صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

توصیه‌های حقوقی

در متن قرارداد اجاره ملک چه بنویسیم؟

هر قرارداد از بندهایی تشکیل می‌شود که در زمان تنظیم تکمیل می‌شوند. در یک قرارداد اجاره مواردی مانند مدت اجاره، شرایط ملک و تعهدات طرفین معامله نوشته می‌شود.

مشخصات طرفین
اولین بند قرارداد اجاره، مشخصات موجر و مستأجر است. در این بخش اطلاعاتی مثل نام و نام‌ خانوادگی، سمت، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، شماره ملی، نشانی و تلفن طرفین قرارداد نوشته می‌شود.
موضوع قرارداد
با توجه به اینکه موضوع قرارداد اجاره، ملک است، در این بند از قرارداد مشخصات ملک با تمام جزئیات درج می‌شود. اطلاعاتی مثل نوع ملک مورد اجاره، متراژ، پلاک ثبتی، تعداد اتاق‌ها، حق استفاده از آب و برق و دیگر موارد این‌چنینی در این بخش مشخص می‌شود. در این بخش مستأجر باید به مشخصات ذکر شده دقت کند تا مطابق با ملک مورد نظر باشد از جمله مساحت و تعداد اتاق‌ها، جای دقیق پارکینگ، مشاعات و... . گاهی مشخص نشدن دقیق وضعیت مواردی مانند پارکینگ یا مشاعات، مستأجر را با مشکلاتی با همسایگان مواجه می‌کند.

مدت قرارداد اجاره
همان‌طور که گفته شد، مدت اجاره یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد است. موجر باید به مستأجر یادآور شود که زمان قرارداد از روزی که در قرارداد ذکر شده است، شروع می‌شود. باید بدانید اگر زمان ذکر نشود، اجاره از زمان انعقاد قرارداد محاسبه می‌شود.
مبلغ اجاره و نحوه پرداخت آن
موجر و مستأجر باید روی اجاره‌بها و نحوه و موعد پرداخت آن توافق کنند. برای مثال اگر موجر می‌خواهد اجاره‌بها را اول ماه دریافت کند، باید با مستأجر در مورد آن صحبت کرده و مستأجر هم این مورد را بپذیرد. البته بهتر است مستأجر بداند که عدم پرداخت در مهلت مقرر، برای موجر حق فسخ ایجاد می‌کند.

تعیین زمان تحویل گرفتن و تخلیه ملک
از دیگر مواردی که باید در قرارداد اجاره مشخص شود این است که موجر دقیقاً در چه تاریخی ملک را به مستأجر تحویل می‌دهد. با تعیین این مورد، موجر موظف می‌شود ملک را در تاریخ مقرر به مستأجر تحویل دهد، همچنین در این قرارداد باید زمان پایان قرارداد هم ذکر شود تا مستأجر در تاریخی که به عنوان زمان پایان قرارداد در نظر گرفته شده است خانه را به موجر 
تحویل دهد. اگر مستأجر به هر دلیل این کار را انجام ندهد، باید روزانه مبلغی را تحت عنوان اجرت‌المثل به موجر 
پرداخت کند.

جستجو
آرشیو تاریخی