‌متحده به دنبال تغییر نظام سیاسی یا مهار حرکت توسعه چین و احیای اتحادهای منطقه‌ای علیه چین نیست، درحالی که همزمان با این سفر، هم فیلیپین هرگونه توافق با پکن بر سر مناطق مورد مناقشه را رد کرد و هم مجدداً تایوان ادعاهایی نظامی را علیه چین مطرح کرد.
تسلط بر آبراه‌های شرق آسیا یکی از اجزای راهبرد ثقل‌گرایی ایالات‌متحده است که اهداف اقتصادی، ژئوپلیتیکی امنیتی و نظامی را دنبال می‌کند؛ تخمین زده می‌شود که حداقل یک‌پنجم تجارت دریایی جهان هرساله از مسیر آبراه غنی از انرژی دریای چین جنوبی انجام می‌شود و تسلط هر کشور بر تنگه‌های موجود در این دریا، نقش بی‌بدیلی در تحقق امنیت مطلوب این کشورها خواهد داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی