صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

حماس شایعه خروج دفترش از قطر را تکذیب کرد

جنگ روانی امریکا علیه مذاکرات

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

از همان ابتدای مذاکرات آتش بس تا به امروز، امریکا و رژیم صهیونیستی در صدد برآمدند تا با فشارهای مختلفی چون فشار رسانه‌ای به فضای مذاکره و میانجی‌ها، سمت و سوی گفت‌و‌گوها را به تحمیل شروط اسرائیل پیش ببرند و از این گذر جنبش مقاومت فلسطین (حماس) را در تنگنای سیاسی و نظامی قرار دهند. اقداماتی که می‌رود مسیر مذاکرات آتش بس را با چالش همراه سازد. در حالی که روز جمعه اخباری مبنی بر تعطیلی دفتر حماس در دوحه و انتقال آن به دو کشور ترکیه یا عمان، در فضای رسانه‌ها پیچیده بود، حماس روز گذشته آن را تکذیب کرد. یک منبع فلسطینی نزدیک به حماس در گفت‌و‌گو با المیادین تأکید کرد که اخبار منتشرشده در برخی رسانه‌های خارجی و عربی پیرامون فشار بر رهبران این جنبش جهت ترک قطر صحت ندارد. منبع مذکور اشاره کرد که رهبران سیاسی حماس به دنبال مکانی دیگر به جای قطر نیستند و شایعات مطرح شده در این زمینه، جنگ رسانه‌ای به منظور اعمال فشار بر این جنبش در سایه پایبندی آن به خواسته توقف کامل جنگ و خروج نیروهای اشغالگر از غزه به عنوان پیش‌زمینه توافق مبادله اسرا است.
این اخبار در فضایی قوت گرفت که در تاریخ 29 فروردین، دوحه اعلام کرد که به دلیل فشارها در حال بازنگری نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس است. آنچه مشخص است، دوحه به عنوان دارنده بزرگترین پایگاه امریکا در منطقه و روابط بالای اقتصادی با این کشور، در معرض فشار از سوی اسرائیل و امریکا قرار دارد، ‌چنانچه بارها به دلیل روابطش با حماس، به حمایت از تروریسم متهم شده است. از سوی دیگر تحولات جدی در کنگره امریکا برای بازبینی روابط با قطر در حال وقوع است، از جمله اظهارات ستنی هویر، نماینده دموکرات کنگره امریکا که در آن گفت: «اگر قطر نتواند بر حماس فشار بیاورد، ایالات متحده باید دوباره روابط خود با قطر را ارزیابی کند.» در این بین، گمانه‌زنی‌ها در مورد ترکیه به عنوان مقصد حماس و میانجی جدید در مذاکرات از آنجا مطرح شد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس وارد آنکارا شد و با اردوغان، ‌رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. در این دیدار دو طرف در مورد اقدامات لازم برای آتش بس دائمی در غزه و لزوم ارسال مستمر کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه گفت‌و‌گو کردند. ترکیه پس از طوفان‌الاقصی، در راستای رویکرد بندبازی در سیاست خارجه خود، ‌به طور لفظی از فلسطین حمایت کرده است.

سرنوشت مذاکرات
در حالی که امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند، آتش بس موقت را در ازای آزادسازی کامل اسرا به میز مذاکره تحمیل کنند که جنبش حماس خواستار بیرون رفتن ارتش از نوار غزه و برقراری آتش بس دائم است.
روز گذشته اسماهیل هنیه با اشاره به موضوع مذاکرات گفت که رژیم صهیونیستی با آتش‌بس در غزه موافقت نکرده و تنها به دنبال آزادی اسرای خود سپس ازسرگیری جنگ است و این هرگز اتفاق نمی‌افتد. رهبر حماس تأکید کرد اداره نوار غزه باید در دست فلسطینیان باشد و ما از وجود هرگونه نیروی عربی یا اسلامی به شرطی که به ملت فلسطین برای رسیدن به آزادی کمک کند نه اینکه در خدمت رژیم اشغالگر باشد، استقبال می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی