صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

عزل و نصب‌های پرحاشیه مدیریت شهری در خراسان شمالی

«شیروان» شهری با 3 شهردار؟!

بجنورد- عزل شهردار شیروان در خراسان شمالی این روزها با حاشیه‌های بسیاری همراه است. شهرداری که بدلیل نارضایتی از عملکرد و سکونت نداشتن خانواده‌اش در شیروان توسط اعضای شورای شهر عزل شده و حالا قصد ندارد دفترش را تحویل سرپرست جدید دهد. اما داستان از چه قرار است و چرا این روزها همه در فضای مجازی از وجود شهری با 3 شهردار صحبت می‌کنند؟
ماجرا از این قرار است که چهارشنبه هفته گذشته (15 فروردین)، شورای اسلامی شهرستان شیروان، «عین‌الله احمدی» شهردار وقت را عزل کرده و «یونس حاجی‌زاده» از کارکنان شهرداری را به‌عنوان سرپرست و «عقیل آریان‌فرد» یکی از اعضای شورای شهر را به‌عنوان شهردار آینده معرفی کردند. صبح پنجشنبه، کارکنان شهرداری پس از حضور در محل کار با در قفل شده دفتر شهردار و عدم تحویل کلید مواجه شدند. همزمان سرپرست شهرداری و رئیس شورا که به عنوان شهردار معرفی شده است هر کدام به صورت جداگانه در اتاق‌های خود حضور پیدا کرده و جلساتی با برخی از واحدهای شهرداری با محوریت ارائه گزارش کار برگزار کردند. به گزارش ایرنا، اصرار روی نشستن صندلی مدیریت، این شرایط پیچیده را تا جایی پیش برد که سرپرست و شهردار جدید معرفی شده پیام‌های تبریک طرفدارانشان را در فضای مجازی بازنشر داده و سعی کردند به هر طریقی که شده پست مدیریتی خود را در فضای مجازی تثبیت کنند.
حساسیت‌ها در این موضوع به حدی بود که «حجت‌الاسلام حسین تکمیلی» امام جمعه شیروان در خطبه‌های نماز جمعه روز قدس به این موضوع پرداخت و گفت: فضای مدیریتی شهرستان باید فضایی آرام باشد. «عین‌الله احمدی» شهردار عزل شده شیروان در فضای مجازی نوشته است: «همسرم به خاطر قبولی وکالت دوره ۶ ماهه، کارآموزی در محل قبولی را باید بگذراند و قانون احراز محل سکونت شهردار با توجه به رأی دیوان عدالت اداری، خانواده را مستثنی کرده است. بر این اساس تا آخرین ساعاتی که مردم بخواهند و مسئولیت داشته باشم با هیچ‌کس مماشات نخواهیم کرد «هستم بر آن عهدی که بستم».
«مرتضی رجایی» مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری خراسان شمالی معتقد است که عزل شهردار شیروان با توجه به عدم رعایت فرایند قانونی مربوطه (ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران) وجاهت قانونی ندارد. طبق گفته این مقام مسئول، برابر ماده قانونی مطروحه هرگاه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد به صورت روشن به شهردار تذکر داده می‌شود.
وی در عین حال یادآور شد: عدم حضور خانواده ایشان الزام‌آور نیست و سال گذشته در هیأت عمومی رأی دادیم که الزامی به حضور خانواده شهردار در محل تصدی وجود ندارد و مصوبه اعضای شورای شهر شیروان رد شده است. رجایی افزود: علی‌رغم اینکه مصوبه شورای شهر اشتباه است ولی باید فرایند قانونی طی شود و طی این مدت بنا به هر دلیلی که بین اعضا و شهردار چالش ایجاد شده باید شورای شهر فردی را به عنوان سرپرست معرفی کند.
مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: مصوبات شورای شهر جایگاه قانونی ندارد زیرا تشریقات قانونی رعایت نشده است و این مصوبه الزام‌آور نیست مگر اینکه منطبق با قانون باشد. مصوبه نقض دارد و ابطال خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی