صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

فلسطین، مسأله اول انسانیت

دکتر سیدکاظم سیدباقری
مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی

 
امروزه فلسطین نه تنها مسأله نخست جهان اسلام بلکه مسأله اول انسانیت است. ما از حدود ۱۵۰ سال پیش با میهمان ناخوانده‌ای به نام غرب در جهان اسلام روبه‌رو بودیم که این میهمان همواره در جهت سودجویی خود حرکت کرده است. این مسیر، زمینه‌های شکل‌گیری یک دشمن تحمیلی به جهان اسلام را فراهم کرد؛ اسرائیل دشمنی بود که از غرب به ما تحمیل شد. حضور این دشمن تحمیل شده منجر به کشتار‌ها و آوارگی‌های بسیاری در منطقه ما شد و از سوی دیگر میان جهان عرب و اسرائیل هم تقابل‌هایی را ایجاد کرد و باعث شد مردم فلسطین به‌تدریج به این نتیجه برسند که گره مشکلاتشان تنها به دست خودشان باز می‌شود و نباید به دیگران و بویژه کشورهای عربی اتکا کنند و اینچنین بود که انتفاضه مردمی اول و دوم شکل گرفت و متعاقب آن گروه‌های مبارز فلسطینی قوام پیدا کردند.
در تحلیل رژیم اسرائیل و عملیات طوفان‌الاقصی باید گفت از آنجایی که برای اسرائیل بحث «امنیت» بسیار مهم است، عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر، امنیت پوشالی آنان را فرو ریخت و این امر از 6 ماه پیش، نه تنها فلسطین را از جهان عرب خارج کرد بلکه آنان را بیشتر به جهان اسلام سوق داد و با توجه به وجدان‌های بیدار جهان، فلسطین به مسأله اول وجدان‌های بیدار انسانی بدل شد.
برای اینکه بتوانیم به شناخت دقیق و عمیقی از مسأله فلسطین برسیم باید توجه داشته باشیم که امروزه در مورد مسأله فلسطین با نوعی جنگ رسانه‌‌ای و جنگ ترکیبی روبه‌رو هستیم که باید ابعاد مختلف آن را مدنظر قرار دهیم تا به نتیجه درست برسیم. بنابراین باید از نگاه‌های شعاری و احساسی در مورد فلسطین گذر کنیم تا بتوانیم برای فلسطین و جهان اسلام قدم‌های مؤثرتری برداریم.
امروزه حتی موضع امریکا نسبت به اسرائیل تغییر کرده است و دیدیم که امریکا دیگر به ادامه جنگ هم رأی نداد که این امر یکی از نشانه‌های این است که اسرائیل دیگر نمی‌تواند تأمین‌کننده خواسته‌های امریکا در منطقه باشد و از طرف دیگر، با همه پشتیبانی‌های امریکا از اسرائیل، باز امنیت آنان تأمین نشده است. بنابراین نه اسرائیل توانست خواسته‌های امریکا در منطقه را برآورده کند و نه امریکا توانست امنیت مورد انتظار اسرائیل را برای آنان به ارمغان آورد. همه اینها در حالی است که در 6 ماه گذشته وجدان‌های بیدار جهانی متوجه فلسطین و مظلومیت آنان شده و این نتیجه عملکرد درست محور مقاومت است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی