کارشناسان در گفت‌و‌گو با «ایران آنلاین» مطرح کردند

اقدام ایران منطقی و برمبنای مؤلفه‌های بین‌المللی بود


حمله پهپادی و موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی با واکنش مثبت کارشناسان مسائل بین‌الملل روبه رو شد. «ایران آنلاین» در گفت‌و‌گو با چند تن از این کارشناسان ارزیابی آنان از عملیات «وعده صادق» را جویا شد. آنان در این گفت‌و‌گوها به ثمر نشستن عملیات بامداد یکشنبه را نشان‌دهنده جهش بزرگ در کسب توانمندی دفاعی کشورمان خواندند و تأکید کردند عملیات نظامی ایران پاسخی واکنشی به نقض عرف بین‌الملل از سوی اسرائیل بود.

باارزش‌ترین عملیات نظامی
جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عملیات وعده صادق از نظر نظامی باارزش‌ترین عملیات نظامی در دنیا به شمار می‌رود و در تاریخ ما هم نشان‌دهنده یک جهش بزرگ در کسب توانمندی دفاعی است، چرا که با پیشرفته‌ترین سلاح ها و با ساخت و طراحی داخلی بدون هیچ گونه کمک خارجی دست به چنین اقدامی زدیم و توانستیم با دشمنی متجاوز که بیشترین حمایت را از امریکا دریافت کرده بود، مقابله کنیم. وی در ادامه تأکید کرد: ما با کشوری مبارزه کردیم که همه حقوق نظامی و بین‌الملل را نادیده می‌گیرد و با عبور از خطوط قرمز حقوق بین‌الملل به کنسولگری ما حمله کرده و ما هم طبق قوانین و قواعد بین‌الملل با آنها برخورد کردیم.

سیلی محکم بود
علی عبدی کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری در مقابل رفتارهای اسرائیل سکوت می‌کنند، اظهار داشت: این نهادها در مواجهه با اسرائیل و برای محکوم کردن رفتاهای غیرانسانی این رژیم کاملاً لال می‌شوند، حتی لکنت زبان هم نمی‌گیرند بلکه کاملاً لال می‌شوند، لذا کشورهایی که با رژیم صهیونیستی دچار مشکل می‌شوند خودشان باید به دنبال علاج مشکل باشند. عبدی افزود: جمهوری اسلامی راه‌حلی برایش باقی نمانده بود تا اعاده حیثیت کند جز اینکه خودش مستقیم پاسخ رژیم صهیونیستی را بدهد و این اقدام یک عملیات انتقامی نبود بلکه یک سیلی محکم به صورت اسرائیل بود.

پاسخ منطقی در عرف بین‌الملل
محمد آمره، کارشناس مسائل بین‌الملل حمله پهپادی ایران را یک پاسخ منطقی در عرف بین‌الملل به حمله نظامی اسرائیل به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق دانست و گفت: حمله به اماکن دیپلماتیک در جهان مرسوم نیست و این اقدام غیرمنطقی و غیر قابل قبول حساب می‌شود و کشورها انتظار دارند در صورت وقوع چنین اتفاقاتی نهادهای بین‌المللی واکنش‌های درخور و قابل توجهی داشته باشند. آمره افزود: وقتی مجامع بین‌المللی سکوت کردند و هیچ واکنشی نشان ندادند جمهوری اسلامی خودش را موظف دید که برای حفظ جایگاه بین‌المللی خود پاسخی هم‌تراز با حمله انجام شده بدهد.

دفاع مشروع و گریز‌ناپذیر
محمدعلی بهمنی قاجار، دبیر کمیسیون امور بین‌الملل کانون وکلای دادگستری مرکز، پاسخ ایران به حمله موشکی نظامیان صهیونیست به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را دفاع مشروع خواند و گفت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق تجاوز به مصونیت اماکن دیپلماتیک است و در آن امر کمتر کسی تردید دارد. بنابراین دولت ایران حق داشت یک نوع اقدام متقابل را انجام دهد. بهمنی قاجار اضافه کرد: شورای امنیت متأسفانه به وظایف ذاتی خود عمل و اقدام تهاجمی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم نکرد؛ از این رو ایران به اجبار به دفاع مشروع متوسل شد و وزیر امور خارجه ایران بارها بر این امر تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی