نشست رسانه‌ای شصتمین دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ برگزار شد

ترسیم کودکان غزه در پاویون ایران

نشست رسانه‌ای شصتمین دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ روز گذشته، دوشنبه بیستم فروردین با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیر کل هنرهای تجسمی و رئیس پاویون رسمی ایران، امیر عبدالحسینی دبیر ارشد هنری پاویون، شعیب حسینی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی، محمد زرویی نصرآباد مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان و مرتضی اسدی از هنرمندان نقاش در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
به گزارش فارس، محمد خراسانی‌زاده در ابتدای این نشست گفت: مهم‌ترین رویداد عرصه هنری دنیا بینال ونیز است. این رویداد ۵۹ سال است که یک سال در میان برگزار شده و جایی برای اتفاقات مهم هنرهای تجسمی است و ایران برای دهمین بار در این رویداد شرکت خواهد کرد. با وجود تمام دشواری‌هایی که برای تأمین بودجه داشتیم، به لطف خدا این اتفاق رخ داد. از اردیبهشت تا آذرماه این رویداد برگزار خواهد شد. پاویون ایران در ایستگاه «سمسوئله» به متراژ ۲۰۰ متر مربع است. ۵ هنرمند در این دوسالانه حضور خواهند داشت.
او با اشاره به ماجرای شرکت در این رویداد گفت: حتی اگر برای ما دارای هزینه هم باشد ایران باید در این رویداد مهم شرکت کند. ظرفیت‌های بی‌بدیل هنرهای تجسمی در این رویدادها باید دیده شود. دوم اردیبهشت پاویون رسمی ایران در ونیز افتتاح خواهد شد.
 امیر عبدالحسینی دبیر ارشد هنری این رویداد ادامه داد: نام غرفه رسمی جمهوری اسلامی ایران «بنی آدم اعضای یک پیکرند» است. عنوان نمایشگاه «والایی» است. با این رویکرد سناریویی برای حضور این آثار در سیر نمایشگاهی شکل گرفت. تمام آثار بر مبنای کودکان غزه و در یک سایز و اندازه هستند. جنبه‌های نور، صوت و تصویر به نمایشگاه اضافه شده تا ارائه نمایشگاهی را جذاب‌تر کند. یکی از آثار جشنواره شانزدهم در این دوره حضور دارد.
مرتضی اسدی هنرمند نقاش که اثر وی در بینال ونیز حضور دارد خاطرنشان کرد: من حتی جرأت نمی‌کنم تصاویر اتفاقات غزه را نگاه کنم. امسال ماجرا متفاوت است و نسل کشی‌هایی که اتفاق افتاد رنگ زندگی را از بین برد. سعی کردم احساسم را در این تابلو نقاشی کنم.
عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش نیز که در پاویون رسمی حضور دارد، گفت: این کارها به قصد نمایشگاه انجام نشده بود و برای قبل است و تصمیم گرفتند در بینال حضور داشته باشد. با اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد باید در تبیین‌های جدیدی وارد شویم. پوشش تزئینی دنیا از بین رفته و دست صهیونیسم در تمام سیستم‌ها نمایان شده است. از قبل همه می‌دانستیم سیستم تئوریک هنر توسط صهیونیسم تبیین شده است. تصور بنده این است که اندیشمندان باید دور هم جمع شوند اگر در این فضا تولید تئوری نشود که مبنای رشد انسان است، مشکل به وجود می‌آید.وی ادامه داد: اگر ما در این اتفاق آماده نباشیم باید در چهارچوب دیگران باشیم. هنر از این آزادی بی‌بند و باری که انسان را به پوچی می‌کشاند باید نجات پیدا کند. تابلوی بنده در مورد شهدای غزه است و سعی کردم در آن نورانیت افراد غزه را نشان دهم. خیلی از کشورهایی که تصور نمی‌کردیم واکنش نشان دهند، واکنش نشان دادند.
 
حوزه هنری خانه‌ای برای هنرمندان
محمد زرویی نصرآباد مدیرکل هنرهای تجسمی در حوزه هنری در این برنامه ادامه داد: آثار و اتفاقاتی که بر اساس شعاری که هنر انقلاب دارد بر هنر متعهد باشد زیر چتر حمایت حوزه هنری هستند. 
در روز قدس شنیدید که چند اتفاق در سراسر دنیا در حوزه هنرهای تجسمی برای غزه رخ داد. جنبش دیوارنگاره‌ها چند سالی است علیه صهیونیست پیگیری می‌شود که حوزه هنری در این بخش‌ها در فضاهای مختلف همراهی و حمایت کرده است.
وی افزود: حوزه هنری همیشه خانه‌ای برای هنرمندانی بوده است که در این حوزه خلق اثر کرده‌اند.محمد خراسانی‌زاده در پاسخ به دلیل موضوعیت غزه در پاویون ونیز خاطر نشان کرد: در بدو کار سیاست موضوعی تدوین نکردیم. در ابتدا قرار بود بهترین‌ها برگزیده شوند. یکی از موضوعات غزه بود. 
تمام مجموعه‌های مشورت‌دهنده هم نگاه‌شان این بود تا از بهترین‌های موجود استفاده شود چرا که وقتی برای خلق آثار نداشتیم. ما نمی‌توانیم دخالتی در کار کیوریتور داشته باشیم. بخش آینه‌کاری به پاویون اضافه کردیم. ماجرای غزه موضوع جهانی است و بیش از ۸ هزار امضا جمع‌آوری شد برای عدم حضور اسرائیل در بینال ونیز. 
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج
 - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳