صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲

مقامات نظامی و دیپلمات های غربی به تکاپو افتاده اند

هراس صهیونیست ها و حامیان از حمله قطعی ایران

چند روز پس از اعلام تصمیم ایران به پاسخ قطعی و بزرگ به حمله تروریستی اسرائیل در دمشق، درحالی که کشورهای هم‌پیمان این رژیم بالاترین سطح از رایزنی با جمهوری اسلامی را به جریان انداخته‌اند، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از بیم تاوان احتمالی سعی دارد روند تحولات را به مذاق خود سازگار سازد. بویژه آنکه رهبر جمهوری اسلامی در جدیدترین موضع‌گیری با این سخن که «حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی حمله به خاک ایران بود و اسرائیل باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد»، مقام‌های این رژیم را نسبت به یک حمله تلافی‌جویانه بازدارنده مطمئن کرد و مقام‌های کشورهای اروپایی و منطقه‌ای را برای تماس با تهران جهت کاستن از تنش‌های جاری به خط کرد.
مقامات اسرائیلی می‌گویند، ایران می‌تواند از خاک خود با استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد، موشک‌های کروز یا هواپیماهای بدون سرنشین به اسرائیل حمله کند و اهداف مشخصی همچون شهر ایلات را از جمله این اهداف برای پاسخ نظامی خود تعیین کرده است. «نتانیاهو» درحالی با تبعات جنگ فرسایشی غزه دست و پنجه نرم می‌کند که در جدیدترین واکنش به اخبار حمله احتمالی ایران ادعا کرده است: «با اینکه اسرائیل در زمانی چالش‌برانگیز و در بحبوحه جنگ غزه است، در دفاع از خود برای سناریوها در عرصه‌های دیگر نیز آماده می‌شود.»

نگرانی واشنگتن
آمادگی برای اجرای همه سناریوها که نتانیاهو عمداً آن‌را در سایه واژه همه پسند «دفاع» قرار داده، کلیدواژه‌ای است که او برای سرپوش گذاشتن بر فجایع ماه‌های اخیر رژیمش در سرزمین‌های اشغالی و همچنین از تک و تا نیفتادن در برابر پاسخ قریب‌الوقوع ایران انتخاب کرده است؛ پاسخی که ایالات متحده، هم‌پیمان تل‌آویو برای محافظت از منافع منطقه‌ای خود ناچار شده است در پیام‌های متعددی از تهران بخواهد حساب ایالات متحده را از اسرائیل جدا کند. منابع امریکایی حتی ادعا کرده‌اند که وزیر دفاع و مقامات وزارت دفاع این کشور که پیشتر مدعی بی‌اطلاعی از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق شده‌ بودند، تل‌آویو را بابت عدم اطلاع‌رسانی به واشنگتن زیر ضرب انتقاد گرفته‌اند.
روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده که «لوید آستین»، وزیر دفاع امریکا طی تماسی تلفنی در ۳ آوریل، شکایت خود را به طور مستقیم با یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در میان گذاشته است. در پی شدت گرفتن نگرانی‌ها «متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا از گفت‌و‌گوهای گسترده «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت امریکا با شرکا و متحدان واشنگتن جهت عدم تشدید تنش خبر داده است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه امریکا «بلینکن» به تازگی با همتایان خود از ترکیه، چین و عربستان صحبت کرده تا اعلام کند این تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست و آنها باید از ایران بخواهند تنش‌ها را تشدید نکند. «میلر» همچنین از گفت‌و‌گوی مشابه وزیر خارجه امریکا با متحدان اروپایی‌اش خبر داد. درهمین حال «مایکل کوریلا»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) نیز پنجشنبه گذشته به اسرائیل رفت تا پیرامون حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی با مقام‌های تل‌آویو گفت‌و‌گو کند.

 پاسخ به مواضع ادعایی غرب
فارغ از کشمکش‌های پیدا میان جمهوری اسلامی و اسرائیل که به صف شدن کشورهای منطقه و غرب برای رایزنی با تهران انجامیده است، آنچه ماجرا را قابل توجه می‌کند، پیش‌بینی‌ها نسبت به نابرابری جبهه جدال نظامی میان ایران و اسرائیل است که با وقوف به قرار گرفتن این رژیم در موقعیت فرودستانه، سمت‌وسوی گفت‌و‌گو با مقام‌های ایرانی را به سمت ترغیب ایران برای خودداری از پاسخ نظامی کشانده‌اند.
شماری از این کشورها که پیشتر در قبال حمله تروریستی اسرائیل در سوریه سکوت پیشه کرده بودند، سراسیمه به تکاپوی گفت‌و‌گو با تهران افتاده و به موازات قوت گرفتن اخبار حمله قریب‌الوقوع ایران از آن خواسته‌اند که نسبت به تحولات جاری خویشتنداری کند.
در همین راستا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه از تماس‌های تلفنی شماری از همتایان خود از سه کشور انگلیس، آلمان و استرالیا خبر داد و در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «در پاسخ به تماس‌های تلفنی «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان، «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس و «پنی وانگ» وزیر خارجه استرالیا ضمن تبادل‌نظر درخصوص برخی موضوعات دوجانبه، تأکید کردم که وقتی رژیم صهیونیستی با نقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین، مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک را نقض می‌کند و شورای امنیت نیز قادر به صدور یک بیانیه در محکومیت حمله تروریستی به سفارت ایران در دمشق نیست، دفاع مشروع با هدف تنبیه متجاوز یک ضرورت است.»
امیرعبداللهیان در ادامه یادآور شد که در این گفت‌و‌گوها بر لزوم اعلام موضع صریح از سوی سه کشور اروپایی در محکومیت این جنایت تروریستی رژیم اسرائیل تأکید و تصریح کرده است که ایران به دنبال گسترش دامنه جنگ نیست، اما بازگشت امنیت پایدار در منطقه حساس غرب آسیا، به مهار رهبران جنگ‌طلب و ‌نامتعادل رژیم صهیونیستی و توقف پایدار جنایات جنگی این رژیم علیه غزه و کرانه باختری مرتبط است.
وی در پاسخ به تماس  «کامرون» و این ادعای او که انگلیس عمیقاً نگران احتمال اشتباه محاسباتی است که منجر به خشونت بیشتر شود و ایران باید در عوض برای کاهش تنش و جلوگیری از حملات بیشتر تلاش کند، گفته است که سکوت انگلیس و ایالات متحده پس از حمله هفته گذشته اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، تنها به تشویق اسرائیل برای ادامه جنگ در غزه و گسترش درگیری در منطقه کمک کرده است.

 

بــــرش

تماس تلفنی وزرای خارجه عربستان، ترکیه، عراق، امارات و قطر با تهران
وزرای خارجه عربستان، ترکیه، عراق، امارات و قطر از مقام‌های بلندپایه منطقه‌ای بودند که چهارشنبه شب گذشته در پی افزوده شدن بر احتمال حمله ایران به اسرائیل با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی برقرار کردند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی خود با اشاره به روند رو به پیشرفت روابط دوجانبه دو کشور، بر اراده ایران برای توسعه هرچه بیشتر روابط تأکید کرد. طرفین بر ضرورت پایان دادن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و مصایب انسانی مردم غزه و کرانه باختری فلسطین تأکید کردند. وزرای امور خارجه ایران و عربستان همچنین بر استمرار رایزنی‌های فیمابین تأکید کردند. وزیر امور خارجه ایران همچنین با  وزرای امور خارجه امارات، قطر، عراق و  ترکیه گفت‌و‌گو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی