صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۶

واکنش نامطلوب واشنگتن به جنایت تل آویو

مها یحیی، کارشناس «بنیاد کارنگی» در یادداشتی به بررسی پیامدهای جنایت اسرائیل در حمله به سفارت ایران در دمشق پرداخته است. او با مهم خواندن اهداف این حمله تروریستی به چهره‌هایی که در این حمله به شهادت رسیدند، پرداخته و می‌افزاید: 
سردار زاهدی که پیش‌تر فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بوده، ضمن روابط بسیار نزدیک با حزب‌الله و همچنین با بشار اسد، ریاست‌جمهوری سوریه؛ هدایت فرایندهای تقویت تسلیحاتی حزب‌الله را بر عهده داشته است. همچنین سردار حسین امان‌اللهی، مسئول ستادی امور سوریه و لبنان در نیروی قدس سپاه و سردار محمدهادی حاج‌رحیمی، مسئول حوزه فلسطین در نیروی قدس بوده‌اند.
مها یحیی با بیان اینکه عملیات طوفان‌الاقصی سبب شد تا اسرائیل روند تهاجمی‌تری را نسبت به نیروهای ایرانی در منطقه در پیش بگیرد، ادامه داد: اسرائیل در حمله اخیر از یک‌سو دایره اهداف را به فرماندهان عالی‌رتبه گسترش داده و از سوی دیگر قلب دمشق و همچنین لبنان را هدف قرار داده است. شدت این حمله به ‌گونه‌ای بوده که «ایالات متحده را وادار کرد تا فوراً طی بیانیه‌ای دخالت در این حمله را رد کند». حتی عربستان و امارات نیز این حمله را محکوم کردند.
این تحلیلگر با انتقاد از متداول شدن حمله به مکان دیپلماتیک یک کشور می‌افزاید: چنین حمله‌ای قبح حمله به اماکن دیپلماتیک را زدوده و باعث می‌شود تا باب حمله به مراکز دیپلماتیک دیگر دولت‌ها  گشوده شود و به یک اقدام متعارف در روند مناقشات بین‌الملل تبدیل شود. او به همین دلیل به امریکا و شورای امنیت سازمان ملل توصیه می‌کند که ضمن مهار اسرائیل، مانع «نقض نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد دیپلماتیک» شوند. 
به اعتقاد او تا زمانی که اقدامات اسرائیل مهار نشود، هنوز ممکن است رخدادهای بدتری در راه باشد.
کارشناس «بنیاد کارنگی» همچنین واکنش شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به دمشق را غیرسازنده خواند و افزود: علاوه بر شورای امنیت، واکنش امریکا هم نامطلوب بود که به نوعی، ایران را مقصر بروز چنین حمله‌ای دانست. 
این حمایت یکطرفه از اسرائیل باعث می‌شود نتوان هر اقدام احتمالی از سوی ایران را مدیریت کرد.
گرچه به اعتقاد او مدیریت اقدام ایران از طریق موازنه قدرت در منطقه و ملاحظات پیامدهای نظامی و حتی اقتصادی، مسأله دیگری در این موضوع است.
جستجو
آرشیو تاریخی