صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۳

واکنش‌های مردمی به عملیات «وعده صادق»

جشن جهانی حامیان غزه

 امیر فرشباف
خبرنگار

 واکنش‌های جهانی به عملیات «وعده صادق» را نمی‌توان به موضع‌گیری‌های رسمی دولتی و رسانه‌ای محدود کرد؛ بلکه بخش مهمی از واکنش‌های بین‌المللی معطوف به شادی مردم منطقه و جهان است. در همان ساعات اولیه بامداد یکشنبه که عملیات پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع رژیم صهیونیستی در جریان بود، مردم در چندین کشور جهان به اشکال مختلف، شادی و خوشحالی خود از این اقدام تنبیهی ایران را نشان دادند.
در فلسطین، مردم در سراسر شهرهای مختلف کرانه باختری و غزه همزمان با حملات پهپادی و موشکباران ایران علیه پایگاه‌های نظامی اسرائیل به جشن و شادی پرداختند. خبرنگار شبکه المیادین در گزارشی از رام‌الله گفت جشن و شادی برخاسته از این حملات، سراسر کرانه باختری را در بر گرفته است. بسیاری از شهروندان برای نشان دادن خوشحالی خود از حملات ایران تجمع برگزار کردند و به آتش بازی پرداختند. بسیاری از مردم برای مشاهده کردن موشک‌ها در آسمان به خیابان‌ها یا روی پشت بام‌ها آمدند.
خبرگزاری فلسطینی شهاب تصاویری از شادی فلسطینیان و فریاد‌های‌الله اکبر آنان در شهر الخلیل پس از رسیدن موشک‌های ایران، پخش کرد. همچنین برخی منابع رسانه‌ای فلسطینی تصاویر متعددی از هلهله و تکبیر مردم قدس و سایر شهرهای کرانه باختری مانند قلقیلیه و نابلس و رام‌الله همزمان با رؤیت موشک‌ها و پهپادهای ایرانی در آسمان اراضی اشغالی منتشر کردند. کاربران رسانه‌ای فلسطینی هم در شبکه‌های اجتماعی خوشحالی و شعف خود نسبت به این رویداد را نشان دادند.
در لبنان نیز در پی انتشار خبر حملات موشکی و پهپادی ایران به اراضی اشغالی، مردم این کشور با حضور در خیابان‌ها از عملیات ایران استقبال کردند. مردم لبنان با راه‌اندازی کاروان خودرویی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، وقوع این عملیات تاریخی علیه اسرائیل را جشن گرفتند. خودروها و موتورسواران لبنانی با حمل پرچم حزب‌الله و تصاویر رهبران مقاومت از اقدام ایران تقدیر کردند.
همچنین تصاویر منتشر شده از لبنان نشان می‌داد که مردم این کشور با رؤیت پهپادها و موشک‌های ایرانی، شعف و خوشحالی خود را با سردادن شعارهایی مانند «الله اکبر»، «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مهمانان از سرزمین دوست آمدند» و «این شجاعت حیدری است» نشان دادند.
در کانادا فلسطینی‌های ساکن تورنتو به خیابان‌ها آمدند و از حمله ایران به رژیم صهیونیستی تشکر و ابراز شادمانی کردند.
در عراق مردم در شهرهای مختلف ازجمله در بغداد، اربیل، نجف و کربلا نسبت به این رویداد واکنش نشان دادند. در بغداد، پایتخت این کشور جمعی از مردم در حمایت از پاسخ ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند و از این موضوع ابراز خرسندی کردند. عراقی‌ها با حمل پرچم‌های گروه‌های مقاومت و پرچم فلسطین و در دست گرفتن تصاویر مراجع دینی و رهبران مقاومت از اقدام ایران قدردانی کردند. عراقی‌ها در این تجمعات شعار «امریکا شیطان بزرگ است» سر دادند و با فاصله کمی از عملیات «وعده صادق» نماهنگ‌هایی درباره آن ساختند. همچنین فیلم‌هایی از کربلای معلی منتشر شد که در آن زائران حرم مطهر امام حسین(ع) شعار «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند.
در مرزهای شرقی ایران نیز مردم و رسانه‌های کشورهای پاکستان و افغانستان نسبت به این رویداد، واکنش‌های شعف‌آمیز مشابهی نشان دادند. کاربران پاکستانی در تمجید از عملیات ایران، ضمن انتقاد از کسانی که وحدت شیعیان و اهل سنت در مبارزه با رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده بودند، با عباراتی مانند «خدایا ایران را حفظ کن»، «خدا را شکر که یک کشور اسلامی غیرت نشان داد» و «پاکستان هم باید مشارکت کند» نسبت به این رخداد واکنش نشان دادند.
همچنین یک خبرنگار ارشد پاکستانی حمله ایران به رژیم صهیونیستی را خواست تمام مسلمانان دنیا خواند و در صفحه مجازی‌اش نوشت: «این حمله همه امت اسلامی را خوشحال کرده است، چراکه مقابله با اسرائیل جنایتکار خواست همه مسلمانان جهان است». «حامد میر» در پیامش نوشت: «اسرائیل با حمله به سفارت ایران در سوریه تمام قوانین بین‌المللی را نقض کرد؛ اما ایران در پاسخ، موشک‌هایش را به سمت اسرائیل شلیک کرد که بر اساس حق دفاع از خود، کاملاً مطابق با قانون بود.»
مردم افغانستان نیز این عملیات ایران را مایه افتخار تمام مسلمانان و اقدامی مشروع خواندند و برای ایرانیان در مبارزه با صهیونیست‌ها آرزوی کامیابی کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی