صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

وقوع شدیدترین زلزله 25 سال گذشته در تایوان
 زلزله‌ای به قدرت ۷/۴ ریشتر شرق تایوان را به لرزه درآورد. این زلزله که صبح چهارشنبه رخ داد منجر به مرگ 9 نفر شد و قوی‌ترین زلزله در 25 سال گذشته نامیده شده است، همچنین مقام‌های این جزیره و ژاپن هشدار سونامی صادر کردند.
سازمان ملی آتش‌نشانی تایوان می‌گوید که تاکنون 9 نفر بر اثر این زمین‌لرزه جان خود را از دست داده و 900 نفر دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که 77 نفر در زیر آوار گرفتار شده‌اند و تلاش برای نجات جان آنها ادامه دارد و 50 نفر نیز ناپدید هستند.
مرکز مطالعات زمین‌شناسی امریکا اعلام کرد که مرکز این زلزله ۱۸ کیلومتری جنوب شهر «هوالین» تایوان و در عمق ۳۴/۸ کیلومتری زمین رخ داده است.
مقام‌های تایوانی اعلام کردند: این زلزله ممکن است باعث سونامی شده و تایوان را تحت تأثیر قرار دهد. هشدار سونامی صادر شده است تا مردم مناطق ساحلی هوشیار باشند.
آژانس هواشناسی ژاپن نیز در جزایر جنوبی این کشور هشدار سونامی صادر کرد.این آژانس افزود که انتظار می‌رود ارتفاع موج‌های سونامی در جزایر نزدیک تایوان به 3 متر برسد.
شبکه ان.اچ.کی ژاپن در هشدار به ساکنان جزایر جنوبی این کشور اعلام کرد: تخلیه کنید. سونامی در حال آمدن است.بخشی از چندین ساختمان در هوالین ریخته و با زاویه‌های شدید خم شده‌اند. بیشترین خسارت در شهرستان هوالین در ساحل شرقی جزیره بود. فیلم‌های پس از این حادثه نشان می‌دهد که یک ساختمان ۱۰ طبقه در آنجا تا حدی فروریخته و بشدت به یک طرف متمایل شده است به‌طوری که ساکنان از پنجره‌ها بیرون آمده و با کمک امدادگران از نردبان پایین می‌آیند.
به گزارش خبرگزاری مرکزی دولتی تاروکو، دو کوهنورد بر اثر اصابت سنگ در مسیر پیاده‌روی در پارک ملی تاروکو کشته شدند.
همچنین این زلزله پس‌لرزه‌های شدیدی داشته که یکی از آنها به بزرگی ۶/۵ ریشتر بوده است.به گزارش گاردین، تعداد زیادی ساختمان نیز در این حادثه آسیب دیده است.
 
طوفان، امریکا را زیر و رو کرد
 موجی از طوفان‌های مخرب روز سه‌شنبه چندین ایالت امریکا را درنوردید و باعث ایجاد خسارت‌هایی در سراسر «اوهایو»، «تنسی» و «کنتاکی» شد.
به گزارش «سی بی‌اس نیوز»، طوفان و گردباد در این مناطق میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است.
طوفان منجر به وزش باد شدید و بارش باران نیز شده و به ساختمان‌ها خساراتی وارد کرده است. همچنین طوفان و گردباد منجر به مسدود شدن چندین بزرگراه‌ شده است.این حادثه طبیعی منجر به سقوط درختان و خطوط برق شده و نیروهای امدادی در تلاش برای پاکسازی معابر هستند.
 
 3 کشته در ریزش بهمن در سوئیس
پلیس محلی سوئیس اعلام کرد ریزش بهمن در پیست اسکی معروف زِرمات سوئیس موجب مرگ 3 نفر و مجروح شدن یک نفر دیگر شد.
 به گزارش شینهوا، رسانه‌های اجتماعی عصر سه‌شنبه فیلمی منتشر کردند که نشان می‌دهد موج عظیم برف منطقه‌ای خارج از پیست در بخش ریفلبرگ زرمات، یک خلوتگاه لوکس آلپ را فرا گرفته است.
به گفته پلیس، با وجود شرایط آب و هوایی چالش‌برانگیز، یک عملیات نجات بزرگ به سرعت آغاز شد اما به حالت تعلیق درآمد.
بارش شدید برف همراه با بادهای قوی مقامات را بر آن داشت تا نسبت به خطر سقوط بهمن در جنوب آلپ سوئیس هشدار دهند.
به گفته مؤسسه تحقیقات برف و بهمن سوئیس، قبل از این حادثه، سوئیس قبلاً شاهد ۱۴ کشته در 12 حادثه بهمن در این فصل بوده است که اکثر قربانیان آن را اسکی‌بازان تشکیل می‌دهند.
 
افزایش قربانیان آتش‌سوزی در ترکیه
 آتش‌سوزی در محله «بشیکتاش» استانبول که از مناطق گردشگری این شهر بوده، تاکنون منجر به مرگ ۲۹ نفر شده است.
به گزارش روزنامه دیلی‌صباح، فرماندار استانبول در بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش‌سوزی در یک کافه شبانه در ساختمانی ۱۶ طبقه در منطقه «بشیکتاش» در بخش اروپایی این شهر، منجر به کشته شدن ۲۹ نفر شد.
براساس گزارش فرمانداری استانبول، احتمال افزایش تلفات این حادثه وجود دارد.پلیس استانبول، محل حادثه را ورود ممنوع اعلام کرده و هنوز هیچ کدام از مقامات درباره علت این حادثه، توضیحی ارائه نکرده‌اند.
بلافاصله پس از وقوع آتش‌سوزی، آتش‌نشانان، تیم‌های امداد و نجات و پلیس در محل حاضر شدند و اقدامات لازم را برای انتقال مجروحان این حادثه به بیمارستان انجام دادند. براساس این گزارش، ۳۱ خودروی آتش‌نشانی و ۸۶ آتش‌نشان در فرایند خاموش کردن آتش حضور داشتند.
جستجو
آرشیو تاریخی