صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

پاسخ بانک مرکزی به آمار اشتباه یک نماینده
درباره وضعیت کالاهای اساسی
امسال بیش از ۳ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شد

بانک مرکزی در واکنش به سخنان صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که با عناوینی همچون «وضعیت بازار ارز کاملاً آشفته است/ بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید برای واردات مواد اولیه ارز ندارد» در رسانه‌های منتقد دولت منعکس شد، ضمن تأکید بر جریان روان تأمین و تخصیص ارز بابت واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی اعلام کرد از ابتدای سال‌جاری تا یکم ماه جاری ۳ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از سوی بانک مرکزی تأمین شده است.
براین اساس، از اول فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، سه میلیارد و ۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است. البته در این روند برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ۶۲۱ میلیون دلار، ‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و برای خدمات ۵۳۹ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.
همچنین برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵۴۸ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۳ میلیون دلار و در مجموع ۶۲۱ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

 

فروش تخم مرغ زیر قیمت مصوب سال گذشته

قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی به ۳۰ هزار تومان رسیده که کمتر از قیمت سال گذشته است.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن از صادرات ۲۰ هزارتن تخم مرغ در فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: طبق آمار بانک مرکزی تخم مرغ سال گذشته کمترین نوسان قیمت کالاهای اساسی را به دلیل واگذاری تولید و تأمین و بازاررسانی این محصول توسط اتحادیه مذکور داشته است.
حمید رضا کاشانی افزود: مصرف تخم مرغ در کشور کاهش شدیدی یافته و باعث شد قیمت تخم مرغ به کمتر از نرخ مصوب سال گذشته برسد؛ به طوری که تولیدکنندگان تخم مرغ در حال حاضر ۱۷ هزار تومان زیر قیمت مصوب سال ۱۴۰۲ یعنی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و ۳۰ هزار تومان زیر قیمت واقعی این محصول را می‌فروشند.
به گفته وی، اکنون قیمت واقعی هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بر اساس هزینه‌های تمام شده تولید و نرخ تورم به ۶۲ هزار تومان رسیده و قرار بود بعد از عید فطر نرخ‌های جدید اعلام شود که هنوز اعلام نشده است.
کاشانی تصریح کرد: اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها ۶۵ تا ۷۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

اختصاص اعتبار ویژه برای بخش سلامت

 امسال ۲۵ هزار نیروی کادر درمان و یک هزار و ۸۰۰ عضو هیأت علمی جدید به نظام سلامت کشور اضافه می‌شود. داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه بابیان این مطلب گفت: در سال‌جاری ۳ هزارمیلیارد تومان منابع جدید برای کمک به دستیاران کمک تخصصی و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای حق ماندگاری در مناطق محروم در نظر گرفته شده است.

 

تداوم رشد صادرات ایران به پاکستان

آمارهای وزارت بازرگانی پاکستان نشان می‌دهد که صادرات ایران به این کشور در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی (فصل زمستان ۱۴۰۲) با رشد ۱۶ درصدی به ۲۸۶ میلیون دلار رسیده است.
 وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد: واردات این کشور از ایران در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد ۱۶ درصدی به ۲۸۶ میلیون دلار رسیده است؛ پاکستان در ماه‌های ژانویه تا مارس سال قبل ۲۴۷ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.
بر اساس این گزارش واردات پاکستان از ایران در سومین ماه ۲۰۲۴ با رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۹۵.۶ میلیون دلار رسیده است. پاکستان همچنین در ماه فوریه ۸۶.۲ میلیون دلار و در ماه ژانویه ۱۰۴.۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.
ایران نهمین منبع واردات پاکستان در مارس ۲۰۲۴ بوده است. چین، عربستان و اندونزی به ترتیب سه رتبه نخست را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند. پاکستان در این ماه ۱ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده است.
بر اساس این گزارش در ۱۲ماهه سال ۲۰۲۳ کل واردات پاکستان از ایران با رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل  مواجه شده و به ۹۴۴ میلیون دلار رسیده بود. پاکستان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی