صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲

ایران و جهان به جنایت تروریستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق واکنش نشان دادند

منطقه محکوم کرد، اتحادیه اروپا سکوت

جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق که به شهادت چند نفر از مستشاران ارشد و افسران همراهشان منجر شد با واکنش‌های مردمی در داخل کشور و واکنش مقامات کشورهای جهان و محکومیت نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی این رژیم مواجه شد. مقامات، مسئولان، نهادها، احزاب و تشکل‌های مختلف کشورمان در بیانیه‌هایی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رساندن چند نفر از سرداران ایران اسلامی را محکوم کردند و این اقدام را یک جنایت و نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانستند.
در تهران، مردم ساعاتی پس از این حمله با حضور در میدان فلسطین خشم و انزجار خود را از این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اعلام کردند. مردم بسیاری از شهرهای ایران از جمله ورامین، ساری، قم، زاهدان، نیشابور، شهرکرد، قزوین، خرم‌آباد، اصفهان و... نیز ساعاتی پس از اعلام حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق به خیابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهایی علیه استکبار و به‌خصوص رژیم صهیونیستی و امریکای جنایتکار، خواستار پاسخی قاطع و درخور به این اقدام تروریستی شدند.
همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در بیانیه‌ای اعلام کردند: ایران برای هر اقدامی توجیه حقوقی و مشروعیت بین‌المللی دارد و پاسخ ندادن، ادامه ترور فرماندهان مقاومت در منطقه را در پی خواهد داشت. سازمان بسیج اساتید، سازمان اوقاف، خانه احزاب ایران، کمیته ملی المپیک، دانشگاه جامع علمی کاربردی، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و.... هم با انتشار بیانیه‌هایی ضمن اعلام انزجار از رژیم جلاد و جنایتکار صهیونیستی، حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرده و خواستار پاسخ قاطع و بازدارنده نسبت به تجاوزات رژیم تروریست اسرائیل شدند.
 
واکنش‌های بین‌المللی به حمله دمشق
پس از ابراز نگرانی استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد و محکومیت این حمله هوایی، روسیه و چین نیز به عنوان اعضای ثابت شورای امنیت در زمره نخستین کشورهایی بودند که نسبت به این اقدام تجاوزکارانه موضع گرفتند. وزارت خارجه روسیه حمله به دفتر کنسولی ایران را بشدت محکوم کرد و با توصیه به رژیم اسرائیل برای متوقف کردن اقدامات غیرقابل قبول خود در منطقه از همه اعضای مسئول جامعه بین‌المللی خواست موضع خود در قبال این اقدامات اسرائیل را به‌وضوح مشخص کنند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز گذشته تأکید کرد که کرملین حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را اقدامی تجاوزکارانه و ناقض قوانین بین‌المللی می‌داند. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ضمن محکوم کردن این حمله و نقض امنیت اماکن دیپلماتیک حاکمیت سرزمینی سوریه از سوی رژیم صهیونیستی، افزود: اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه متلاطم و آشفته است و ما با هرگونه اقدامی که باعث تشدید تنش در این منطقه شود، مخالف هستیم.
کوبا، ونزوئلا، اندونزی و پاکستان نیز از جمله کشورهایی بودند که در پیام‌های جداگانه وزرای خارجه‌شان، حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را بشدت محکوم کردند و آن را نقض صریح مقررات بین‌المللی و تهدید جدی برای صلح و امنیت توصیف کردند. در عین حال با وجود خودداری کشورهای اروپایی از موضع‌گیری در این باره، پیتر استانو سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با ابراز نگرانی از حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بر لزوم خویشتنداری ایران برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها تأکید کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه را محکوم کرد و هشدار داد: هرگونه محاسبه اشتباه می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر در منطقه‌ای بی‌ثبات، با عواقب ویرانگر برای غیرنظامیان شود.
 همصدایی منطقه در محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی
کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، عمان، عراق، کویت، لبنان و مصر نیز در موضعی یکسان به محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی پرداختند.
وزارت خارجه عربستان سعودی بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ریاض حمله به مراکز دیپلماتیک را که نقض معاهدات بین‌المللی و اصل مصونیت دیپلماتیک است به هر بهانه‌ای و تحت هر توجیهی مردود می‌داند. وزارت خارجه عراق نیز از جامعه جهانی خواست تا برای توقف کشتار و ویرانی در نوار غزه و ادامه هدف قرار دادن خاک سوریه، اقدام فوری انجام دهند. کویت نیز از شورای امنیت خواست تا به مسئولیت خود برای حفظ امنیت منطقه عمل کند. وزارت خارجه مصر نیز حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم و تأکید کرد: تجاوز به مقرهای دیپلماتیک با هر توجیهی را نمی‌پذیریم.
گروه‌های مقاومت منطقه از جمله مقاومت مردمی عراق، حزب‌الله لبنان، جنبش جهاد اسلامی، حماس و انصار‌الله یمن هم در بیانیه‌هایی ضمن محکوم کردن این جنایت بر بدون مجازات نماندن آن تأکید و اقدام صهیونیست‌ها را کاری برای فرار از شکست غزه ارزیابی کردند.
 ارزیابی رسانه‌ها از واکنش ایران
حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق در رسانه‌های بین‌المللی هم با بازتاب گسترده و تحلیل نتایج احتمالی آن همراه بود. خبرگزاری امریکایی سی‌ان‌ان با این موضع که این حمله خطرناک‌ترین تنش خارج از حیطه جنگ اسرائیل علیه غزه که از شش ماه گذشته آغاز شده، به شمار می‌رود، ارزیابی کرد: تصور اینکه ایران نخواهد برای تلافی این حمله، حزب‌الله لبنان را به عنوان یکی از قدرتمندترین متحدان خود در منطقه درگیر سازد، دشوار است. 
گزارش سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه حزب‌الله لبنان به نیابت از فلسطینیان ساکن غزه وارد درگیری با اسرائیل شده اما از یک تقابل همه‌جانبه که بتواند به نگرانی واشنگتن بینجامد، اجتناب ورزیده است، افزود: پس از حمله به کنسولگری ایران در دمشق، ممکن است تغییری در این موضع حزب‌الله ایجاد شود و منطقه در آستانه گسترش جنگ قرار گیرد. نشریه فارن پالیسی هم حمله روز دوشنبه را مسبب افزایش شدید تنش در سایه جنگ کنونی دانست و نوشت: حمله به یک مکان دیپلماتیک در مجاورت سفارت یک اقدام تنش‌زای قابل توجه به شمار می‌رود که احتمالاً مستقیماً توسط خود ایران یا از طریق نیرو‌های نیابتی این کشور پاسخ داده خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی