صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

تکذیب افزایش قیمت گوشت قرمز

ارز نیمایی گوشت قرمز حذف نمی‌شود

قیمت گوشت قرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای اساسی در سفره خانوارها نقش ویژه‌ای بر قیمت سایر اقلام خوراکی ایفا می‌کند. بنابراین بی‌ثباتی و نوسان در قیمت این کالا می‌تواند سایر محصولات را تحت تأثیر قرار دهد. دولت در سال گذشته با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و همزمانی با ماه مبارک رمضان و افزایش میزان مصرف اقدام به واردات گوشت قرمز منجمد و گرم کرده و در فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره بار عرضه کرد.
این اقدام دولت در واردات گوشت قرمز برای جلوگیری از رشد قیمت‌های غیرمنطقی بود. در همین راستا گوشت‌های کنیایی و استرالیایی که پیشتر درباره واردات آنها اطلاع‌رسانی شده بود با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول در فروشگاه‌ها و میادین توزیع شد.
 در حال حاضر قیمت هر کیلو سردست گوساله برزیلی 298 هزار تومان و ران گوسفند استرالیایی و کنیایی با قیمت 330 هزار تومان در مراکز عرضه می‌شوند. این در حالی است که علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام وزیر کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در دی ماه سال گذشته با اشاره به کاهش قیمت گوشت قرمز گفته بود: از نیمه دوم اسفند سال‌جاری گوشت دام پرواربندی شده تولید داخل هم به عرضه گوشت قرمز کشور اضافه می‌شود ضمن اینکه تولید گوشت قرمز در بهار 1403 افزایش خواهد داشت و این افزایش عرضه به معنای بهبود قیمت‌ها خواهد بود.

تأمین بموقع نهاده از سال گذشته
یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تولید گوشت قرمز تأمین بموقع نهاده است. پیرو همین مسأله برای ممانعت از بی‌ثباتی در سال قبل و عدم تکرار بروز کمبود نهاده در سال گذشته، جو بموقع عرضه شد و واردات آن‌هم بیش از ۹۰ درصد افزایش یافت؛ با انجام چنین اقداماتی این نهاده پایین‌تر از قیمت مصوب عرضه شد.
اگرچه واردات گوشت قرمز و تأمین نهاده توانسته است جلوی رشد مجدد و غیرمنطقی قیمت گوشت قرمز را بگیرد اما باز هم در مراکز خرده فروش قیمت گوشت گرم گوسفند و گوساله بالاست به طوری که محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی با تأیید قیمت بالای گوشت قرمز دلیل آن را حذف دام‌های مولد در دو سال گذشته عنوان کرده است. نیکبخت گفته است اکنون در حال بازسازی گله‌های مولد هستیم.

تکذیب افزایش قیمت گوشت قرمز
در شرایطی که گوشت‌های قرمز وارداتی در حال توزیع هستند، اخباری مبنی بر گرانی مجدد گوشت قرمز منتشر شد اما مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی هر گونه افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار را در هفته‌های آینده تکذیب و اعلام کرد: دولت تصمیمی بر افزایش نرخ ارز نیمایی و یارانه برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی ندارد.
 مسعود امرالهی اظهارداشت: طرح این موضوع که افزایش نرخ دلار بر افزایش هزینه‌های دامداری‌ها تأثیر گذاشته است، صحت نداشته و شایعه است و نهاده‌های دامی با ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تأمین و تحویل دامداران کشور می‌شود.
وی افزود: ارزی که به سایر کالاهای اساسی برای واردات پرداخت می‌شود، با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است و از این رو تغییر نرخ دلار، تأثیری بر قیمت تمام شده کالاهای اساسی نخواهد گذاشت.
امرالهی، افرادی را که از افزایش قیمت گوشت قرمز با توجه به افزایش نرخ ارز صحبت کرده‌اند، کاسبان تحریم نامید و گفت: این افراد برای نمایش خود در رسانه‌ها و فضای مجازی شایعه می‌کنند.
وی تأکید کرد: مشکلی در تأمین کالاهای اساسی و ارز برای واردات کالاها و نهاده‌های دامی نداریم و اظهار نظرهایی مبنی بر افزایش قیمت گوشت در هفته‌های آینده با هدف تشویش بازار و اذهان عمومی مطرح می‌شود.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: هر گونه تغییر در قیمت کالاهای اساسی بدون مجوز ستاد تنظیم بازار کشور مورد تأیید نیست و تخلف محسوب می‌شود.
وی در همین حال از همه تولیدکنندگان و بازرگانان بخش کشاورزی خواست با توجه به ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که برای واردات کالاهای اساسی دریافت کرده‌اند، کالاهای خود را
قیمت‌گذاری کنند.
امرالهی با بیان اینکه برای رفاه حال مصرف کنندگان گوشت قرمز گوسفندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین تره بار با قیمت هر کیلوگرم حدود ۳۱۵ هزار تومان بسته‌بندی و لاشه با قیمت حدود هر کیلوگرم ۲۸۲ هزار تومان عرضه می‌شود، اذعان داشت: در سطح خرده فروشی نیز هر کیلوگرم شقه گوسفندی با قیمت بین ۴۵۰ هزار تا ۵۵۰ هزار تومان بسته به کیفیت گوشت، خرید و فروش می‌شود.
دولت در یک سال گذشته با اجرای برنامه‌های متنوع درصدد آن بوده که به سفره خانوارها آسیبی وارد نشود تا دهک‌های پایین جامعه بتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود از جمله گوشت قرمز را خریداری کنند. به همین منظور دولت با اجرای طرح‌های مکمل از جمله کالابرگ الکترونیکی و کالابرگ فجرانه سعی در توزیع این کالای اساسی داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی