صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۳

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از ارسال پیام مکتوب ایران به امریکا خبر داد

واشنگتن کنار بکش!


حمله تروریستی تل آویو به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق پاسخی زودهنگام خواهد یافت. تهران به واشنگتن اطلاع داد که در حال تدارک حمله تلافی جویانه‌ای علیه اسرائیل است و ضروری است که واشنگتن خود را از این نبرد کنار بکشد. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور بعد از ظهر روز گذشته در یک پیام صریح در شبکه «ایکس» اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به امریکا هشدار داد در دام نتانیاهو نیفتد: کنار بکش تا ضربه نخوری. در پاسخ، امریکا از ایران درخواست کرد که اهداف امریکایی را نزند.
منطقه و جهان همه توجه خود را معطوف اتفاقات احتمالی کرده‌اند که حاصل ترک‌تازی رهبران اسرائیلی است که با گم کردن قطب‌نمای خود، مسیرشان را به سمت بحران‌سازی علیه جمهوری اسلامی کج کرده‌اند. پس از حمله موشکی 13 فروردین‌ماه به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که به شهادت 7 فرمانده و مستشار ارشد نظامی کشورمان انجامید، تهران تصمیم به پاسخ مستقیم گرفته است تا به اعتقاد ناظران، منازعه ایران و اسرائیل وارد سطح گسترده‌تری شود. اگرچه این منازعه سال‌ها در یک محدوده خاکستری جریان یافته و رژیم صهیونیستی را از خسارات هنگفت در قبال جنگ ترکیبی با ایران بی‌نصیب نگذاشته بود اما گرفتار شدن تل‌آویو در باتلاق خودساخته‌اش در جنگ جاری غزه، به این رژیم برای ارتکاب یک اقدام انتحاری جسارت داد تا پرسابقه‌ترین مستشاران و اثرگذارترین پشتیبانان محور مقاومت را در دمشق به شهادت برساند. اما تصمیم به حمله احتمالی مستقیم ایران به آخرین دست‌اندازی اسرائیل در دمشق، شوکی بود که کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم را در خود فرو برد و آنها را به تکاپوی عاجلانه برای کاستن از تبعات هر حمله احتمالی از سوی ایران انداخته است. موج نگرانی‌‌ای که از اقدام به تعطیلی نمایندگی‌های اسرائیل در پایتخت‌های کشورهای خارجی تا تحرکات کابینه جنگ اسرائیل و نگرانی مردم عادی به جریان افتاده است، باید بیش از هر چیز مرثیه‌ای برای شکست ارزیابی کرد؛ شکست آرزویی که رهبران تندرو تل‌آویو سال‌ها با پیگیری انواع و اقسام اقدامات خشونت‌بار همچون ترور و عملیات سایبری علیه ایران، برایش تعبیری نیافته بودند.

فراخوان نیروها
همزمان با احتمال پاسخ مستقیم تهران به حمله تروریستی در دمشق، ارتش اسرائیل برای مقابله با این حمله احتمالی اعلام آماده‌باش داد و سفارتخانه‌های اسرائیل با نگرانی از عملی شدن تهدید نظامی ایران در جهان بسته شدند. وزارت خارجه اسرائیل ۱۶ فروردین در هماهنگی با شاباک، سازمان امنیت داخلی این رژیم تصمیم گرفت سفارتخانه‌های خود را در سراسر جهان را تعطیل کند و از سفیران و کادر دیپلماتیک خود خواست فعلاً سر کار خود حاضر نشوند و برای حفظ امنیت‌شان از حضور در مراسم عمومی نیز خودداری کنند. همچنین رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده‌اند که ارتش این رژیم نیروهای ذخیره هوایی خود را که با سامانه‌های دفاع هوایی کار می‌کنند، از ترس حمله احتمالی ایران احضار و مرخصی نیروهایش را در ارتباط با نگرانی‌های مرتبط با ایران لغو کرده است. گزارش خبری کانال ۱۲ در مورد گمانه‌زنی‌های اسرائیل درباره نحوه تلافی تهران به این احتمال اشاره کرده که ایران ممکن است با پرتاب مستقیم موشک از خاک خود و نه از طریق «گروه‌های نیابتی» خود پاسخ دهد. شبکه دولتی «کان» اسرائیل هم خبر داد که سیستم امنیتی و ارتش اسرائیل در روزهای جاری در حالت آماده‌باش قرار گرفته و سیستم امنیتی پارازیت و اختلال در جی‌پی‌اس در مرکز اسرائیل به منظور ایجاد اختلال در تهدید‌های هوایی موقعیت‌محور فعال شده است، مشابه اقدامی که در شمال از ابتدای جنگ و در ایلات از ابتدای هفته انجام شد. «یوآو گالانت»، وزیر دفاع اسرائیل هم مدعی شده که ارتش برای هر سناریویی آماده است.

نگرانی در خیابان‌ها
نگرانی و خریدهای عجولانه مردم در خیابان‌های اسرائیل از دیگر خبرهایی است که رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌های خود در روزهای اخیر به آن اشاره کرده‌اند. این رسانه‌ها ویدیوهایی از خریدهای کلان مردم در سوپرمارکت‌ها برای آمادگی در صورت کشیده شدن وضعیت به یک جنگ احتمالی مستقیم با تهران منتشر کرده‌اند. در همین حال یک مقام آگاه نظامی اسرائیل به مردم توصیه کرده است، آذوقه و همچنین پول نقد کافی در اختیار داشته باشند. این گفته سبب شد بسیاری از مردم برای دریافت وجه نقد در برابر عابربانک‌ها صف بکشند.

امریکا و اروپا همچنان نظاره‌گر
مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌اند که بر اساس اطلاعات دریافتی‌شان ایران ممکن است با استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد، موشک‌های کروز یا هواپیماهای بدون سرنشین از خاک خود به اسرائیل حمله کند. «آکسیوس» خبر داده است، تل‌آویو با نگرانی از این حمله، به واشنگتن گفته است که اگر ایران حمله‌ای انجام دهد، به آن پاسخ خواهد داد و درگیری کنونی را به سطح دیگری می‌برد؛ این موضوع را وزیر دفاع اسرائیل در جریان تماس تلفنی با همتای امریکایی خود مطرح کرده است.
 همه اینها در حالی است که مقامات امریکایی ادعا کرده‌اند، اسرائیل حمله خود به سوریه را با دولت «جو بایدن» هماهنگ نکرده و اسرائیل تنها زمانی ایالات متحده را مطلع کرده که جت‌های اسرائیلی در پرواز بودند و هیچ جزئیاتی در مورد هدف ارائه نشده است. امریکا در حالی نسبت به عملیات تروریستی ضدایرانی در سوریه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند که از نخستین روزهای جنگ غزه در میانه‌های سال گذشته با تجهیز مالی و تسلیحاتی تل‌آویو، عملاً سکان هدایت جنگ را در دست گرفته است. در ادامه این حمایت‌ها و با قوت گرفتن حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل، رئیس‌جمهور امریکا در تماسی تلفنی با «نتانیاهو» به او اطمینان داده که واشنگتن در برابر تهدیدهای احتمالی ایران از اسرائیل حمایت می‌کند. با این حال «جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسش رسانه‌ها مبنی بر اینکه آیا سازمان اطلاعات مرکزی امریکا یا «بایدن» در گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص حمله ایران به اسرائیل در روزهای پیش رو هشدار داده یا نه، پاسخ شفافی نداد و تنها این را گفت که «بایدن و نتانیاهو در مورد یک تهدید آشکار و معتبر از سوی ایران برای امنیت اسرائیل صحبت کرده‌اند.» این در حالی است که کشورهای اروپایی هم در واکنش به تنش‌افروزی‌های اسرائیل تنها به بیانیه کمرنگ اتحادیه اروپا اکتفا کرده‌اند؛ بیانیه‌ای که بدون اشاره به نام اسرائیل، صرفاً درخواست خویشتنداری طرف‌ها را مطرح کرده است. جالب آنکه سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به حمله تروریستی در دمشق که رسانه‌های اسرائیلی هم تلویحاً مسئولیت آن را متوجه این رژیم دانسته بودند، گفته است: «ما هنوز به یافته‌هایی دست نیافته‌ایم که ارزیابی کامل یا قطعی از این حادثه را امکان‌پذیر کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی