صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

بررسی بازی‌های هفته بیست‌وسوم لیگ بیست‌وسوم

یکه‌تازی سرخابی‌ها برای قهرمانی

حامد جیرودی
خبر‌نگار


هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال، در حالی جمعه گذشته با برگزاری هشت مسابقه پیگیری شد که استقلال و پرسپولیس با پیروزی برابر حریفان‌شان به یکه‌تازی خود در این رقابت‌ها ادامه دادند. این در حالی است که دیگر رقیبان آنها یعنی تراکتور و سپاهان، نتوانستند برابر حریفان خود به موفقیت دست پیدا کنند تا سرخابی‌های پایتخت که در نیم‌فصل دوم جزو تیم‌های کم‌نوسان فوتبال ایران بوده‌اند، بیشترین شانس را برای رسیدن به مقام قهرمانی لیگ برتر داشته باشند و فاصله یک امتیازی سرخابی‌ها باعث شده تا دوئل‌شان برای رسیدن به عنوان قهرمانی در فصل جاری در اوج هیجان و جذابیت دنبال شود. استقلال و پرسپولیس، نه‌تنها برای رسیدن به عنوان قهرمانی تلاش می‌کنند که به دنبال آن هستند تا سایر عناوین را هم از آن خود کنند. سپاهان با 41 گل‌زده بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد و تراکتور 32 گل به‌ثمر رسانده اما بعد از این دو تیم، نام استقلال با 31 و پرسپولیس با 30 گل‌زده دیده می‌شود. در فاز دفاعی، آبی‌پوشان پایتخت 12 گل در فصل جاری دریافت کرده‌اند و پرسپولیس هم 13 بار دروازه‌اش باز شده تا رقابتی میلیمتری میان آنها برای رسیدن به عنوان برترین خط دفاع فصل باشد. ضمن آنکه در مسیر کسب نتیجه در دیدارهای خانگی و بیرون از خانه هم رقابت جذابی میان سرخابی‌های پایتخت در جریان است. در بازی‌های هفته بیست و سوم که شش مسابقه آن برنده داشت و دو بازی هم به تساوی انجامید، 16 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا به طور میانگین، دو گل در هر مسابقه به ثمر رسیده باشد.
 
بازگشت رؤیایی گاندوها
پرگل‌ترین بازی این هفته در تبریز رقم خورد؛ جایی که تراکتور با نتیجه غیرمنتظره و پرگل 4-1 مغلوب میهمان خود ذوب‌آهن شد. سفیدوسبزپوشان اصفهانی که روزهای بحرانی را پشت‌سر می‌گذاشتند، با این برد نتیجه‌ای فوق‌العاده به‌دست آوردند تا نه‌تنها از بحران خارج شوند بلکه به روند درخشان خود در دیدارهای بیرون از خانه ادامه بدهند. گاندوها در فصل جاری در 11 مسابقه خانگی، تنها هفت امتیاز به‌دست آورده و دومین تیم ضعیف فصل در دیدارهای خانگی هستند اما در 11 بازی بیرون از خانه توانسته‌اند 23 امتیاز کسب کنند و برترین تیم بیرون از خانه لیگ به شمار می‌روند. حالا شاگردان محمد ربیعی پس از رد استعفای او و کسب این برد مهم، امیدوارند فصل را با شرایط بهتری به پایان برسانند. اما در سمت مقابل، سرخپوشان تبریزی پس از پنج بازی بازنده شدند تا انتقادها از پاکو خمس از سر گرفته شود و این مربی اسپانیایی تا آستانه جدایی پیش برود.
 
شمس آذر روی دور برد
یکی دیگر از بردهای این هفته را شمس‌آذر با برتری یک-صفر برابر فولاد به دست آورد تا شاگردان سعید دقیقی که هفته قبل برابر ذوب‌آهن به پیروزی رسیده بودند، برای اولین بار در نیم فصل دوم، به دومین برد پیاپی‌شان دست پیدا کرده باشند. اما در سمت مقابل، عبدالله ویسی هنوز در فولاد کاری از پیش نبرده و پس از دو تساوی پیاپی، اولین باخت خود را با سرخپوشان اهوازی تجربه کرد!
 تیم محرم؛ همچنان بدون باخت
یکی از تساوی‌های پرگل این هفته در بازی مس رفسنجان و پیکان با نتیجه 2-2 رقم خورد تا تیم محرم نویدکیا به روند شکست‌ناپذیری خود از زمان حضور این مربی ادامه دهد. مربی‌ای که معتقد است تساوی پرگل را به بازی بدون گل ترجیح می‌دهد و برای همین رفسنجانی‌ها با او فوتبال زیبایی را به نمایش می‌گذارند. محمدمهدی محبی هر دو گل مس را در این بازی به ثمر رساند تا شاگردان رضا عنایتی از رسیدن به دومین برد پیاپی خود بازمانند.
 
ادامه ناکامی‌های سپاهان و نساجی
بازی سپاهان و نساجی، تنها دیدار این هفته بود که گلی در آن به ثمر نرسید و با تساوی بدون گل خاتمه یافت؛ نتیجه‌ای که باعث شد اصفهانی‌ها دومین بازی بدون بردشان را تجربه کنند. این وضعیت در حالی برای طلایی‌پوشان به وجود آمده که آنها در 13 بازی اخیرشان در لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی عملکردی فاجعه‌بار را از خود به‌جای گذاشته‌اند؛ به‌طوری‌که در کارنامه سپاهان، هشت باخت دیده می‌شود. شاگردان ژوزه مورایس در طول حدوداً چهار ماه اخیر، تنها سه بار به پیروزی رسیده‌اند که باعث شده این تیم سیر نزولی بدی را طی کند و هواداران سپاهان علیه عملکرد سرمربی پرتغالی تیم‌شان موضع بگیرند و خواستار جدایی او شوند. در سمت مقابل، ساکت الهامی هم نتوانسته ناجی نساجی شود و تیمش بدون برد در سه بازی اخیر، در قعر جدول است.
 
ادامه صدرنشینی استقلال با بلانکو
استقلال این هفته آلومینیوم را در اراک یک-صفر شکست داد تا با 50 امتیازی شدن به صدرنشینی خود ادامه دهد. آبی‌پوشان پایتخت که بعد از شکست دادن مس در رفسنجان در هفته هفتم، در شش بازی متوالی بیرون از خانه به تساوی رسیده بودند، در بازی‌های اخیر بیرون از خانه جبران ‎‌مافات کرده‌اند و کسب سه برد پیاپی یک-صفر باعث شد تا شاگردان جواد نکونام با کسب 21 امتیاز از 12 مسابقه بیرون از خانه، به دومین میهمان برتر لیگ بیست‎‌وسوم تبدیل شوند. در بازی‌های اخیر استقلال هم نقش گوستاوو بلانکو انکارناپذیر بوده است. این مهاجم آرژانتینی که تک‌گل سه‌امتیازی آبی‌ها را به استقلال خوزستان در اهواز به ثمر رسانده بود، پس از زدن دو گل به مس، برابر آلومینیوم هم گلزنی کرد تا در نیم فصل دوم حسابی به کار نکونام آمده باشد. در سمت مقابل، آلومینیوم هم سه بازی بدون برد را پشت‌سر گذاشته تا شاگردان مجتبی حسینی روند خوبی را طی نکرده باشند.
 برد شاگرد برابر استاد
سومین برد یک-صفر این هفته را هوادار برابر گل‌گهر به دست آورد تا مسعود شجاعی برابر مارینوس اوزونیدیس مربی سابقش در یونان به برتری دست پیدا کند. داریوش شجاعیان که در نیم‌فصل دوم به روزهای خوبش بازگشته، در این بازی تک‌گل هوادار را زد تا این تیم بعد از پنج بازی، به پیروزی برسد. اما در سمت مقابل، گل‌گهر سومین باخت متوالی‌اش را تجربه کرد تا روزهای بدی را سپری کند.
 
برد مهم آبی‌های اهواز
برد 1-2 استقلال خوزستان برابر صنعت نفت، باعث شد تا شاگردان سیروس پورموسوی بعد از دو بازی، دوباره طعم برد را بچشند و به بقا امیدوارتر شوند. این در حالی است که صنعت نفت با فراز کمالوند هم باخت را تجربه کرد تا این مربی، ماندن برزیلی‌ها در لیگ برتر را تنها با معجزه ممکن بداند!
 
پرسپولیس، بهترین تیم خانه
پرسپولیس در هفته اخیر و در غیاب اوسمار ویرا سرمربی خود که محروم بود، موفق شد در یک بازی جنجالی مقابل ملوان یک-صفر به پیروزی برسد تا با 49 امتیاز در یک‌قدمی استقلال باقی بماند. البته این برد، زمینه‌ساز صدرنشینی سرخ‌پوشان پایتخت در جدول دیدارهای خانگی شد، به‌طوری‌ که آنها حالا از 12 مسابقه خانگی موفق به کسب 30 امتیاز شده‌اند و بالاتر از استقلال که در 11 بازی خانگی 29 امتیاز کسب کرده، صدرنشین جدول بازی‌های خانگی شدند. در سمت مقابل، شاگردان مهدی تارتار هم با وجود بازی خوبی که در نیمه دوم ارائه دادند، پس از دو برد، شکست دیگری را در کارنامه‌شان تجربه کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی