صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مقاومت عراق پالایشگاه حیفا را هدف قرار داد

شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی، هدف مشروع مقاومت

حمله به پالایشگاه حیفا، دومین حمله نیروهای عراقی به این شهر بندری طی یک هفته اخیر است، هفته گذشته نیز فرودگاه بین‌المللی حیفا توسط رزمندگان مقاومت عراق هدف قرار گرفته بود. پیش از آن نیز چهارشنبه گذشته یک هدف نظامی در جولان اشغالی توسط مجاهدان عراقی با پهپاد مورد اصابت قرار گرفت.

امیر فرشباف

خبرنگار

 
مقاومت اسلامی عراق روز گذشته در مهم‌ترین عملیات خود در حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین، یک پالایشگاه در شهر حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داد. در بیانیه مقاومت عراق آمده است: «مجاهدین مقاومت اسلامی عراق سحرگاه روز شنبه با استفاده از پهپاد، پالایشگاه نفت در حیفا در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند. ما در پاسخ به جنایت‌های صهیونیست‌ها در حق غیرنظامیان فلسطینی بر تداوم حمله به مراکز و مواضع دشمنان در راستای تکمیل مرحله دوم عملیات مقابله با اشغالگران و کمک به برادران‌مان در غزه تأکید داریم.»
روز گذشته همچنین رزمندگان مقاومت عراق پایگاه نظامیان امریکایی در میدان گازی «کونیکو» واقع در استان دیرالزور سوریه را با دو موشک هدف قرار دادند.
حمله به پالایشگاه حیفا، دومین حمله نیروهای عراقی به این شهر بندری طی یک هفته اخیر است، هفته گذشته نیز فرودگاه بین‌المللی حیفا توسط رزمندگان مقاومت عراق هدف قرار گرفته بود. پیش از آن نیز چهارشنبه گذشته یک هدف نظامی در جولان اشغالی توسط مجاهدان عراقی با پهپاد مورد اصابت قرار گرفت.
مقاومت اسلامی عراق از ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در کنار سایر گروه‌های مقاومت وارد میدان حمایت از مردم مظلوم غزه شد و با ابزارهای متنوع، اهداف زیادی در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. با این حال، در روزها و هفته‌های اخیر بر تنوع این اهداف افزوده شد و دامنه مواضع مورد اصابت، توسعه یافت و همان‌طور که اشاره شد، اماکنی مانند پالایشگاه، بندر و فرودگاه زیر ضرب موشک‌ها و پهپادهای مقاومت اسلامی عراق قرار گرفتند. محمدمهدی یزدی، کارشناس مسائل نظامی، در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره پیام این گسترش اهداف گفت: «در تحلیل حملات مقاومت عراق به مواضع و منافع رژیم صهیونیستی دو موضوع قابل توجه است؛ یکی نفس این حملات است که یک فتح باب و گشودن جبهه جدید در مقابل رژیم صهیونیستی بود و نشان می‌داد فقط از طرف شمال سرزمین اشغالی تهدید نمی‌شوند و از سمت شرق هم هدف قرار می‌گیرند. دیگر اینکه در این حملات هم تا جایی که اطلاع داریم برای هدف قراردادن عمق سرزمین‌های اشغالی از پهپاد استفاده شده که قدرت پهپادی به همراه توان موشکی، لبه تکنولوژی یک نیروهای نظامی است و وقتی پدافند اسرائیل هم قادر به رهگیری و انهدام آنها نیست، این نشانگر قدرت عملیاتی این گروه‌هاست و قطعاً این تمام توان این گروه‌ها نیست و هنوز درگیر جنگ مستقیم و ممتد با اسرائیل نشده‌اند. عراقی‌ها علاوه بر این، از توان موشکی مناسبی هم برای مقابله با رژیم صهیونیستی برخوردارند؛ کما اینکه قبلاً هم از این توانمندی علیه اشغالگران استفاده کردند. از طرف دیگر این نکته را هم باید در نظر گرفت که این گروه‌ها با ایران هم در ارتباط هستند و چه بسا از طریق ارتباط جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق، تجهیز شده باشند.»
یزدی ضمن اشاره به اهمیت ژئوپلیتیکی جبهه شرقی برای رژیم صهیونیستی، خصوصاً با توجه به قرار گرفتن اردن میان عراق و فلسطین اشغالی، به اهداف اقتصادی این حملات هم اشاره کرد و افزود: «الان آنچه که هم از طرف عراق و هم از ناحیه یمن مورد توجه قرار گرفته، تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی در حوزه اقتصاد و تجارت و تأمین مواد مورد نیاز است. قطعاً فشار اقتصادی می‌تواند این رژیم را فلج کند؛ چراکه با محاصره اقتصادی و قطع شریان‌های حیاتی رژیم و خسارت به زیربناها و اماکنی مانند فرودگاه و پالایشگاه، اسرائیل ناتوان از تأمین نیازهای اساسی در موضع ضعف شدید قرار گرفته و تمرکزش را از دست خواهد داد.»

رگبار موشکی مقاومت لبنان و ناکامی گنبد آهنین
نیروهای مقاومت اسلامی لبنان روز گذشته طی چند مرحله مواضع و تجمعات ارتش صهیونیستی را مورد اصابت قرار دادند. براساس بیانیه‌های منتشر شده توسط مجاری رسمی اطلاع‌رسانی حزب الله، رزمندگان لبنانی عملیات خود را از بامداد شنبه با هدف قراردادن تجمع نظامیان صهیونیست در مجاورت پایگاه رامیا آغاز کردند.
حزب‌الله همچنین از هدف قراردادن سایت المالکیه به وسیله موشک بورکان خبر داد. در عملیات دیگر، رزمندگان حزب‌الله در پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی به روستاها و شهرک‌های جنوبی، موفق شدند پایگاه «جل‌‏العلام» را مورد اصابت قرار دهند که طی آن چند صهیونیست مجروح شدند.
دو تجمع نظامیان اشغالگر در اطراف پادگان‌های «شتولا» و «شومیرا» نیز دو هدف دیگر مقاومت لبنان بود که مورد حملات توپخانه‌ای و موشکی قرار گرفتند. همچنین «زاعوره» نیز از دیگر مناطقی بود که هدف نیروهای حزب‌الله قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی