صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

افزایش تبعیض علیه مسلمانان در امریکا
شورای روابط اسلامی-امریکایی از افزایش شکایات مربوط به تبعیض و نفرت علیه مسلمانان در سراسر امریکا خبر داد و گفت که این موضوع در سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر رسید. به گزارش ایسنا، شورای روابط اسلامی-امریکایی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان آزادی‌های مدنی مسلمانان در ایالات متحده دیروز (سه‌شنبه) با انتشار گزارشی نوشت، ۸۰۶۱ شکایت درخصوص تبعیض و نفرت علیه مسلمانان دریافت کرده و این حجم از شکایات از رکورد قبلی ۶۷۲۰ مورد در سال ۲۰۲۱ پیشی گرفته است. شورای روابط اسلامی-امریکایی خاطرنشان کرد، در طول سه ماه گذشته در 2024 که بیشترین تعداد شکایات یعنی ۳۵۷۸ مورد را دریافت کرده، عمده موارد مرتبط با تبعیض شغلی بوده و همچنین جنایات و مسائل مربوط به نفرت و تبعیض در حوزه آموزش در اولویت بعدی قرار گرفته است.

 

زلزله «رولکس گیت» در کاخ ریاست‌جمهوری پرو
همزمان با رسوایی رئیس‌جمهور پرو در پرونده‌ای موسوم به «رولکس‌گیت»، ۶ نفر از وزرای این کشور استعفا کرده و قانونگذاران پارلمان هم به دنبال برکناری رئیس‌جمهور به دلیل «بی‌کفایتی اخلاقی» او هستند. درخواست برای برکناری رئیس‌جمهور پرو توسط قانونگذاران احزاب مختلف از جمله حزبی که رئیس‌جمهور به آن متعلق است، مطرح شده و آنها برای تصویب چنین درخواستی به ۸۷ رأی از ۱۳۰ کرسی موجود در پارلمان احتیاج دارند که تاکنون پنج حزب و در کل ۵۴ رأی برای حمایت از این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. بولوارته نخستین رئیس‌جمهور زن این کشور است. او از رسانه‌ها خواست در مسائل شخصی وی دخالت نکنند.
 

آزمایش موشکی جدید در کره‌شمالی
ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد، کره‌شمالی یک موشک که احتمالاً از نوع بالستیک میان‌برد بوده، به سمت دریا در سواحل شرقی این کشور شلیک کرد، اقدامی که فوراً اعتراض ژاپن را برانگیخت. رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد، این پرتابه قبل از سقوط در دریا حدود ۶۰۰ کیلومتر پرواز کرد. این در حالی است که وزارت دفاع ژاپن تخمین زد موشک مذکور مسافت ۶۵۰ کیلومتر را طی کرده و حداکثر ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری داشته است. در بیانیه ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی نوع دقیق موشک مشخص نشده است، اما طبق گزارش‌ها، کره‌شمالی درحال آزمایش یک موشک مافوق صوت میان‌برد جدید با موتور سوخت جامد است.

حمله اوکراین به تأسیسات نفتی تاتارستان
مقامات روسیه می‌گویند در ساعات اولیه روز سه‌شنبه پهپادهای اوکراینی به تأسیسات صنعتی در استان تاتارستان به عنوان عمیق‌ترین حمله کی یف در داخل خاک روسیه از زمان آغاز جنگ حمله کرده‌اند. یک منبع اطلاعاتی اوکراینی به رویترز در کی یف گفت که اوکراین برای کاهش درآمد نفتی روسیه به تأسیسات نفتی روسیه در تاتارستان حمله کرده است. حملات به پالایشگاه‌های روسیه، که بسیاری از آنها با فاصله از خط مقدم هستند، نگرانی واشنگتن را در مورد احتمال تشدید تنش با روسیه که بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان است، برانگیخته است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی