صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲

در پی حمله تروریستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت

نشست فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی تا «پیام» به واشنگتن


«آنها را پشیمان خواهیم کرد»؛ این پیام عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در واکنش به حمله تروریستی به نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق است که تل آویو را در بیم تاوان حملات خونینش در انتظار نگه خواهد داشت. ساعت ۱۷ عصر دوشنبه 13 فروردین ماه بود که جنگنده‌های اسرائیل از بلندی‌های جولان اشغالی سوریه، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار دادند و شماری از مستشاران بلندپایه نظامی از جمله سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ محمدهادی حاج رحیمی و پنج نفر دیگر از اعضای نیروی قدس سپاه را به شهادت رساندند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد رهبران اسرائیل در نقطه پایانی حیات سیاسی خود به اجرا درآورده‌اند تا به زعم خود با تسری دامنه‌های جنگ به محیط پیرامونی، ایران و خاورمیانه را در زبانه‌های آتش این بحران بسوزانند. ساعاتی پس از این حمله تروریستی موج گسترده محکومیت‌های داخلی و خارجی بلند شد و در حالی که مقام‌های ایرانی خود را برای پاسخی درخور به این حمله مهیا می‌کنند، کشورهای بین‌المللی این حمله را تجاوزی آشکار به ساحت دیپلماتیک جمهوری اسلامی خواندند.

احضار سفیر سوئیس
همزمان با پیام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که اعلام کرد «این جنایت ناجوانمردانه بی‌پاسخ نخواهد ماند»، تهران بلافاصله سفیر سوئیس، حافظ منافع امریکا در ایران را به وزارت امور خارجه فراخواند و پیام مهم خود را به گوش واشنگتن رساند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد با اشاره به خبر احضار سفیر سوئیس، تصریح کرد که در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسرائیل تبیین و مسئولیت دولت امریکا مورد تأکید قرار گرفت.‏ امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه پیام مهمی به دولت امریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد، تأکید کرد: «امریکا باید پاسخگو باشد».
ساعتی پس از این رخداد تروریستی، شورای عالی امنیت ملی در حضور رئیس‌جمهور و رئیس شورا برای اتخاذ تصمیمات مقتضی تشکیل جلسه داد. در ادامه واکنش‌های دیپلماتیک، وزیر امور خارجه در تماسی تلفنی با «حسین ابراهیم طه»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن ابراز انزجار و محکومیت حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک کشورمان که بر خلاف تمامی قواعد حقوق بین‌الملل و کنوانسیون حقوق دیپلماتیک و کنسولی صورت گرفته است، خواستار اقدام و واکنش مناسب و فوری سازمان همکاری اسلامی علیه این جنایت رژیم اسرائیل شد. دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز ضمن اشاره به سابقه پُر از جرم و جنایت رژیم صهیونیستی و محکومیت شدید جنایت جدید این رژیم علیه اماکن دیپلماتیک، با دولت و ملت کشورمان اعلام همبستگی کرد و به خانواده شهدای این حمله جنایتکارانه تسلیت گفت و ابراز همدردی کرد. حسین ابراهیم طه بر مسئولیت سازمان همکاری اسلامی در این خصوص تأکید کرد. امیرعبداللهیان در این رابطه همچنین با «سید بدر بن حمد البوسعیدی»، همتای عمانی خود گفت‌و‌گو کرد.

درخواست نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل
سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در نامه‌ای به شورای امنیت، از این شورا خواست این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشستی فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل برگزار کند. زهرا ارشادی در این نامه جنایات هولناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه را نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی خواند و تأکید کرد که رژیم متجاوز صهیونیستی مسئولیت کامل عواقب چنین جنایات تروریستی را بر عهده دارد. به گفته او جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند. در پی درخواست برگزاری نشست شورای امنیت که از سوی روسیه نیز مطرح شده بود، «دمیتری پولیانسکی»، معاون نمایندگی این کشور در سازمان ملل اعلام کرد که نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل روز سه‌شنبه به وقت محلی برگزار می‌شود.
 
واشنگتن می‌دانست؟
کشورهای منطقه و بین‌الملل در حالی یکی پس از دیگری حمله تروریستی اسرائیل علیه نمایندگی دیپلماتیک ایران را محکوم می‌کنند که ایالات متحده به عنوان کشوری که از آغاز جنگ غزه، دوشادوش اسرائیل گام برداشته و دلیلی برای ممانعت از تداوم حملات خونینش ندیده، مدعی شده است که از حمله تروریستی 13فروردین ماه اطلاعی نداشته است. رسانه غربی «اکسیوس» به نقل از یک مقام امریکایی نوشته است که ایالات متحده به ایران گفته است که هیچ دخالت یا اطلاع پیش از حمله‌ای درباره تهاجم اسرائیل به یک مجتمع دیپلماتیک در سوریه که منجر به کشته شدن یک ژنرال ارشد ایرانی شد، ندارد. 
به ادعای مقامات امریکایی و اسرائیلی، تل آویو چند دقیقه قبل از حمله نیروی هوایی خود، به دولت بایدن اطلاع داد، اما از امریکا درخواستی برای چراغ سبز نکرده است. یک مقام امریکایی گفت که بر اساس آنچه اسرائیل به ما اطلاع داد، جزئیاتی به ما ارائه نشد و زمانی خبر را داد که جت‌های نظامی‌اش در هوا در پرواز بودند؛ برای مثال اسرائیلی‌ها به امریکا نگفتند که قصد بمباران ساختمانی در مجموعه سفارت ایران را دارند.
این فرار رو به جلوی مقام‌های امریکایی در حالی است که علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبر انقلاب در واکنش به حمله تروریستی اسرائیل نوشت: رژیم صهیونیستی به عنوان ارتش نیابتی امریکا در منطقه با حمله به کنسولگری ایران در دمشق مرتکب حماقتی شده که باید تاوان آن را پس بدهد.مطلع بودن یا نبودن واشنگتن از قصد اسرائیل برای دست زدن به این اقدام، تأثیری در مسئولیت مستقیم امریکا در قبال این جنایت و تبعات آن ندارد.
 
شهادت ۶ شهروند سوری
در پی حمله هواپیماهای اسرائیلی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، علاوه بر شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ارشد ایران، همچنین ۶ شهروند سوری نیز در این حمله به شهادت رسیدند.

 

بــــرش

رئیس‌جمهور  در واکنش به تهاجم رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان:
جنایت صهیونیست‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در پیامی با محکومیت تهاجم غیرانسانی و نقض آشکار مقررات بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق اظهار داشت: این سرداران مجاهد که از فرماندهان، رزمندگان و جانبازان دلیر دوران دفاع مقدس بودند، در کسوت مستشاری ارشد در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و در حراست از ارزش‌های بلند اسلامی و انسانی در سوریه حضور داشتند و سرافرازانه به کاروان شهیدان پیوستند. متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است:
 
بسم ربّ الشهداء و الصدیقین
بار دیگر در جنایتی تروریستی و با نقض فاحش مقررات بین‌المللی، دستان پلید رژیم غاصب صهیونیستی به خون چند تن از سرداران و افسران کشورمان آغشته شد. اقدام تجاوزکارانه و مذبوحانه رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، موجب به شهادت رسیدن سردار محمدرضا زاهدی و سردار محمدهادی حاجی رحیمی و 5 تن از همراهان آنان شد. این سرداران مجاهد که از فرماندهان، رزمندگان و جانبازان دلیر دوران دفاع مقدس بودند، در کسوت مستشاری ارشد در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و در حراست از ارزش‌های بلند اسلامی و انسانی در سوریه حضور داشتند و سرافرازانه به کاروان شهیدان پیوستند.  اینجانب با محکومیت این تهاجم غیرانسانی که نقض آشکار مقررات بین‌المللی است، شهادت این فرزندان رشید میهن اسلامی را محضر مقام معظم رهبری، ملت شهیدپرور ایران، هم‌رزمان آن شهیدان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بویژه خانواده‌های محترم آنان تسلیت می‌گویم و در این ایام پر فیض از پیشگاه خداوند متعال برای این شهیدان علو درجات و همنشینی با ائمه اطهار(ع) را مسألت دارم.  رژیم غاصب صهیونیستی پس از شکست و ناکامی مکرر در برابر ایمان و اراده مجاهدان جبهه مقاومت، در تقلا برای نجات خود، ترورهای کور را در دستور کار قرار داده است، اما باید بداند با این‌گونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهد رسید و روز به روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند.
سید ابراهیم رئیسی/ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران
سه‌شنبه 14 فروردین 1403
 

جستجو
آرشیو تاریخی