صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

«ایران» ابعاد نظامی عملیات «وعده صادق» را بررسی کرد

جنگ ترکیبی جدید با بزرگترین حمله پهپادی دنیا

حمله تاریخی و گسترده موشکی و پهپادی ایران هیمنه نظامی پوشالی رژیم اسرائیل را شکست. دقایقی پیش از بامداد یکشنبه بود که عملیات «وعده صادق»، در پاسخ به جنایات‌ رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه آغاز شد.
این عملیات به اعتراف بسیاری از ناظران بین‌المللی از حیث تنوع و تعدد تسلیحات پیشرفته نظامی بکار گرفته شده عملیاتی بی‌سابقه توصیف شد. همچنان که طرح‌ریزی این جنگ ترکیبی به جهت زمان‌بندی بکارگیری تسلیحات برای به چالش کشیدن و ناکارآمد ساختن سیستم دفاعی رژیم صهیونیستی و هجوم چندوجهی در نوع خود بی‌سابقه بود. به نحوی که اگر چه عمده پهپادها و موشک‌ها از درون خاک ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی گسیل شد اما با همراهی نیروهای مقاومت عراق از شرق، حزب‌الله لبنان از شمال و انصارالله یمن از جنوب نیز همراه بود.

شکست گنبد آهنین در هجوم پهپادها
فاز نخست عملیات وعده صادق و اولین موج حملات نیروی هوافضای سپاه بامداد یکشنبه با گسیل صدها پهپاد از نوع پهپادهای شاهد 136 و 131 و ده‌ها فروند شاهد 238(پهپاد برخوردار از پیشران جت) آغاز شد. شاهد 136 پهپاد انتحاری با برد قریب به 2 هزار کیلومتر است که سر جنگی آن قابلیت حمل 50 کیلو مهمات انفجاری را داراست و مأموریتش در این عملیات درگیر ساختن سیستم پدافندی دشمن به خود و ناکارآمد ساختن آن به نحوی بود که موشک‌های بالستیک و کروز بتوانند با عبور از سد این سامانه‌های دفاعی به اهداف تعیین‌شده اصابت کنند. برخی منابع غربی تعداد پهپادهای پرتاب شده به سمت اراضی اشغالی را حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ فروند اعلام کردند.
رسانه‌های غربی بلافاصله پس از انتشار خبر آغاز حمله ایران با شلیک پهپادهای انتحاری اذعان کردند که سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی قادر به خنثی‌کردن این حمله پیچیده نیستند. نفیسه کوهنورد خبرنگار بی‌بی‌سی با بیان این تحلیل که پهپادها برای گیج کردن سیستم دفاع هوایی اسرائیل شلیک شدند به نقل از یک مقام امریکایی گفت که تعداد پهپادها بسیار بالاست و ارتفاع آنها متفاوت است و نمی‌توان آنها را رهگیری و منهدم کرد. خبرگزاری سی‌ان‌ان هم آنچه در ابتدای عملیات وعده صادق انجام شد را «بزرگترین حمله پهپادی تاریخ دنیا» اعلام کرد. حمله‌ای که ساختار پدافند هوایی اسرائیل را علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن انجام داده بود در مقابل هجوم موشک‌های کروز و بالستیک بلااستفاده کرد. شکست گنبد آهنین و فلاخن داوود صهیونیست‌ها در حالی بود که علاوه بر پدافند رژیم صهیونیستی، نیروهای نظامی امریکا، انگلیس و فرانسه نیز با به پرواز درآوردن جنگنده‌های خود برای مقابله با هجوم موشک‌ها و پهپادهای ایران دست به کار شدند.

اصابت موشک‌های کروز و بالستیک به اهداف تعیین شده
پهپادهای ایران با عبور از مرزهای هوایی عراق و اردن به آسمان سرزمین‌های اشغالی رسیدند. پس از آن در موج دیگری از حمله که حکایت از عملیاتی چندوجهی و هوشمندانه داشت انصارالله یمن پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین به سمت اسرائیل را آغاز کرد. ده‌ها راکت از سمت جنوب لبنان و از سوی حزب‌الله لبنان به الجلیل و بلندی‌های جولان شلیک شد و مقاومت عراق نیز حمله‌ای پهپادی از مناطق عکاشات و الرطبه را به‌سوی اسرائیل انجام داد. موج سوم حمله نیز در ساعت 1 و 20 دقیقه بامداد با شلیک حدود 200 موشک از موشک‌های بالستیک و کروز (هدایت‌پذیر) توسط لانچرهای مستقر در شهرهای تبریز، اصفهان، کرمانشاه، ایلام و شیراز به سوی اسرائیل آغاز شد. از جمله موشک‌هایی که به طور مشخص در این عملیات بکار گرفته شد موشک خیبرشکن با برد ۱۴۵۰ کیلومتر و سر جنگی از نوع شدید الانفجار با وزن حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم بود؛ یک موشک بالستیک میان‌برد از نسل چهارم خانواده موشک‌های خرمشهر که به دلیل قابلیت تغییر و تصحیح مسیر رهگیری آن بسیار دشوار است.
 نیویورک تایمز در گزارشی از تسلیحات پرتابی ایران در حمله به اسرائیل، این تسلیحات را فراتر و پیچیده‌تر از همه تسلیحات بکارگرفته شده از سوی اسرائیل در جنگ غزه دانست و در عین حال با اشاره به ادعای صهیونیست‌ها که تقریباً تمام موشک‌ها و پهپادهای ایران را رهگیری کرده‌اند به نقل از مقامات نظامی این رژیم نوشت: در حمله روز شنبه، ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین به سمت اسرائیل شلیک شد.
دسترسی موشک‌های دوربرد ایران به اراضی اشغالی یکی از واقعیات هراس‌انگیزی بود که اسرائیل و حامیانش را در تمام سال‌های گذشته به تلاش برای مقابله با توسعه فناوری موشکی ایران وا داشته بود. با این حال مقامات این رژیم و تبلیغات رسانه‌ای حامیانش همواره بر محور این ادعا قرار داشت که اعلام دستیابی ایران به موشک‌های پیشرفته از حیث افزایش برد، هدایت پذیری و نقطه‌زنی غیرواقعی است. عملیات بامداد یکشنبه اما خط بطلانی بر همه آن اوهام و تأییدی دوباره بر توانمندی و اقتدار تسلیحاتی و موشکی ایران بود.

ناتوانی صهیونیست‌ها حتی در دفاع از اهداف معلوم
بکارگیری موشک‌های هدایت‌پذیر و نقطه‌زن این امکان را فراهم می‌ساخت که در این عملیات نقاط ویژه مورد هدف قرار گیرند و احتمال اصابت موشک‌ها به مناطق مسکونی و برجا گذاشتن تلفات انسانی به حداقل ممکن کاهش یابد. انهدام پایگاه هوایی «نواتیم» در صحرای نقب که جنگنده F35 رژیم صهیونیستی برای حمله به کنسولگری ایران در دمشق از آن برخاسته بود و انهدام تعدادی از سایت‌های راداری و پدافندی اسرائیل و پایگاه اطلاعاتی اسرائیل در بلندی‌های جولان که در تهیه اطلاعات این رژیم برای ترور فرماندهان مستشار ایرانی در سوریه بکار رفته بود از جمله اهداف اصلی این حملات بود. در نهایت به اذعان رسانه‌های اسرائیلی اصابت پی‌درپی و دقیق موشک‌های بالستیک به اهداف خود، پایگاه هوایی این رژیم در صحرای نقب را منهدم کرد. واشنگتن پست در گزارشی از نقاط مورد اصابت موشک‌های ایران در اراضی اشغالی به مورد هدف قرار گرفتن اهدافی در رامون، نواتیم، جولان و آراد اشاره کرد. به این ترتیب صهیونیست‌ها علیرغم برخورداری از حمایت نظامی امریکا، انگلیس و فرانسه و ادعای برخورداری از سامانه‌های دفاعی پیشرفته نتوانستند حتی از انهدام پایگاه هوایی که می‌دانستند یکی از اهداف اصلی حمله تنبیهی ایران است جلوگیری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی