صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

اخبار

رشد مبادلات تجاری 
ایران با چین و هند
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۲ ماهه نخست ۲۰۲۴ با رشد ۳۷ درصدی مواجه شده و به ۲ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال میلادی گذشته ارزش تجارت ایران و چین ۲ میلیارد و ۹۸ میلیون دلار اعلام شده بود.
واردات رسمی چین از ایران در 2 ماهه نخست میلادی امسال نیز ۲۰ درصد افزایش داشته و به ۸۲۹ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل ۶۸۸ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. به عقیده تحلیلگران رقم واردات چین از ایران بسیار بیشتر از ۸۲۹ میلیون دلار است چرا که ارقام مربوط به خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های چینی در آمار رسمی واردات این کشور از ایران درج نمی‌شود.
وزارت بازرگانی و صنعت هند هم از رشد ۱۵ درصدی صادرات این کشور به ایران در ماه نخست ۲۰۲۴ خبر داد. آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در نخستین ماه سال‌جاری میلادی با رشد ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲۰۲ میلیون دلار رسیده است. 
ارزش تجارت دو کشور در ژانویه ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۹۷ میلیون دلار اعلام شده بود. میوه، مواد خام تولید رنگ، و فرآورده‌های نفتی مهم‌ترین کالاهای وارداتی هند از ایران در ماه نخست ۲۰۲۴ بوده‌اند. هند ۲۹ میلیون دلار میوه، ۱۰ میلیون دلار مواد خام تولید رنگ و ۸ میلیون دلار فرآورده نفتی از ایران در این مدت وارد کرده است.

ارز‌یابی بیش از ۴ هزار مرکز خدماتی
طرح عیدانه سازمان ملی استاندارد ایران در سراسر کشور که از ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت، ارزیابی ۴ هزار و ۳۷۲ مرکز خدماتی در کشور را مد نظر قرار داد.
در اجرای این طرح، رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، هتل‌های ۱ تا ۵ ستاره، هتل‌آپارتمان‌ها، زائرسراها، مجتمع‌های بین‌راهی، پایانه‌های اتوبوسرانی بین‌شهری، ایستگاه‌های مسافری راه‌آهن، فرودگاه‌ها و مراکز قالیشویی نیز ارزیابی شدند.
همچنین طرح ویژه عیدانه در یک هزار و ۳۷۶ مرکز فروش موادغذایی، یک هزار و ۱۴۰ مراکز عرضه خشکبار و شیرینی، یک هزار و ۱۱۱ رستوران و قهوه‌خانه، ۲۲۱ مرکز قالیشویی، ۱۳۲ هتل ۱ تا ۵ ستاره، ۱۱۷ مجتمع بین‌راهی، ۷۰ هتل‌آپارتمان، ۵۲ پایانه اتوبوسرانی بین‌شهری، ۴۷ ایستگاه راه‌آهن، ۳۱ فرودگاه اجرا شد که نتایج تحلیلی و تکمیلی ارزیابی انطباق این خدمات پس از طی شدن مراتب ارزیابی به اطلاع عموم خواهد رسید.
براساس این گزارش، مهم‌ترین اهداف طرح عیدانه جهش تولید و ارائه خدمات در تراز استاندارد در کشور، تقویت اعتماد عمومی به کیفیت خدمات، ایجاد زمینه مشارکت مردمی در راستای احقاق حقوق عامه در سطح ملی، جلب اعتماد عمومی و اطمینان‌آفرینی، صیانت از ایمنی سلامت و حقوق عامه مردم، فراهم کردن بسترهای لازم برای آرامش خاطر و اطمینان ذی‌نفعان و استفاده‌کنندگان از کیفیت خدمات در طول سال بویژه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان اعلام شد.

سرمایه‌گذاری ۸,۳ میلیارد یورویی ایمیدرو
ایمیدرو راهبری پروژه‌های خطوط انتقال آب با سرمایه‌گذاری 8 میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی را بر عهده دارد.
محمدرضا موثقی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اجرای این طرح‌ها در اوایل سال جدید (۱۴۰۳) آب به شهرهای یزد و کرمان، تا تابستان پیش رو آب به پالایشگاه اصفهان و در ۶ ماه نخست سال آتی به فولاد مبارکه اصفهان خواهد رسید.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو درباره تفاهمنامه وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای ایجاد ۱۰هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی، افزود: در بخش نیروگاهی، این سازمان اکنون راهبری پروژه‌هایی با مجموع ۱۷ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق برای صنایع و معادن را عهده‌دار است که بیش از برنامه مورد تفاهم است، همچنین در این راستا عملیات اجرایی ۶ هزار و ۶۶۸ مگاوات آن آغاز شده و یک‌هزار و ۱۸۳ مگاوات نیز به بهره‌برداری رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی