صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

بیشترین خسارت سیلاب در شهرستان‌های درمیان، سربیشه، زیرکوه و قاینات
جولان سیلاب در خراسان جنوبی
گروه ایران زمین- بارش‌های رگباری و سیل‌آسا در استان کم بارش و خشک خراسان جنوبی، موجب جاری شدن روان‌آب و سیلاب در برخی مناطق، مسدود شدن راه‌های ارتباطی 70 روستا، آبگرفتگی 20 واحد مسکونی روستایی و تخریب صدها هکتار از اراضی زراعی و باغی شد. طبق گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، بیشترین میزان خسارت‌ ناشی از جاری شدن روان‌آب و سیلاب در چند روز اخیر در 4 شهرستان (درمیان، سربیشه، زیرکوه و قاینات) گزارش شده است. «محمدعلی آخوندی» تأکید کرد که همچنان بارندگی‌ها در استان ادامه داشته و میزان خسارت‌ها افزایشی است که پس از برآورد قطعی اعلام خواهد شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در بارندگی‌های ۷۲ ساعت گذشته در استان جاری شدن سیلاب به آبنماها و ابنیه‌های فنی ۱۷ میلیارد ریال، کنارگذر مسیرها ۲۰ میلیارد ریال و راه‌ها و مسیرهای ارتباطی ۹۵ میلیارد ریال خسارت زد و منجر به آبگرفتگی ۲۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی شد.
 
تخریب راه‌های روستایی و عشایری
آخوندی به ایرنا گفت: در بازه زمانی سه روز گذشته سیلاب به ۱۵۷ هکتار اراضی زراعی استان با برآورد ۳۰ میلیارد ریال و ۱۵۰ هکتار اراضی باغی به میزان ۸۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد. وی میزان خسارت برآورد شده به باغات زرشک، زعفران، زردآلو، انگور و عناب را ۳۷ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۲۰ رشته قنات تخریب و ۴۰ رأس دام نیز تلف شدند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: در این مدت سیلاب به زیرساخت‌های مخابراتی خسارت زد و موجب شکسته شدن تیرهای برق در برخی روستاها و تخریب راه‌های روستایی و عشایری در برخی مناطق استان شد.
 
آماده‌باش نیروهای امدادی
وی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی گفت: بارندگی‌ها و سیلاب اخیر تاکنون خسارت‌های جزئی به بخشی از مناطق روستایی و عشایری استان وارد کرده است. به گونه‌ای که برخی از مسیرهای فرعی، آبنماها و معابر استان بویژه مناطق روستایی دچار آب‌گرفتگی شده و عبور سیلاب و گل و لای برخی مسیرها را برای لحظاتی مسدود کرد. وی اظهار کرد: سیلاب جاده‌های روستایی، عشایری، اراضی کشاورزی و باغی، محورهای حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌ها را دچار آسیب کرده اما خسارت جدی به مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها وارد نشده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به صدور هشدار هواشناسی نارنجی، تمامی نیروهای امدادی و عملیاتی استان تا پایان این هشدار در حالت آماده‌باش قرار دارند.
 
بازگشایی 13 مسیر روستایی
در همین حال، «اسدالله جلال‌زاده» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از مسدود شدن راه‌های ارتباطی بیش از ۷۰ روستای استان خبر داد و گفت: راه‌های ارتباطی بیش از 70 روستا در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان، زیرکوه، قاین، خوسف، طبس، بشرویه و سرایان سیلابی شده و 13 مسیر روستایی مسدود شد که با تلاش شبانه‌روزی عوامل راهداری تمامی محورهای آسیب‌دیده از سیلاب اخیر بازگشایی شد. طبق گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، در حال حاضر راهداران مشغول پاکسازی پل‌ها، آبنماها، تخلیه قنوها و ریزش‌برداری کامل محورهای خاکی و کوهستانی با هدف ایجاد ارتباط ایمن و پایدار برای راه‌های مذکور هستند.
 
هنوز 2 راه ارتباطی بسته است
سرهنگ «علیرضا رضایی» رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز خبر داد که بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب ۲ راه ارتباطی در این استان مسدود شده است. وی به ایرنا گفت: جاده بیرجند به اسدیه در 5 کیلومتری اسدیه و مسیر اسدیه به سربیشه حوالی روستای گزند بسته است و در زمان حاضر تردد امکان‌پذیر نیست. رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه راهداری مشغول بازگشایی این مسیرها است، گفت: رانندگان قبل از حرکت از وضعیت راه‌ها مطلع شوند و از ترددهای غیر ضروری خودداری کرده و در صورت لزوم از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.
 
غرق شدن یک خانواده سربیشه‌ای
عصر جمعه با شدت گرفتن بارندگی‌ها در شهرستان سربیشه و طغیان رودخانه‌های فصلی و محلی، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر خراسان جنوبی، غرق‌شدگی یک خانواده 5 نفره که قصد عبور از رودخانه محلی حوالی بخش درح، نزدیک روستای مرزی تیغناب را داشتند، اعلام کرد. چندی بعد، «محمدعلی کاوسی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد که اجساد ۵ نفر جان‌باخته شامل پدر، مادر و سه فرزند خانواده در مسیر رودخانه از آب بیرون کشیده شده است.
 
بارش‌های سیل‌آسا در راه ۵ استان
همزمان با شدت گرفتن بارندگی‌ها در استان خراسان جنوبی، سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیل‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر هشدار سطح قرمز صادر کرد. بر اساس هشدار قرمز سازمان هواشناسی، تشدید فعالیت سامانه بارشی ازصبح سه‌شنبه تا اواخر وقت چهارشنبه موجب بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، گردوخاک و تگرگ در این 5 استان می‌شود. این سامانه روز سه‌شنبه هرمزگان، جنوب فارس، جنوب غرب و غرب سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و بوشهر را در بر گرفته و چهارشنبه به نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان محدود می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی