صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲

نشست کارگروه دائمی پدافند غیرعامل با حضور سرلشکر باقری برگزار شد

فرصتی برای ارتقای شبکه غیرعامل‌ها

اقدامات پدافندی دستگاه‌های اجرایی در دومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال‌جاری بررسی و ارزیابی شد. به گزارش مهر، سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که براساس قانون تشکیل پدافند غیرعامل، ریاست این کارگروه دائمی را برعهده دارد در این جلسه خواستار اجرایی‌سازی دستورالعمل‌های ابلاغی این کمیته از سوی دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و ارتقای آمادگی‌ها شد.
ارائه گزارش‌هایی درباره اقدامات پدافندی دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با شرایط اخیر و حمله تروریستی مدتی قبل به خطوط انتقال گاز و نیز رصد تحرکات سایبری دشمن و اقدامات پدافندی انجام شده در مقابل آن حملات در کنار تصویب پیشنهادی در مورد ذخیره راهبردی سوخت نیروگاه‌های گازسوز به عنوان ذخیره راهبردی ملی از جمله مواردی بود که در جلسه دیروز کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور انجام شد.
اواخر تابستان سال گذشته بود که قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور تصویب و از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. قانونی که بر اساس آن کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه است و تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کارگروه برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری و بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی لازم‌الاجراست.
دو دهه پس از تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تحولات اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت راهبردی بیش از پیش پدافند غیرنظامی را عیان ساخته است. آنچه روز جمعه در جریان تلاش رژیم صهیونیستی برای انجام اقدام ایذایی در اصفهان انجام شد از جهاتی مؤید افزایش این اهمیت بود. آن سوی سکه، فرستادن چند ریزپرنده که مشخصاً نشان‌دهنده ناتوانی اسرائیل از رودررویی نظامی با جمهوری اسلامی بود به‌طور مشخص از ادامه داشتن رویکرد این رژیم برای تمسک به عملیات‌های تروریستی و اقدامات خرابکارانه حکایت دارد. این راهبردی است که طی سال‌های گذشته نیز در اقداماتی همچون گسیل ویروس استاکس‌نت به قصد خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز، تلاش برای خرابکاری در صنایع موشکی با پروژه جاسوسی – امنیتی فروش قطعات معیوب، حمله سایبری علیه سیستم‌های توزیع بنزین و خرابکاری بهمن ماه سال گذشته در خطوط انتقال گاز کشور به کار گرفته شده و البته در همه این موارد پروژه‌های خرابکارانه رصد و خنثی شده و یا به اخلالی مختصر انجامید. با این حال در شرایطی که طی روزهای گذشته حمله سایبری به عنوان یکی از گزینه‌های ادعایی رژیم صهیونیستی مطرح می‌شد هوشیاری بیشتر و اجرای دقیق‌تر دستورالعمل‌ها و پیش‌بینی‌های پدافند غیرعامل از جمله تقویت سیستم اطلاع‌رسانی عمومی در مواقع ضروری و تجهیز زیرساخت‌های حیاتی کشور به اقدامات پدافندی اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.
وجه دیگر رویداد روز جمعه این واقعیت است که ریزپرنده‌هایی که در آسمان اصفهان رهگیری و توسط پدافند منهدم شدند مسلماً فاصله بیش از دو هزار کیلومتری سرزمین‌های اشغالی تا ایران را نپیمودند. رژیم صهیونیستی برای این تجاوز مضحک به ایران یقیناً از کمک گروهک‌های تروریستی استفاده کرده است. ایادی که پیش از این با هوشیاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور شناسایی و زیر ضرب قرار گرفته‌اند و زین پس نیز با توجه به تحولات اخیر و وارد شدن به فاز درگیری که بیش از نظامی بودن احتمال امنیتی و خرابکارانه بودن آن وجود دارد با همکاری نهادهای نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشور تحت کنترل خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی