فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
ارزش‌های سنتی 
مزیت مطلق گفت‌وگوهای فرهنگی ایران است
 نخستین آیین جهانی افطار ملل شامگاه یکشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ موزه ملت مجموعه سعدآباد برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری این آیین در جمع خبرنگاران گفت: بعد از ثبت جهانی افطار که افتخاری برای همه مسلمین است به همت دوستان عزیزمان در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی و سایر دوستان وهمراهانمان در بخش‌های مختلف و در شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان این محفل با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور برگزار شد.
او افزود: نگاه دولت در حوزه تعاملات فرهنگی این است که با اتکا به ارزش‌های سنتی، اصیل، بومی و دینی از آنها به‌عنوان مزیتی مطلق، در گفت‌وگوهای فرهنگی با دنیا استفاده کند.
وزیر فرهنگ گفت: آیین اصیل دینی ما با سنت‌های ایران عزیز گره خورده است، در هر نقطه‌ای از ایران پهناور و فرهنگی، افطار به آیین فرهنگی تبدیل شده است.اسماعیلی ادامه داد: الحمدلله این اتفاق خودش موجب سنت‌های حسنه بسیار زیادی است مثل صله ارحام، ارتباطات گسترده همسایگی و خویشاوندی، مهربانی، ایثار، مواسات و... همه اینها در پناه آیین اصیل دینی که با فرهنگ اصیل ما گره خورده شکل گرفته است و بحمدالله به‌عنوان آیین جهانی ثبت شده و خدا را برای این موفقیت شاکر هستیم.
وزیر فرهنگ گفت: ان‌شاءالله این حرکت آغازی است برای حرکت بر مدار داشته‌های اصیل فرهنگی، ارائه آنها به دنیای جدید و ارائه همه زیبایی‌های نهفته در آیین‌های ملی و دینی ما به جهان امروز، که متأسفانه به‌دلیل حاکمیت مادی‌گرایی از عناصر معنویت تهی شده است و این رویکرد می‌تواند فضای بازسازی دوباره‌ای را برای جامعه بشری در حوزه معنویات و فرهنگ‌های اصیل فراهم کند.گفتنی است، در این آیین ۸۰ میهمان خارجی شامل سفرا، رایزنان و وابستگان فرهنگی و نمایندگانی از ۴۵ کشور جهان حضور دارند. این نخستین بار است که به دنبال ثبت جهانی افطار در یونسکو، تهران میزبان نمایندگانی از ۴۵ کشور جهان است.
جستجو
آرشیو تاریخی