صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲۳

مهدی امین فروغی نویسنده و پژوهشگر موسیقی مطرح کرد

نقش هنر در تعالی پرستش

نخستین شب دومین جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان با عنوان «ماهور» همزمان با ماه مبارک رمضان شنبه شب ۱۸ فروردین ماه با حضور میلاد عرفان‌پور شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی، ناصر فیض شاعر مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی، احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری، مهدی امین فروغی موسیقیدان، نویسنده و پژوهشگر موسیقی و ادبیات آیینی، سیدعلیرضا میرعلی نقی منتقد و پژوهشگر موسیقی و جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی هنری با اجرای پدرام جوادزاده در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. این برنامه در قالبی متفاوت و با مناجات‌خوانی سروش بخشش آغاز شد.
به گفته احمد رمضی این جشنواره سال گذشته در قالب مسابقه برگزار شد و امسال در قالبی متفاوت میزبان دومین دوره این رویداد با همکاری بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حوزه هنری هستیم و امیدواریم برنامه شایسته‌ای برگزار شود.
به گزارش ایرنا، مهدی امین فروغی موسیقیدان، نویسنده و پژوهشگر موسیقی و ادبیات آیینی دراین برنامه اظهارداشت: وقتی تاریخ بشر را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که انسان از بدو خلقت سرگردان و به دنبال خالق خود بوده است و او را به دعا و مناجات نشسته است. اگر آیین ستایش و پرستش نبود، هنر آن گونه که باید و شاید شکوفا نمی‌شد.
او با اشاره به اینکه در طول تاریخ بهترین نغمات و الحان‌سازی و آوازی در خدمت آیین پرستش و نیایش قرار گرفته است، افزود: وقتی تاریخ نیایش، ستایش، عبادت را در میان اقوام و ملل بررسی می‌کنیم، به وضوح می‌بینیم که هرکجا آیین نیایش و پرستش بوده، هنرها در تعالی و گسترش آن آیین نقش داشته‌اند و از میان هنرها، به خصوص موسیقی نقش مهمی در گسترش ادیان و مذاهب در قالب دعا، مناجات و نیایش داشته است. به عنوان مثال، براساس اسناد تاریخی، در ۲هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، در میان اقوام ایلامی، موسیقی در خدمت آیین پرستش بوده است و آثار آن در سنگ‌نگاره‌های کول‌فرح دشت ایذه خوزستان موجود است. در میان تمام اقوام، موسیقی به گسترش پیام‌های ادیان خدمت کرده است.
او فزود: دراسلام هم ازبدو بعثت پیامبر اکرم (ص)، صدا و لحن خوش و موسیقی با تعالیم اسلام همراه بوده است، اینکه پنج نوبت برای نماز با شنیدن یک قطعه موسیقایی آوازی به نام اذان به محراب عبادت می‌رویم، نشان‌دهنده تلفیق موسیقی با تعالیم دینی است، اینکه ما در قرائت قرآن و تلاوت‌ها می‌کوشیم، بهترین الحان را با آیات قرانی درآمیزیم و به گوش مردم برسانیم، نشان‌دهنده اهمیت خدمات موسیقی به انتقال مفاهیم و تعالیم دینی است.
امین فروغی خاطرنشان کرد: در کنار اذان، قرائت قرآن و مناجات‌هایی که در جامعه اسلامی رواج دارد و داشته و ترکیب مفاهیم معنوی با هنر موسیقی، نشان می‌دهد که این هنر چقدر توانسته باعث رسوخ این مفاهیم آسمانی در دل مردمان باشد. او گفت: وقتی به فرهنگ سده‌های گذشته خود مراجعه کنیم می‌بینیم که به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان، شهرها و مناطق مختلفی همچون کوچه و بازار، مساجد و حسینیه‌ها، پر از الحان و نغمات موسیقی در قالب مناجات‌خوانی‌ها و سحرخوانی‌ها به شیوه‌های مختلف بوده است و گویی مردم در ماه مبارک رمضان وارد یک بهشت معنوی می‌شدند و از این ماه سبکبال خارج می‌شدند و روحی تازه می‌گرفتند. این پژوهشگر موسیقی و ادبیات آیینی افزود: در گذشته، هنگام سحر، سحرخوانان و مناجات‌خوانان از یک ساعت مانده به سحر، بانگ مناجات برمی‌داشتند و در شهر از هر سو، بانگ سحری شنیده می‌شد و در کنار این آیین، سنت‌های زیبای خیرخواهانه و انسان‌دوستانه شکل می‌گرفت که بسیار ارزشمند بود. امیدواریم خداوند توفیق مناجاتی درست، دل‌شکن و متحول کننده به ما عطا کند.  دومین دوره جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان به دبیری سیدمحسن حسینی، ۱۸ و ۱۹ فروردین ماه با برنامه‌هایی همچون شعرخوانی مناجات، نشست‌های تخصصی نقد و بررسی، اجرای ساز و آواز و مناجات‌خوانی برگزارشد و آیین اختتامیه آن دوشنبه ۲۰ فروردین‌ ماه از ساعت ۱۶ در تالار رودکی برگزار می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی