کاویانی‌نژاد و مهمدی سهمیه‌های کشتی فرنگی را 6تایی کردند

یک بــــــــــــــار برای تاریخ

با پایان مسابقات کشتی آزاد انتخابی المپیک در آسیا نوبت به فرنگی‌کاران رسید تا کار سهمیه را در همین مسابقات آسیایی تمام کنند. تیم ملی کشتی فرنگی در جهانی صربستان؛ چهار سهمیه ۶۰، 67، 97 و 130 کیلوگرم را توسط مهدی محسن‌نژاد، محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده گرفت اما در دو وزن 77 و 87 کیلوگرم باید در قرقیزستان سهمیه را می‌گرفت تا برای اولین‌بار در تاریخ با ترکیب کامل به المپیک برود. تیم ملی کشتی آزاد که در بیشکک به دنبال سه سهمیه بود، در یک وزن ناکام ماند و حالا علیرضا سرلک باید به استانبول برود تا آخرین شانس خود را امتحان کند اما در کشتی فرنگی امین کاویانی‌نژاد و علیرضا مهمدی به بیشکک رفتند تا این مأموریت مهم را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند.
کامل کردن هر 6 سهمیه المپیک پاریس، مأموریت مهمی برای فرنگی‌کاران بود. کشتی فرنگی ایران هیچ وقت نتوانسته بود با ترکیب کامل به المپیک برود، از اولین حضورش در بازی‌های المپیک تا 2020 توکیو که آخرین دوره بود، اما حالا در پاریس با تیم کامل حضور دارد. حتی در المپیک 2012 لندن هم سه مدال طلا در 6 وزن به دست آمد و در یک وزن تیم محمد بنا نتوانست سهمیه بگیرد. یک جا باید این طلسم شکسته می‌شد و کجا بهتر از بیشکک قرقیزستان؟
برای شکست این طلسم محمدعلی گرایی و امین کاویانی‌نژاد انتخاب شدند. امین کاویانی‌نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم جایگزین محمدعلی گرایی شده بود و برای رسیدن به سهمیه هم فقط دو مسابقه باید برنده می‌شد. او دور اول کشتی‌گیر عراقی العبدودا را 7-1 برد و راهی نیمه نهایی شد و در این مرحله هم به سختی 6-5  لی یو چینی را شکست داد و سهمیه وزن ۷۷ کیلوگرم المپیک را گرفت.
در وزن ۸۷ کیلوگرم هم بعد از کش و قوس‌های فراوان علیرضا مهمدی به دوبنده تیم ملی رسید تا شانسش را برای سهمیه المپیک امتحان کند. مهمدی که ابتدا با مخالفت رنگرز برای حضور در وزن ۸۷ کیلوگرم روبه‌رو شده بود؛ به مرور خودش را جا انداخت. مهمدی پس از استراحت در دور اول، دور دوم با نتیجه 6-3 از سد آسان ژانیشوف قرقیز گذشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. در این مرحله هم مقابل بردی موراتف ازبک قرار گرفت و با نتیجه 3-2 به برتری رسید تا ششمین سهمیه کشتی فرنگی را کسب کند.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳