صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

تکمیل آخرین قطعه آزادراه قزوین-رشت، گره ترافیکی شمال کشور را باز کرد

گذر بدون توقف در مسیر منجیل-رودبار

بیش از 700 هزار خودرو در نوروز از طریق آزادراه قزوین-رشت وارد گیلان شدند

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

گشایش 8کیلومتر باقیمانده از آزادراه قزوین-رشت و افتتاح آزادراه منجیل-رودبار به دستور رئیس‌جمهور، آن‌هم کمتر از 10 روز باقی مانده به آغاز سال جدید و ایام عید، موجبات آسایش و بهره‌مندی مردم از مسیری ایمن و بدون ترافیک را فراهم کرد؛ آزادراهی که بخشی از کریدور شمال-جنوب و شاهراه حیاتی ارتباط پایتخت و استان‌های همجوار به استان گیلان محسوب شده و با تکمیل آن گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین-رشت در محدوده شهر رودبار مرتفع شده و ضمن ایجاد سفری ایمن و کوتاه‌تر در کریدور شمال-جنوب، رونقی دیگر به گردشگری استان گیلان خواهد بخشید. طبق گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان به «ایران»، «همانگونه که پیش‌بینی می‌شد با افتتاح آزادراه منجیل-رودبار، گره‌های ترافیکی ناشی از حضور گردشگران در ورودی استان گیلان باز شده و در نوروز سال‌جاری، شاهد قفل خودروها در ترافیک‌های طولانی نبودیم. خودروها در ایام تعطیلات، ترددی کاملاً روان داشته و در شرایطی عادی و با سرعت مطمئنه و بدون ترافیک در آزادراه تردد می‌کردند.»
امسال مسیر ورود خودروها به استان گیلان با افتتاح آزادراه منجیل-رودبار تسهیل شده و مردم دیگر مانند سابق، ساعت‌ها در ترافیک‌های سرسام‌آور و نفسگیر گیر نکردند. «سعید.ح» در سال جدید، به همراه خانواده‌اش از آزادراه منجیل-رودبار عبور کرده و بدون گیر کردن در ترافیک خود را به مقصد نوروزی رسانده است. او به «ایران» می‌گوید: «همه ساله برای رسیدن به خانه پدری و تحویل سال نو، ساعت‌ها در ترافیک ورودی شهرهای منجیل و رودبار گیر کرده و با بدبختی خود را به مقصد می‌رساندیم. ترافیکی چند کیلومتری که همه را کلافه کرده و حوصله مردم را سر می‌برد. خوشبختانه امسال وضعیت متفاوت بود. همه خودروها بدون دردسر از آزادراه جدید عبور می‌کردند. نه خبری از ترافیک بود و نه کلافگی مردم.»
 
تردد بیش از 700 هزار خوردو
امسال مسافرین و گردشگران با افتتاح یکی از مهم‌ترین ابر پروژه‌های آزادراهی کشور که در گلوگاه ۸ کیلومتری محور منجیل به رودبار متوقف شده و به دلیل صعب‌العبور بودن و وجود تونل‌های سنگی، همانند استخوانی در گلوی آزادراه گیر کرده بود، سفری ایمن به استان گیلان و استان‌های همجوار را تجربه کردند. طبق گفته «غلامعلی نیک فهم» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان به «ایران»، از ابتدای طرح نوروزی تا 14 فروردین ماه، بیشترین میزان ورودی از طریق آزادراه قزوین-رشت و عبور ۷۳۱ هزار و ۴۵ وسیله نقلیه انجام شد. همچنین از ابتدای طرح نوروزی بیشترین میزان تردد روزانه در محورهای ارتباطی داخلی استان مربوط به محور امامزاده هاشم-تقاطع سراوان با متوسط تردد روزانه ۴۹ هزار و ۳۴۴ وسیله نقلیه و پس از آن محور لاهیجان-آستانه با متوسط تردد روزانه ۴۸ هزار و ۳۴۳ وسیله نقلیه بود. این در حالی است که 11 فروردین ماه شاهد ترافیک سنگینی در بزرگراه رشت-امامزاده هاشم در حدفاصل تقاطع غیرهمسطح سراوان تا پیچ شاه‌عباسی و در آزادراه امامزاده هاشم-رودبار به سمت ورودی رودبار و داخل شهر به طول یک کیلومتر بودیم.
 
عبور بدون گره ترافیکی
«موسی فکور»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، در خصوص مزایای افتتاح آزادراه منجیل-رودبار به «ایران» می‌گوید: «همه ساله در زمان تعطیلات بویژه ایام پایانی سال و عید نوروز، شاهد ترافیک سنگینی در محور منجیل به رودبار بودیم. مسافران و گردشگرانی که به سمت گیلان حرکت کرده و از آزادراه برای تردد خود استفاده می‌کردند، با نزدیک شدن به شهر رودبار با ترافیک سنگینی مواجه شده و طبق گزارشات، گاهی تا بیش از 9-8 ساعت در ترافیک سنگین و سرسام‌آور گیر می‌افتادند. در چنین شرایطی مردم کلافه شده و به‌دلیل کافی نبودن امکانات و خدمات رفاهی بعضاً دچار مشکلات زیادی می‌شدند.»
 
تردد روان خودروها
وی با اشاره به تزریق 1350 میلیارد تومان اعتبار جدید از سوی دولت سیزدهم به 28 درصد باقی‌مانده طرح و تکمیل 98 درصد آزادراه منجیل-رودبار و افتتاح آن پیش از ماه مبارک رمضان در سال 1402 می‌افزاید: «پیش‌بینی‌ها تا پیش از افتتاح آزادراه منجیل- رودبار حکایت از این داشت که بار ترافیک سنگین در مسیر منجیل به رودبار با بهره‌برداری این طرح عظیم، تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه این پیش‌بینی‌ها در سال جدید تحقق پیدا کرده و شاهد هیچ گره ترافیکی در آزادراه منجیل به رودبار نبودیم. خودروها در ایام نوروز، حرکتی کاملاً روان در آزادراه داشته و در شرایطی عادی و با همان سرعتی که پیش از مسیر منجیل-رودبار حرکت می‌کردند، در آزادراه تردد کرده و از شهر رودبار عبور می‌کردند.»
 
ترافیک در امامزاده هاشم و سراوان
طبق گفته این مقام مسئول، «امسال، در مسیر ورودی خودروها به استان گیلان به‌جز ورودی امامزاده هاشم و بخشی از منطقه سراوان، شاهد هیچ گره ترافیکی نبودیم. تنها یک گره ترافیکی در منطقه سراوان وجود داشت که مقرر شده آن‌هم با تعریض بخشی از لوله آب در بلوار به همت شرکت آب و فاضلاب، رفع گردد. در حال حاضر، برنامه‌ریزی‌ها برای انتقال لوله آب و تأمین اعتبارات لازم پیش‌بینی شده و شرایط برای احداث یک لاین جدید در منطقه سراوان مهیا شده است. بخش دیگری از بار ترافیکی نیز مربوط به داخل امامزاده هاشم بود که آن هم با تدابیر ویژه، تعریض ورودی و احداث لاینی جدید در سراوان بزودی برطرف خواهد شد. در مناطق ذکر شده اگرچه در ساعاتی شاهد ترافیک خودرو بودیم اما با تدابیر ویژه روان شده و تردد بار دیگر به وضعیت عادی بازگشت. در حقیقت مشکل اصلی به بازگشت گردشگران و مسافران و تردد از شهرهای منجیل و رودبار بازمی‌گردد که درصددیم آن را هم با بازکردن گره‌های ترافیکی در داخل شهر، برطرف کنیم.»
 
مدیریت خودروها در مسیر بازگشت
آیا برنامه‌ای برای افتتاح مسیر بازگشت از آزادراه وجود دارد؟ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان پاسخ می‌دهد: «برای مسیر بازگشت و تردد خودروها از آزادراه فعلاً برنامه‌ای وجود ندارد. تنها قرار است در مسیر برگشت مردم و عبور از شهرهای منجیل و رودبار، اصلاحات هندسی (در بلوارها و خروجی‌ها به سمت خارج استان) در داخل این شهرها انجام شود. در آخرین جلسه مسئولین استانی مقرر شده که در صورت تشدید گره ترافیکی در داخل شهرهای منجیل و رودبار، مسیر ورودی آزادراه منجیل-رودبار در ساعاتی از روز بسته شده و تا بازگشتن شرایط به وضعیت عادی، به جای مسیر بازگشت مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس، در اوج ترافیک برگشت مسافرین آن‌هم در ایام تعطیلات، لاین ورودی آزادراه به استان گیلان بسته شده و گردشگران به استفاده از مسیرهای جایگزین ترغیب می‌شوند. بدین ترتیب، لاین ورودی بسته شده و به منظور کاستن از بار ترافیکی و به صورت مقطعی جایگزین مسیر خروجی مسافرین و گردشگران خواهد شد.»
 
رودباری‌ها نگران نباشند
شهرستان رودبار یکی از قطب‌های تولید زیتون در کشور محسوب شده و صدها فروشگاه بزرگ و زنجیره‌ای فروش زیتون و محصولات فرآوری شده در آن وجود دارد. عمده نگرانی مردم رودبار این است که با احداث آزادراه منجیل-رودبار و عبور مسافرین از مسیر دیگر و عدم توقف خودروها برای خرید زیتون، کار و کاسبی‌شان به خطر افتاده و در تأمین معیشت و نان شب خود با مشکل مواجه شوند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، در پاسخ به دلنگرانی‌های معیشتی مردم رودبار می‌گوید: «آزادراه منجیل-رودبار در لاین ورودی به استان گیلان قرار داشته و مسیر بازگشت از داخل شهر رودبار عبور می‌کند. بنابراین با افتتاح این آزادراه هیچ مشکلی برای کسب درآمد و ارتزاق شهروندان رودباری ایجاد نشده و عمده دلنگرانی مردم نسبت به عدم فروش محصولاتی مانند زیتون و سوغاتی‌های دیگر برطرف خواهد شد. ضمن اینکه باید توجه کرد که گردشگران در هنگام بازگشت و عبور از شهرهایی مانند رودبار و منجیل، سوغاتی‌های خود را خریداری می‌کنند. بر این اساس نگرانی مردم رودبار بی‌مورد بوده و در مسیر بازگشت مسافرین از داخل شهر می‌توانند محصولات خود را به‌فروش برسانند.»
 

جستجو
آرشیو تاریخی