خلق آثار هنری با رنگ و بوی حمایت از مقاومت مردم مظلوم فلسطین


گروه فرهنگی / در آستانه روز جهانی قدس بسیاری از هنرمندان در سراسر جهان درحال خلق آثار هنری با رنگ و بوی حمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه هستند. در این میان، حوزه هنری انقلاب اسلامی با دو اقدام هنری در دو کشور کوبا و سوریه، همراه این هنرمندان آزاده شده است. 
محمد زرویی نصرآباد مدیرکل تجسمی حوزه هنری در این باره به خبرنگار روزنامه ایران گفت: سیزده آبان سال گذشته تعدادی از هنرمندان امریکای لاتین میهمان حوزه هنری بودند و آثارشان در موزه هنرهای معاصر با موضوع ضد صهیونیستی و امریکایی که مرتبط بود با کارهای طوفان‌الاقصی به مدت 2 ماه به نمایش گذاشته شد. این امر باعث اتفاق خوبی شد، آنها از فضای هنری ایران خوش‌شان آمد طوری که با هنرمندان ایرانی ارتباط گرفتند و این تعامل ادامه پیدا کرد و در چند نمایشگاه‌ هم تبادل اثر داشتیم.
وی ادامه داد: در موضوع فلسطین «آرس» کارتونیست مشهور کوبایی از ما مشورت خواست بنا بر تجربیاتی که در ایران، سوریه و لبنان و عراق در بحث دیوارنگاره داشتیم و از طرف دیگر با توجه به ظرفیت امریکای لاتین از نظر دیوارنگاره و کارهای گرافیتی که هنر قدیمی به حساب می‌آید، تجربیات‌مان را منتقل کردیم که با استقبال آنها روبه رو شد و آرس به همراه 5 هنرمند دیگر در خیابان پاسو در هاوانا 6 نقاشی با محوریت فلسطین و روز قدس را روی دیوار بردند.

رویداد هنری «الثار قادم» در سوریه
همچنین در آستانه فرا رسیدن روز جهانی قدس، شش هنرمند از پنج کشور جهان اسلام این روزها در سوریه حضور دارند تا با برگزاری یک رویداد هنری، یاد مقاومت مردم فلسطین را به زبان هنر زنده کنند. 
رویداد هنری «الثار قادم» (انتقام در راه است) با مشارکت آقایان مسعود نجابتی از ایران، عبدالعزیز دهر از عراق، ادیر جودار و بلیعد جعودان از الجزایر، علی جروان از فلسطین و محی‌الدین الحمصی از سوریه در اردوگاه یرموک و در میان آوارگان فلسطینی برگزار می‌شود. اساتید حاضر در این رویداد دو روزه، هفت اثر هنری در پاسداشت مجاهدان راه قدس خلق می‌کنند. این آثار همزمان با روز جهانی قدس در شهر دمشق جنب سفارت جمهوری اسلامی ایران و در محل جنایت اخیر رژیم صهیونیستی رونمایی خواهد شد. این رویداد هنری به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی با مشارکت مؤسسه هنری «صبا» و اتحادیه هنرهای تجسمی سوریه برگزار می‌شود.

حضور هنرمندان ایرانی در لبنان
 نمایشگاه گزیده پوسترهای جمعی از هنرمندان ایرانی با عنوان «طوفان‌الفن» با موضوع نبرد قهرمانانه «طوفان‌الاقصی» در بیروت برگزار شد. این نمایشگاه به همت گروه هنری پلاکت و حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و همراهی حرکت مقاومت اسلامی فلسطین؛ «حماس» در بیروت برگزار شد.
در نمایشگاه «طوفان‌الفن» ۵۰ اثر طراحی پوستر و تصویرسازی که گزیده‌ای از بیش از ۷۰۰ اثر طراحی شده با موضوع «طوفان‌الاقصی» توسط هنرمندان ایرانی بود، به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا نیمه فروردین سال ۱۴۰۳ به شکل ادواری، ابتدا در باشگاه اسلامی الاقصی در مخیم فلسطینی برج البراجنه، سپس در مرکز شهرداری الغبیری بیروت و پس از آن در مرکز فرهنگی معارف سعد، در شهر صیدا به نمایش درخواهد آمد.
این نمایشگاه در اردوگاه برج البراجنه، پس از نواخته شدن سرودهای ملی فلسطین، لبنان و ایران، با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و سخنرانی نمایندگان حماس و حزب‌الله و نیز علی قصیر از لبنان و محمد کوثرانی از فلسطین و با حضور هنرمندان جوان ایرانی عرصه مقاومت؛ علی حیاتی، صابر شیخ رضایی، حامد مغروری و محسن نصرالله آغاز به کار کرد.
همچنین در ادامه حضور هنرمندان ایرانی در لبنان، دوره آموزشی و کارگاهی پنج‌روزه توان‌افزایی طراحی گرافیک و رسانه برای هنرجویان فلسطینی ساکن اردوگاه‌های شمال و جنوب بیروت و نیز هنرجویان لبنانی در آکادمی لبنانی مهارت و هنر در مرکز جمعیت کشافة امام مهدی(عج) برگزار شد که صابر شیخ رضایی، حامد مغروری و علی حیاتی اساتید این کارگاه بودند و در پایان دوره اول، مدارک مرتبط معتبر از سوی مرکز فرهنگی و وزارت کار لبنان به هنرجویان اعطا شد. 
این هنرمندان در حاشیه این دوره آموزشی و نمایشگاهی، پس از زیارت روضه الشهدای قدیم و جدید بیروت، دیدارهایی با خانواده‌های شهدای حوادث پس از هفت اکتبر فلسطین و تهاجمات رژیم غاصب به جنوب لبنان داشتند و پس از بازدید از نمایشگاه گنجینه قرآنی صُحف در بیروت، از نمایشگاه نقاشی بانوی هنرمند لبنانی؛ سُهی صباغ با عنوان «علی طریق القدس» درباره استکبارستیزی و حمایت از جبهه جهانی مقاومت و محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه، با حضور رایزن فرهنگی ایران در لبنان حجت‌الاسلام سیدکمیل باقرزاده در مرکز فرهنگی روزنامه السفیر، بازدید کردند.
طراحی پوستر نمایشگاه «طوفان‌الفن» نیز توسط مسعود نجابتی طراحی شده است.

رونمایی از تازه‌ترین تولید طرح گرافیکی اداره هنرهای تجسمی
تازه‌ترین تولید طرح گرافیکی اداره هنرهای تجسمی بسیج به مناسبت روز جهانی قدس رونمایی شد.
رضا خوش‌تراش‌پسندیده، مدیر اداره هنر‌های تجسمی بسیج گفت: همزمان با فرارسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، مرکز هنر‌های تجسمی انقلاب (مهتا) یکی از فرمایشات ویژه مقام معظم رهبری با موضوع فلسطین را در قالب یک طرح گرافیکی ارائه کرده است که این طرح برای نخستین‌بار با وام گرفتن از این سخن از مقام معظم رهبری: «امروز همه‌ دنیای اسلام باید قضیه‌ فلسطین را قضیه‌ خود بداند؛ این، کلید رمزآلودی است که در‌های فرج را به روی امت اسلامی می‌گشاید» تولید شده است.
خوش‌تراش‌پسندیده با بیان اینکه امروز موضوع فلسطین نه‌تنها موضوع همه‌ جهان اسلام، بلکه موضوع اصلی همه‌ جهانیان است، گفت: تمام آنهایی که دل در گرو انسانیت دارند، این مسأله را اولویت خود دانسته‌اند و کنش‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی را از خود نشان داده‌اند، لذا این موضوع از اهمیت خاصی برای بسیج برخوردار بوده و باید اهتمام ویژه‌ای در این‌باره داشت.
وی اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که همگی از جهان‌بینی والایی برخوردار است، اداره هنر‌های تجسمی بسیج در نظر داشته که در راستای منویات ایشان این نوع محتوا‌ها و طرح‌ها را به منصه ظهور دربیاورد.

اکران عکس صحنه‌پردازی شده «وارثین» در میدان انقلاب
عکس صحنه‌پردازی شده «وارثین» که مجاهدت و فداکاری مردم مظلوم فلسطین را با حال و هوایی متفاوت روایت می‌کند به‌زودی رونمایی می‌شود.
عکس صحنه‌پردازی شده «وارثین» در بزرگداشت مقاومت ملت مظلوم فلسطین در طوفان‌الاقصی و با همکاری ده‌ها هنرمند تهیه شده است. این عکس با زبانی بین‌المللی مقاومت مجاهدانه مردم فلسطین را به مجاهدت‌های پیامبران الهی پیوند می‌زند و روایتی متفاوت از این مقاومت عظیم ارائه می‌کند. عکس صحنه‌پردازی شده‌ «وارثین» به کارگردانی «سیداحسان باقری» و با حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی تهیه شده است.
گفتنی است بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این عکس صحنه‌پردازی شده، روز جمعه هفدهم فروردین‌ماه و همزمان با راهپیمایی بزرگ روز قدس، در تهران رونمایی و بر بزرگترین دیوارنگاره کشور در میدان انقلاب اسلامی اکران خواهد شد.
 
انتشار کتاب شعر «ایستاده با سنگ» با موضوع فلسطین و انتفاضه
رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر از انتشار آثار جدید خود خبر داد و گفت: به لطف خدا امسال را با دو کتاب جدید آغاز کرده‌ام. کتاب اول مجموعه مقالاتی در حوزه فرهنگ، شعر و ادبیات با عنوان «جمهوری شعر» است.
وی با بیان اینکه کتاب «جمهوری شعر» از سوی انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس منتشر شده است، ادامه داد: کتاب حاضر دربردارنده 45 مقاله کاربردی با موضوعات مورد اشاره است که در 440 صفحه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
اسماعیلی به محتوای کتاب دوم خود اشاره و اضافه کرد: این اثر مجموعه شعری است با عنوان «ایستاده با سنگ» که اشاره به «انتفاضه» و مقاومت ملت فلسطین دارد.
به گفته این شاعر؛ موضوع تمام شعرهای مجموعه «ایستاده با سنگ» به صورت مستقیم و غیرمستقیم فلسطین و غزه است. تمام شعرهای این کتاب را من با آرزوی پیروزی فلسطین و آزادی قدس شریف سروده‌ام. این مجموعه شعر نیز توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در 51 صفحه چاپ و منتشر شده است.
 
پیام عبری رهبر انقلاب روی دیوارنگاره میدان فلسطین
پیام رهبر انقلاب خطاب به رژیم صهیونیستی به زبان عبری روی دیوارنگاره میدان فلسطین نقش بست.
بخشی از پیام تسلیت رهبر انقلاب برای شهادت سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و همرزمانش، به زبان عبری خطاب به رژیم خبیث صهیونیستی روی دیوارنگاره میدان فلسطین نقش بست.
جمله‌ای که روی این دیوارنگاره نقش بسته، عبارت است از: «‌به دست دلاور مردان ما مجازات می‌شوید و شما را پشیمان خواهیم کرد.»

کمپین جهانی «شهر فلسطین»
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس از نصب ۶ بیلبورد تبلیغات شهری برای روز جهانی قدس در قالب کمپین جهانی «شهر فلسطین» خبر داد.
هادی آجیلی، رایزن فرهنگی ایران در تونس طی تماسی ویدیویی درباره نصب بیلبوردهای تبلیغات شهری به مناسبت روز جهانی قدس گفت: مسیر شهر تونس، مسیر پر تردد اداری، تجاری و مسافرتی است. امروز در این مسیر 6 بیلبورد را در حوزه روز جهانی قدس توانستیم نصب کنیم.
وی افزود: در سطح نخبگان تونسی که در حوزه مقاومت فعالیت دارند، روز جهانی قدس شناخته شده است، اما در سطح افکارعمومی آن را نشنیده‌اند و نمی‌دانند پیشنهاد امام(ره) بود؛ لذا تصمیم گرفتیم برای معرفی روز قدس به عموم مردم، در قالب کمپین «شهر فلسطین» که در ایران برای کمک به مردم غزه راه افتاده است، در تونس نیز با عنوان «یوم‌القدس العالمی أطفال غزه ینادونکم» این روز را معرفی کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی