رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور:

تعرفه‌های پزشکی هنوز ابلاغ نشده است

غلبه بر مشکلات جامعه پزشکی در گرو عمل به سیاست‌های کلی سلامت

محدثه جعفری
خبرنگار


رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور با اعلام اینکه در جلسه پنجم فروردین‌ماه موضوع تعرفه‌های پزشکی برای سال‌جاری مطرح شد اما چیزی به صورت مکتوب به ما ابلاغ نشده است، به تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات نیروهای طرحی اشاره کرد و گفت: تمام مشکلات سلامت مناطق محروم را نمی‌توان با نیروهای طرحی برطرف کرد و باید به سمت بومی‌گزینی پیش برویم.
دکتر محمد رئیس‌زاده، در نشست خبری که به مناسبت دهمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت برگزار شد، افزود: سیاست‌های کلی سلامت در 14 بند با بیش از 92 مفهوم در حوزه مباحث و سیاست‌گذاری حوزه سلامت تدوین شده و راه تداوم پیشرفت‌های جامعه پزشکی و برون‌رفت از مشکلات عمل به این سند است.
وی با بیان اینکه عمل به این سند می‌تواند راهکار خروج از چالش‌های نظام سلامت باشد، گفت: عمل به این سند می‌تواند منجر به ادامه پیشرفت‌ها شود. اگر به این سند عمل نشود منجر به بروز چالش‌هایی می‌شود که از روند پیشروی جلوگیری می‌کند.
رئیس‌زاده با بیان اینکه تولیت نظام سلامت، ارزشیابی و نظارت، باید توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود، افزود: متأسفانه مدیریت منابع و نظام بیمه‌ای خارج از وزارت بهداشت انجام می‌شود که با سند سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی در حوزه سلامت مغایرت دارد.
وی درباره تعرفه‌های پزشکی سال 1403 گفت: مصوبه هیأت وزیران برای افزایش تعرفه‌های پزشکی هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است. 
رئیس‌زاده درباره اعلام نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی برخی از انجمن‌ها گفت: انجمن‌ها تحت پوشش وزارت بهداشت هستند و احکام رؤسای انجمن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف می‌شود. اگر اظهار نظری درباره تعرفه پزشکی صورت گرفته است باید توسط وزارت بهداشت پاسخ داده شود چرا که انجمن‌ها تحت پوشش سازمان نظام پزشکی نیستند.
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت در خصوص تعیین تعرفه‌ها گفت: تعرفه‌ها بر اساس شواهد و ارزش افزوده مصوب نشده و مشکلات زیادی برای جامعه پزشکی و مردم ایجاد کرده و فقط به نفع بیمه‌ها بوده است. افزایش تعرفه یعنی اینکه بیمه‌ها قیمت بیشتری را متقبل شوند و این به نفع مردم است، زیرا باید تعرفه‌ها به قیمت واقعی نزدیک‌تر شوند تا جامعه پزشکی نیز متضرر نشود و پرداختی از جیب بیمار نیز کاهش یابد.

کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت، عامل بی‌عدالتی بین‌رشته‌ای
رئیس‌زاده در ادامه نشست، به کمبود متقاضی برخی رشته‌ها همچون بیهوشی، طب اورژانس، اطفال، جراحی و... اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه ظرفیت بیهوشی در سال 380 نفر است اما در چهار سال اخیر مجموع دانشجویان این رشته به 400 نفر هم نمی‌رسد؛ در این زمینه کمبود داریم.
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در خصوص عدالت بین‌رشته‌ای و پایین بودن دریافتی متخصصان رشته بیهوشی با اختلاف 100‌درصدی نسبت به دیگر تخصص‌ها، عنوان کرد: کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت که در کشور اجرایی می‌شود در بعضی مقاطع دستکاری هم شده و عامل بی‌عدالتی بین‌رشته‌ای است که باید به‌روز شود. دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت هم مصوب کرده، کتاب جدیدی که سازمان نظام پزشکی آن را ترجمه کرده است، مبنا قرار گیرد. با این اقدام مقدار زیادی از این مسائل رفع خواهد شد و در جهت حل آن حرکت خواهیم کرد. برای حل این مشکل باید کتاب جدید ارزش‌های نسبی خدمات سلامت مبنا قرار گیرد.
رئیس‌زاده در ادامه به ایجاد مشوق‌هایی برای برخی رشته‌ها که متقاضی کمتری دارند، اشاره کرد و گفت: باید مشوق‌هایی برای دانشجویان در دوره‌های دستیاری و دوران طرح آنها دید شود تا برای حضور در دوره دستیاری و انتخاب رشته‌هایی همچون بیهوشی، طب اورژانس، قلب کودکان و... اقبال نشان دهند.
 
10 هزار مرگ به علت نوبت‌دهی طولانی در کشورهای پیشرفته
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور به سرعت دسترسی خدمات پزشکی در ایران اشاره کرد و گفت: سرعت دسترسی به خدمات پزشکی ایران از بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا بهتر است. سالانه در برخی از کشورها بیش از ۱۰ هزار مرگ و میر به علت نوبت‌دهی طولانی برای مراجعه به پزشک وجود دارد در حالی‌که در کشور ما چنین چیزی نیست.
 
تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات نیروهای طرحی
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور، به مرگ یک پزشک جوان هم اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه مرحوم «بخشی» عضو سازمان نظام پزشکی بود، این سازمان وظیفه دارد در ارتباط با این مورد بررسی‌های لازم را انجام دهد. برای اینکه بررسی بیشتری در ارتباط با این موضوع انجام داده باشم، شخصاً به آنجا رفتم. بخشی از موضوع که بر عهده سازمان نظام پزشکی بود انجام شده، اما اظهار نظر درباره علت فوت بر عهده نهادهای مربوطه مانند سازمان پزشکی قانونی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
رئیس‌زاده با اشاره به تشکیل کمیته ویژه برای حل مشکلات نیروهای طرحی گفت: کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات نیروهای طرحی در سازمان نظام پزشکی ایجاد شده تا به مسائل آنها رسیدگی شود.
 
حضور 42 درصد متخصصان
در 5 کلانشهر ایران
وی با بیان اینکه 42 درصد متخصصان در 5 کلانشهر کشور مشغول به کار هستند، تأکید کرد: تمام مشکلات سلامت مناطق محروم را نمی‌توان با نیروهای طرحی برطرف کرد و باید به سمت بومی‌گزینی پیش برویم. نیروهای کیفی معمولاً با رغبت در این مناطق حضور نمی‌یابند و به اجبار به این مناطق محروم اعزام می‌شوند. همین امر سبب می‌شود بعد از گذراندن دوره طرح به کلانشهرها بازگردند. برای نگهداشت پزشکان در مناطق محروم باید مشوق و امتیازهایی را برای آنها در نظر بگیریم تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.
 
رئیس‌جمهور به موضوع مهاجرت پزشکان ورود کرد
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص بازنشستگی اساتید بنام حوزه پزشکی به جلسه‌ای با رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: آقای رئیسی در آن جلسه تأکید کردند، اساتید بنامی که ظرفیت علمی دارند حتی اگر وقت کمتری در دانشگاه‌ها می‌گذارند باید حفظ شوند و از ظرفیت آنها استفاده شود و رؤسای دانشگاه‌ها موظف هستند به دستور رئیس‌جمهور عمل کنند.
رئیس‌زاده با اشاره به بحث مهاجرت پزشکان گفت: در این مورد هم آقای رئیسی ورود کردند و می‌خواهند مشکل به صورت ریشه‌ای بررسی و راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفته شود.
 
افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی ضامن تأمین نیروی متخصص نیست
وی با اشاره به اینکه اکنون 98 هزار پزشک عمومی در کشور فعال هستند، تأکید کرد: در بعضی از رشته‌ها بیش از 70 درصد ظرفیت‌ها خالی است؛ 10 سال پیش 40 تا 50 هزار پزشک عمومی داشتیم و تمام ظرفیت‌ها در دوره دستیاری تخصصی پر می‌شد، به طوری که سالانه 300 رزیدنت وارد رشته بیهوشی می‌شدند اما حالا پزشکان عمومی به گذراندن دوره دستیاری تمایل ندارند.
به گفته وی، افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی به معنای دسترسی به نیروی متخصص نیست و اکنون ظرفیت بیهوشی، اطفال، عفونی، داخلی، جراحی و طب اورژانس خالی است.

جستجو
آرشیو تاریخی