هفت رویکرد تحولی با دست نیاز به مخاطبان و نخبگان

نخبگان علاقه‌مند به کشور و انقلاب مؤسسه و روزنامه ایران را خانه خود بدانند

احسان صالحی
سرپرست
 مؤسسه ایران

دوره جدید خدمت و فعالیت در حالی از امروز در مؤسسه ایران آغاز می‌شود که دوره مدیریت برادر فاضل و بزرگوار جناب آقای روزی‌طلب با توفیقات ارزشمند بخصوص در بخش انتشارات و تولید آثار مهم در بخش تاریخ انقلاب همراه بود. اکنون در طلیعه دور جدید، مناسب است مهم‌ترین رویکردهای مؤسسه و روزنامه ایران که در امتداد تلاش‌های گذشته است، با مخاطبان ارجمند در میان گذاشته شود، ضمن اینکه قطعاً در انتظار بازخوردها و دیدگاه‌های ارزشمند شما گرامیان برای اصلاح و تکمیل خواهیم بود.
1- جهاد تبیین مهم‌ترین مأموریت یک مجموعه رسانه‌ای است. همچنان‌که رهبر معظم انقلاب در تبیین مفهوم جهاد تبیین فرموده‌اند، جهاد در مقابل آماج معنا پیدا می‌کند. ایران عزیز ما مواجه با جبهه وسیع تبلیغاتی و جنگ روانی است که هدف آن، تحت تأثیر قرار دادن باورها و رفتارهای مردم به قصد دلزده و ناامید کردن آنها از کشور، ارائه تصویری سیاه، غیرقابل اصلاح و بن‌بست زده از وضعیت، تخریب نقاط قوت و بزرگ‌نمایی نقاط ضعف و عصبی کردن جامعه است. در مقابل این تلاش وسیع و سازمان‌یافته، وظیفه رسانه متعهد، روشن و اقدام متقابل در برابر هر یک از این رویکردهای ایران‌ستیزانه است. روایت واقعی پیشرفت، پیگیری برای حل مسائل و رفع نقاط ضعف، برجسته‌سازی نقاط امیدآفرین و رساندن صدا و تصویر امید به افکار عمومی و بازنمایی از جلوه‌های نشاط و حرکت در جامعه، اصول موضوعه و مأموریت‌های غیرقابل اغماض در جهاد مقدس تبیین است.
2- در دولت مردمی، مردم‌گرایی در رسانه هم یک اصل است. لذا شناخت مزیت‌های محتوایی و اهتمام به تقویت آنها بخصوص در تعامل با مخاطب و دنبال کردن ذائقه و تمایلات آن، ضروری است. رسانه بدون تعامل با مخاطبان و بی‌توجه به نیازها و علائق آنها، رسانه نیست، بلکه در بهترین حالت، بولتن خبری است. تقویت کانال‌های ارتباطی با مخاطبان و پیگیری مسائل و علائق آنها از اولویت‌های تولیدی در مؤسسه ایران خواهد بود.
3- انقلاب ما مردم‌پایه است و در هر مقطعی نیز توفیق و پیشرفت واقعی در مواردی بوده است که مردم پای کار آن مسأله و موضوع بوده‌اند. توفیق در جهاد تبیین بدون یک حرکت عمومی و مردمی، ممکن نیست. این تلقی که رسانه‌ها یکسویه و به تنهایی در میدان عملیات کنند و مردم صرفاً نظاره‌گر باشند از اساس غلط و محکوم به شکست است. به میدان آوردن ظرفیت‌های رسانه‌ای مردمی اعم از استعدادهای فکری و عملیاتی به عنایت پروردگار جزو برنامه‌های در دست اقدام در مؤسسه ایران خواهد بود.
4- برگرفته از رویکرد امیدآفرین و همچنین اهتمام به مسائل مردم، پرداختن به مسائل استان‌ها و عدالت رسانه‌ای در پوشش اخبار و رویدادها جزو دستورکارهای جدی است.
5- استفاده از ظرفیت فکری و تولیدی نخبگان علاقه‌مند به کشور و انقلاب و افزایش حداکثری سهم آنان در تولیدات مؤسسه بخصوص روزنامه ایران ضروری است. نخبگان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی کشور هم باید شاهد بازنمایی مناسب از مطالبات خود در روزنامه باشند و از این طریق صدای خود را به گوش مسئولان برسانند و هم در خط مقدم جهاد تبیین، اجازه ندهند روایت غلط از کشور که هدف از آن، تضعیف ایران و ایرانی است، غلبه پیدا کند. از همین جا خاضعانه از نخبگان و فعالان بخش‌های مختلف که دل در گرو ایران اسلامی دارند، تقاضا می‌کنم مؤسسه و روزنامه ایران را خانه خود بدانند.
6- تغییرات در حوزه رسانه و مصرف رسانه‌ای، پرشتاب و متکی به فناوری است. رسانه اگر نتواند خود را با این تحولات تطبیق دهد، مخاطب منتظر او نمی‌ماند و رسانه جامانده از سبد مصرف مخاطب حذف می‌شود. برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی‌های فنی، محتوایی و پلتفرمی جزو ضرورت‌هاست.
 7- روزنامه ایران اگرچه به لحاظ ساختاری جزو مجموعه‌های قوه مجریه محسوب می‌شود اما در واقع رسانه‌ای در تراز نظام جمهوری اسلامی است و به توفیق الهی همپای تلاش‌ها در بخش‌های مختلف کشور اعم از قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و همه نیروهای مردمی دلبسته به ایران و انقلاب، راوی و واسط صادق بین افکار عمومی و مخاطبان خود با تلاشگران خواهد بود.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش
 - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳